;
coinex

تعطیلی واحدهای تولیدی در نتیجه قطع گاز ؛ قیمت بخاری گازی چند؟

تعطیلی واحدهای تولیدی در نتیجه قطع گاز احتمالاً صدمات جبران‌ناپدیری به آنها وارد خواهد کرد. بحران پشت بحران؛ چه بر سر کشور آمده است؟

کمبود آب چند ماه پیش برخی از استان‌های کشور را تحت‌تأثیر قرار داد و زندگی بسیاری ار مختل کرد. حال با اینکه تقریباً از مخمصه بحران آب رها شده‌ایم، بحران گاز بوجود آمده است آن‌هم در کشوری که یکی از قطب‌های اصلی در ذخایر گازی است. با توجه به هشدار دولت مبنی‌بر کمبود کاز، تعطیلی واحدهای تولیدی در نتیجه قطع گاز نیز آتش زیر خاکستر شده است.

بیشتر بخوانید: احتمال قطع گاز جایگاه‌های سوخت‌رسانی ؛ زمستان سخت آغاز شد!

تعطیلی واحدهای تولیدی در نتیجه قطع گاز

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد صبح امروز به ایسنا اعلام کرده:

بخاری برقی مصرف داخلی زیادی ندارد و بیشتر به افغانستان و عراق صادر می‌شود اما به خاطر سرما و کاهش مصرف گاز خرید بخاری برقی بیشتر شده است. فقط هم مربوط به استقبال مردم مشهد نیست، خیلی‌ها برای شهرستان‌های دیگر می‌خرند. تصاویری از مردم در صف کپسول گاز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و مردم از سرمای خانه‌هایشان در مناطقی که گاز قطع شده نوشته‌اند.

قطعی گاز تا به حال در کاشمر، نیشابور و سبزوار برای دست کم ۱۶ هزار مشترک، در بردسکن و تربت جام برای دست کم شش هزار مشترک، در پنج منطقه در گرگان‌، مناطقی از خواف و تایباد و همچنین برای همه به جز مشترکین خانگی و درمانی و امدادی در گناباد گزارش شده است. فرماندار تایباد خبر داده که زمان قطعی وصل شدن گاز مشخص نیست.

تعطیلی واحدهای تولید در نتیجه قطع گاز

در همین شهر برخی از مردم که به خاطر سرما از شعله‌های خوراک‌پزی استفاده کرده‌اند روانه بیمارستان شده‌اند. در برخی استان‌های شمالی جایگاه‌های CNG تعطیل شده‌اند. بسیاری از شهرها هم افت فشار گاز دارند و در مشهد به دلیل کاهش فشار گاز، وسایل گرمایشی جوابگوی سرمای منفی ۱۷ درجه نیست.

گازرسانی به بخش خانگی اولویت دارد در نتیجه اولین راه حل دولت تعطیلی مراکز دولتی و ادارات بود. مراکز دولتی ۲۱ استان و مدارس با تصمیم استانداران یا تعطیل‌اند یا نیمه‌تعطیل تا در بقیه‌ی شهرها و روستاها مشکل تأمین گاز خانگی پیش نیاید. همین امروز مدیر عامل شرکت گاز خراسان شمالی خبر داده که گاز پنج هزار صنف غیرضروری قطع شده تا مصرف گاز مدیریت شود.

صنایع، کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی بسیاری هم تعطیل شده، ساعت کاری‌شان کم شده یا مجبور به استفاده از سوخت مایع شده‌اند. «تحلیل بازار» در گزارشی درباره پیامدهای اقتصادی قطعی گاز، از نارضایتی صنعتگران نسبت به توزیع انرژی نوشته و به قانون ماده ۲۵ اشاره کرده که طبق آن هر گاه دولت جریان گاز واحدهای تولیدی و کشاورزی خصوصی و تعاونی را قطع کند موظف است نحوه جبران خسارت‌ها را تعیین و اعلام کند.

شرکت سیمان شاهرود که در سه ماه تابستان با محدودیت برق و از آبان با قطع گاز مواجه بوده گفته: «از ابتدای دی وضعیت نگران کننده است و احتمال کاهش سود و بیکاری بخشی از پرسنل وجود دارد.» شرکت پتروشیمی شیراز هم از روز جمعه بخشی از واحدهای تولیدی را از سرویس خارج کرده است. در سرولایت خراسان رضوی خبر از تلف شدن گوسفندان در یک دامداری به دلیل سرمای هوا آمده و در شهرهای دیگر هم صاحبان دامداری‌ها و مرغداری‌ها نگران هستند.

بیشتر بخوانید: بحران گاز ایران جدی‌تر از همیشه ؛ ایران واردکننده گاز می‌شود؟

با این حال تعطیلی کامل پایتخت احتمالاً نشان می‌دهد چاره دیگری جز تعطیلی برای مسئولان نمانده است. همه می‌گویند مشترکان باید با صرفه‌جویی در گاز همکاری کنند تا گاز مشترکان دیگر قطع نشود. مثلا استاندار لرستان گفته:

با اینکه مشکل کمبود گاز در این استان وجود ندارد ولی از میانگین مصرف مردم انتقاد کرده و گفته باید به فکر سایر استان‌ها باشند.

تعطیلی واحدهای تولید در نتیجه قطع گاز
تعطیلی واحدهای تولیدی در نتیجه قطع گاز

گاز ۹۵ مشترک آذربایجان شرقی هم به دلیل پرمصرف بودن در شرایطی که احتمال افت فشار گاز وجود دارد قطع شده است.

در برخی مناطق هم اعلام شده مراکز و ادارات تا انتهای هفته بدون اتصال به شبکه گاز و صرفاً با استفاده از سوخت دوم می‌توانند باز باشند. حتی در یکی از شهرستان‌های خراسان رضوی اعلام شده که نانوایی‌ها هم تا پایان هفته فقط در یک شیفت ۹ تا ۱۴ می‌توانند پخت کنند و باید شرایط لازم را برای استفاده از سوخت جایگزین یعنی گاز مایع، نفت سفید یا گازوئیل در صورت قطعی گاز فراهم کنند.

مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی درباره توزیع گاز گفته: «چون گاز در جنوب تولید می‌شود، عموماً در انتهای خطوط مثل استان‌های شمالی با کاهش فشار روبروییم پس وظیفه استان‌های مرکزی این است که صرفه‌جویی کنند.»

دیروز استاندار خراسان جنوبی هم خبر داد که احتمال قطعی گاز به دلیل افت شدید فشار وجود دارد و مردم آماده تهیه سوخت جایگزین باشند. به گفته او:

خراسان جنوبی در انتهای خط انتقال گاز است و اگر استان‌هایی چون خراسان رضوی مصرف بهینه داشته باشند گاز استان تأمین است. او خبر داده که اگر نانوایی‌ها دچار مشکل شدند نانوایی سیار مستقر می‌شود.

افت فشار گاز در خراسان شمالی، رضوی، جنوبی، گلستان و سمنان نگران‌کننده گزارش شده است. آن‌ هم در کشوری که دومین دخایر گازی جهان را دارد.

تعطیلی واحدهای تولید در نتیجه قطع گاز
تعطیلی واحدهای تولیدی در نتیجه قطع گاز

شرایط بحرانی خراسان رضوی امروز وزیر نفت را به جلسه ستاد انرژی مشهد رساند. او دلیل قطعی گاز را قطع واردات از ترکمنستان دانسته و گفته: «از روز پنجنشبه صبح واردات گاز ترکمنستان به ایران قطع شده و کشور تمام تلاش خود را برای تأمین گاز به کار بسته است.» به گفته او:

گاز مایع در اختیار برخی نقاط جنوب خراسان رضوی قرار گرفته و بخاری نفتی و گازی بین آن‌ها توزیع شده است. مشکل واردات گاز از ترکمنستان را مدیر عامل گاز مازندران هم اعلام کرده و گفته بود به همین دلیل احتمال اختلال در گازرسانی در این استان بالاست.

همچنین استاندار خراسان جنوبی گفته: «اگر گاز از سمت روسیه و ترکمنستان وارد شود شرایط به حالت عادی برمی‌گردد.» اما در عین حال مسئولان می‌گویند:

خود ترکمنستان با اختلال گاز مواجه شده است پس احتمالاً نمی‌توان امیدی به واردات در کوتاه‌مدت داشت و اگر برق قطع نشود چاره همان استفاده از بخاری برقی یا چراغ والورهای قدیمی است تا این زمستان سرد بگذرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تعطیلی واحدهای تولیدی در نتیجه قطع گاز چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر