;
coinex

سریعترین قطار هیدروژنی جهان در چین رونمایی شد

اخیراً سریعترین قطار هیدروژنی جهان در کشور چین آغاز به کار کرده است. این قطار با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت از سلول‌های سوخت هیدروژنی با بافر ابرخازن بهره می‌برد.

سریعترین قطار هیدروژنی جهان از سوی بزرگ‌ترین سازنده وسایل نقلیه ریلی جهان در چین (CRRC) به بازار آمده است که با بهره‌مندی از سلول‌های سوخت هیدروژنی با بافر ابرخازن بدون ایجاد آلودگی کار خواهد کرد. این قطار با چهار واگن خود موفق به ثبت به سرعت 160 کیلومتر بر ساعت شده تا نامش به عنوان سریع‌ترین قطار هیدروژنی تاریخ ثبت شود.

قبل از این آلمان در حوزه قطار‌های هیدروژنی به عنوان سردمدار جهان محسوب می‌شد. این کشور اروپایی حدود 14 قطار هیدروژنی در اختیار دارد که از سال گذشته میلادی کار خود را آغاز کرده‌اند. ولی قطار CRRC موفق به ثبت سرعتی در حدود 20 کیلومتر بر ساعت  شده است. ولی به هر حال برد مسافت قطارهای آلمانی بیشتر و حدود 1000 کیلومتر است.

پروژه ساخت این قطار جدید چینی با همکاری CRRC و Chengdu Rail Transit توسعه یافته است و نخستین قطار مسافربری با سوخت هیدروژن چین بوده که برد مسافتی آن به 600 کیلومتر خواهد رسید. به عنوان دیگر قابلیت‌های پیشرفته این قطار می‌توان به هدایت خودکار و ارتباطات 5G اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: تجهیز ناوگان شرکت پست به موتورهای برقی ؛ تلاش وزارت ارتباطات برای کاهش آلودگی!

ساخت سریعترین قطار هیدروژنی جهان

لازم به ذکر است با وجود اینکه همواره در زمینه استفاده از سوخت سبز هیدروژنی در حمل‌ونقل نام ژاپن و کره جنوبی بیشتر بر سر زبان‌ها است، اما طبق جدیدترین مطالعات، این کشور چین بوده که با بیشترین میزان ایستگاه‌های سوخت هیدروژنی رتبه اول را به‌دست آورده است. هم‌اکنون کمی بیشتر از 1000 ایستگاه سوخت هیدروژن در جهان قرار داشته، که حداقل یک سوم آن‌ها در چین جای گرفته‌اند.

سریعترین قطار هیدروژنی جهان

این موضوع خود بیانگر علت تمایل روزافزون چین به کنترل بخش عمده زنجیره تأمین باتری‌های لیتیومی دنیا در جهت دستیابی کامل به سوخت هیدروژنی است. لذا با توجه به فشار و تقاضایی که روی لیتیوم متمرکز است، قیمت این محصول احتمالاً با افزایش چشمگیری روبرو خواهد شد که خود منجر به جلوگیری از پیشرفت فناوری‌های نوین می‌شود.

بنابراین تصمیم سریع کشورها و شرکت‌ها جهت یافتن راه‌های جایگزین برای تأمین انرژی یک امر طبیعی بوده و هیدروژن به‌عنوان یک سوخت سبز احتمالاً یکی از بهترین راهکارها در این موضوع خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره ساخت سریعترین قطار هیدروژنی جهان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر