;
coinex

چالش‌ها و موانع توسعه فیبر نوری در ایران اعلام شد

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه‌ای با اپراتورهای ثابت و سیار به بررسی چالش‌ها و موانع توسعه فیبر نوری در ایران پرداخته و آن‌ها را شرح داده است.

در بخش ارتباطات ثابت در ایران، فناوری مورد استفاده در حال حاضر، فناوری ADSL است در حالی که از طرفی دیگر سهم فناوری فیبر نوری یا FTTx  در کشور تنها یک درصد را به خود اختصاص داده است.

با این حال شبکه زیرساخت کشور با وعده سرمایه‌گذاری دولت، بیش از 70 هزار کیلومتر فیبر جهت اتصال شهرهای مختلف کشور به یکدیگر تهیه کرده، اما هنوز در داخل شهرها شبکه دسترسی یا آخرین لایه اتصال به ساختمان‌های مسکونی و تجاری کشور کماکان با تجهیزات قدیمی معروف به شبکه مسی صورت می‌پذیرد. لذا با وجود گستردگی زیاد این شبکه، شاهد قابلیت سازگاری کمی برای فناوری‌های جدید و استفاده از خدمات پهن باند هستیم.

بیشتر بخوانید: حداقل 6 میلیون خانوار به شبکه فیبر نوری متصل می‌شوند

تشریح موانع توسعه فیبر نوری در ایران

در همین راستا، معاون وزیر ارتباطات در طی جلساتی با اپراتورهای ثابت و سیار ضمن بررسی چالش‌ها و موانع توسعه فیبر نوری در ایران اعلام کرد: «توسعه ارتباطات ثابت با توجه به مدت زمان طولانی بازگشت سرمایه‌گذاری نیازمند حمایت‌های مالی است که اکنون در قالب معافیت از پرداخت حق‌السهم و همچنین اختصاص درصدی از حق‌السهم اپراتورها برای ایجاد پوشش فیبرنوری در بازنگری مصوبه UNSP پیش‌بینی شده است».

این گفته‌ها در حالی است که مطابق مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال 1404 باید 80 درصد خانوارها و 100 درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت 25 مگابیت‌برثانیه به پهن‌باند ثابت مجهز شده و لذا باید امکان دستیابی 20 میلیون خانوار و پنج میلیون کسب‌وکار تا سال 1404 به اینترنت پهن‌باند ثابت بر بستر فیبر نوری فراهم شود.

بنابراین در اوایل تیرماه سال جاری جهت اجرای پروژه دسترسی مبتنی‌ بر فیبرنوری و طبق ابلاغیه جدید رگولاتوری بر پایه این تفاهم‌نامه‌ها، اپراتورهای رایتل در فردیس، شاتل در ساوه، آسیاتک در رامسر، فناپ تلکام در بندر امام خمینی، صبانت در بابل، گسترش ارتباطات مبنا در قرچک، های‌وب در گرگان و پیشگامان در بندر چارک جهت اقدام برای ایجاد و توسعه فیبرنوری تعهداتی ارائه کردند.

به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، صادق عباسی شاهکوه، دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ضمن اعلام و اشاره به تصویب اصول حاکم بر صدور پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی (UNSP) در این کمیسیون و همچنین پیشینه مصوبه UNSP بیان داشت: «مرداد سال 1400 اولین مصوبه مربوط به همگرایی پروانه‌های ثابت و سیار تصویب شد که براساس آن اپراتورهای تلفن همراه می‌توانستند به سرمایه‌گذاری در حوزه ارتباطات ثابت وارد شوند و در بازه زمانی 5 ساله، حدود 5 میلیون پورت پرسرعت ایجاد کنند».

چالش‌ها و موانع توسعه فیبر نوری در ایران اعلام شد
صادق عباسی شاهکوه

عباسی شاهکوه همچنین با تاکید بر اهمیت برگزاری جلسات گوناگون با دارندگان پروانه ارتباطات ثابت و سیار و بررسی چالش‌ها و موانع توسعه فیبر نوری در ایران افزود:

«توسعه ارتباطات ثابت با توجه به مدت زمان طولانی بازگشت سرمایه‌گذاری نیازمند حمایت‌های مالی است که پس از تائید هیات وزیران حمایت‌های مالی دولتی در قالب معافیت از پرداخت حق‌السهم و همچنین اختصاص درصدی از حق‌السهم اپراتورها برای ایجاد پوشش فیبرنوری در بازنگری مصوبه UNSP پیش‌بینی شد».

وی همچنین اضافه کرد: «با استقرار دولت سیزدهم و برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبتنی‌بر فیبرنوری و پوشش 20 میلیونی در بازه زمانی سه سال و نیم، برای توسعه ارتباطات ثابت تصمیم گرفته شد مصوبه کمیسیون درباره پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی بازنگری شده و محتوای آن متناسب با هدف تعیین‌شده حوزه توسعه ارتباطات ثابت تغییر کند».

دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در ادامه نسبت به مصوبه UNSP اعلام کرد:

«مصوبه UNSP با رویکرد یکپارچه‌سازی پروانه‌های ایجاد شبکه و خدمات و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فنی، زیرساختی و تجاری کشور تصویب شد و نحوه پوشش خانوارها، میزان حمایت‌های مالی دولتی از محل حق‌السهم اپراتورها و نحوه نظارت بر اجرای این پروژه پیش‌بینی شده است. همچنین مفاد مصوبه UNSP در قالب الحاقیه موافقت‌نامه پروانه برای اپراتورهای متقاضی اعمال می‌شود».

وی در مورد میزان حمایت مالی دولت بیان داشت: «در مصوبه قبلی پیش‌بینی شده بود که سه درصد از درآمد اپراتورهای سیار و ثابت به توسعه فیبرنوری اختصاص داده شود. با توجه به تکلیف وزارت ارتباطات مبنی‌بر پوشش 20 میلیونی در زمان‌بندی سه سال و نیم، حمایت مالی دولت از سه درصد به هشت درصد از درآمد اپراتورهای سیار و سه درصد از درآمد اپراتورهای ثابت تغییر داده شد».

عباسی شاهکوه ادامه داد: «علاوه بر آن این حمایت مالی، در حوزه اتصال نیز به ازای هر پورت FTTh که به خانوارها متصل شود دو میلیون تومان از محل هشت درصد حق‌السهم دولت به اپراتورها کمک می‌شود و این مبالغ برای پوشش و اتصال در شهرهای غیر از هشت کلانشهر تخصیص می‌یابد». وی در مورد اعمال معافیت از حمایت مالی دولت برای کلانشهرها افزود:

«چون به‌طور منطقی ارایه سرویس در هشت کلان‌شهر تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرج، شیراز، اهواز و قم توجیه اقتصادی دارد به‌غیر از این هشت کلانشهر، در سایر شهرها از اپراتورها برای توسعه پوشش فیبرنوری حمایت مالی می‌شود».

دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در پایان در خصوص نحوه پوشش خانوارها در مصوبه جدید بیان داشت: «در ادبیات فیبر نوری دو نوع پوشش خانوار متصل (Home Connect) و خانوار تحت پوشش (Home Pass) داریم که در بازنگری مصوبه این موضوع به‌طور شفاف تعریف شده است و براساس مصوبه به ازای ایجاد پوشش تا 300 متری خانوار در مراکز استان به ازای هر خانوار 500 هزار تومان و در شهرهای خارج از مراکز استان به ازای هر خانوار یک میلیون و 200 هزار تومان به اپراتور اختصاص داده می‌شود».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره موانع توسعه فیبر نوری در ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سلام من کارت ملی اجاره میدم تا بحال هیچی بنامم نخورده اخر کد ملی ۷۷۸ ۰۹۰۵۶۸۰۰۵۴۱

    پاسخ