;
coinex

نماینده مجلس: محدودیت اینستاگرام و واتساپ از این شدیدتر نخواهد شد

مرتضی آقاتهرانی از اعضای جبهه پایداری و از نمایندگان مجلس گفته محدودیت اینستاگرام و واتساپ بیش از این افزایش نمی‌یابد! اما این به چه معنا است؟

مرتضی آقاتهرانی به عنوان یکی از نمایندگان پرحاشیه مجلس که اخیرا اظهارات خاصی در خصوص فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی هم داشته، با اشاره به ضرورت ترجمیه قوانین آمریکا و اروپا در خصوص فضای مجازی برای استفاده در ایران گفته که محدودیت اینستاگرام و واتساپ بیشتر از این نخواهد شد. اما این گفته به چه معنا است؟

بیشتر بخوانید: وعده وزیر ارتباطات برای رفع فیلتر کلاب هاوس ؛ فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ ادامه دارد!

محدودیت اینستاگرام و واتساپ

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص وضعیت فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ گفته که این دو برنامه با محدودیت بیشتری مواجه نمی‌شوند. دقیقا مشخص نیست مقصود او از این موضوع چه بوده است چراکه این پلتفرم‌ها اکنون در ایران محدود و مسدود شده‌اند. آقاتهرانی با اشاره به قوانین اروپا و آمریکا برای فضای مجازی گفت خواهان دریافت ترجمه این قوانین هستند تا در کشور به کار گرفته شود. مرتضی آقا تهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت پلتفرم‌های فیلتر‌شده گفت:

«اینستاگرام و واتس‌اپ بیشتر از وضعیت موجود محدود نمی‌شوند، اما همچنان جمهوری اسلامی ایران بر قانونمند‌شدن این پلتفرم‌های خارجی تأکید جدی دارد. به‌هرحال باید نماینده‌ای از این پلتفرم‌های خارجی به کشور ما معرفی شود که تاکنون این امر محقق نشده است.»

او با انتقاد از مدیریت فضای مجازی در ایران گفت در آمریکا برای واتساپ، اینستاگرام و توییتر 270 قانون بازدارنده وضع شده و در اروپا هم قوانین سختگیرانه‌تر از این هستند: «همه‌جای دنیا برای کاربران فضای مجازی شرایط و محدودیت‌های خاصی تعریف شده است. ما هم خواهان همان قوانین اروپا و آمریکا هستیم که ترجمه آن را به ما بدهند که در کشور خودمان هم استفاده کنیم.»

نماینده مجلس: محدودیت اینستاگرام و واتساپ از این شدیدتر نخواهد شد

آقاتهرانی معتقد است برای استقلال و امنیت کشور باید برای فضای مجازی قانون‌گذاری شود تا در آینده با اشتباه چند نفر، کل کشور با محدودیت مواجه نشود: «به همین خاطر در کمیسیون فرهنگی، کمیسیون مشترکی به‌شکل مبنایی درحال کار هستند و روند آن نیز به‌خوبی درحال انجام است.»

وی با بیان اینکه فضای مجازی اکنون موضوعی درحال رشد است و باید به‌روز باشد، گفت: «نمی‌توان قانون دائمی بست که [فیلترینگ] تا چه زمانی باشد. به خاطر همین ما اینستاگرام، واتس‌اپ و توئیتر را در ایران محدود نمی‌کنیم.»

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به بهبود عملکرد پلتفرم‌های بومی نسبت به قبل اشاره کرد و گفت:

«الان به جرئت می‌توان گفت که زیرساخت‌ها برای پلتفرم‌های داخلی خیلی با گذشته فرق کرده و بهتر شده است. سروش و بله تا چند سال قبل با چند سرور کار را شروع کردند، اما نمی‌توانستند با نمونه‌های خارجی که 5 تا 6 هزار سرور داشتند، رقابت کنند. البته با شرایطی که در این چند ماه به‌واسطه محدودیت‌های ایجاد شده است، شرایط پیام‌‌رسان‌های داخلی خیلی بهتر شده و قطعاً بهتر از این هم خواهد شد.»

گفتنی است براساس آخرین آماری که وزارت ارتباطات به همشهری داده است، میانگین مصرف ترافیک بین‌الملل کشور از 4 ترابیت بر ثانیه به 2.5 ترابیت بر ثانیه رسیده و کاهشی 37 درصدی داشته است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص محدودیت اینستاگرام و واتساپ چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |