;
coinex

ترکیه، عربستان و مصر به پیشگامان صنعت خودروهای برقی در خاورمیانه بدل می‌شوند!

در شرایطی که صنعت خودروی ایران برای زنده ماندن دست‌وپا می‌زند و محصولاتی بی‌کیفیت روانه بازار می‌کند، به نظر می‌رسد ترکیه، مصر و عربستان سعودی با برنامه‌های دقیق خود به پیشگامان صنعت خودروهای برقی در خاورمیانه بدل شده‌اند.

تردیدی نیست که آینده صنعت خودرو در سراسر جهان به پیشرانه‌های الکتریکی گره خورده است و فارغ از شرکت‌های بزرگی چون تسلا و BYD که به طور تخصصی در این حوزه فعال هستند، دیگر خودروسازان بزرگ هم به تدریج در حال خرکت به سمت تولید اتومبیل‌های برقی هستند.

اما در شرایطی که در ایران شرکت‌های دولتی و بزرگ سایپا و ایران‌خودرو همچنان به تولید محصولات بی‌کیفیت و غیراستاندارد 20 سال پیش دلخوش هستند و انتقادات زیادی به آن‌ها وارد می‌شود، برخی از کشورهای منطقه در حال سرمایه‌گذاری جدی در عرصه خودروهای برقی هستند و ممکن است آینده بازار خودروهای برقی خاورمیانه کاملا در دست آن‌ها باشد.

بیشتر بخوانید: بهمن موتور در آستانه عرضه نخستین خودرو برقی به بازار ایران

پیشگامان صنعت خودروهای برقی در خاورمیانه

در فرایند برقی‌سازی صنعت خودرو، طبیعتا کشورها و شرکت‌هایی برنده بازار خواهند بود که از رقبای دیگر خود پیشی بگیرند. این موضوع در منطقه خاورمیانه به نظر با پیشگامی ترکیه، عربستان سعودی و مصر همراه شده و این سه کشور با علم به اهمیت بازار خودروهای برقی در حال گسترس توانایی‌های خود در این حوزه هستند و با سرمایه‌گذاری کلانی، به سوی بدل شدن به تولیدکننده خودروهای برقی حرکت می‌کنند.

سرمایه گذاری عربستان برای تولید خودروهای برقی

عربستان سعودی با ولیعهد خوش‌فکر و آینده‌نگرش این روزها در شاخه‌های گوناگون تکنولوژی برنامه‌های زیادی دارد. صندوق سرمایه‌گذاری پادشاهی عربستان سعودی که مالک اموال مهمی در سراسر جهان است در سال 2018 با اختصاص 1 میلیارد دلار در استارتاپ لوسید سرمایه‌گذاری کرد. بر این اساس این استارتاپ کارخانه‌ای برای تولید خودروهای برقی در خاک عربستان احداث خواهد کرد.

ترکیه، عربستان و مصر پیشگامان صنعت خودروهای برقی در خاورمیانه بدل می‌شوند!
تولید خودرو الکتریکی در عربستان

علاوه بر سرمایه‌گذاری در استارتاپ لوسید، عربستان سعودی حالا برند ملی سیر را نیز دارد که به طراحی، تولید و فروش انواع خودروهای برقی مشغول می‌شود. همکاری با فاکسکان برای ساخت خودروهای پیشرفته نیز بخش دیگری از سیاست‌های سعودی‌ها در حوزه خودروهای آینده است. خودروهای این برند تایوانی تحت برند فاکستران و تحت لیسانس بی‌ام‌و توسعه خواهند یافت.

ترکیه، عربستان و مصر پیشگامان صنعت خودروهای برقی در خاورمیانه بدل می‌شوند!
فاکستران؛ خودرو برقی عربستان

نکته جالب توجه دیگر اینکه عربستان سعودی برای تولید سالانه 150 هزار خودرو برقی در سال 2026 هدفگذاری کرده است. برای دست‌یابی به این هدف، دولت این کشور خریداران خودروهای برقی در ناوگان‌های بزرگ، مشوق‌هایی اعطا خواهد کرد و همچنین قرار است اتوبوس‌های دیزلی با نمونه‌های برقی جایگزین شوند.

بیشتر بخوانید: مونتاژ خودروهای برقی هیوندای در عربستان انجام می‌شود

برند ملی توگ در ترکیه

گرچه شاید از رجب طیب اردوغان چنین انتظاری نباشد، اما همسایه شمال غربی ایران مدت‌ها است که در دنیای خودرو سرمایه‌گذاری بزرگی انجام داده و این روزها به جای برندهای چینی، محصولات بسیاری از بزرگترین برندهای دنیا را در خاک خود مونتاژ می‌کند به طور که از نظر میزان تولید خودرو، ترکیه سیزدهمین خودروساز بزرگ جهان است.

ترکیه، عربستان و مصر پیشگامان صنعت خودروهای برقی در خاورمیانه بدل می‌شوند!
توگ برند ملی ترکیه

کمپانی‌های بزرگ و صاحب‌نامی چون فورد، تویوتا، هوندا، فیات، هیوندای و رنو از جمله این شرکت‌ها هستند که محصولات خود را برای مونتاژ به ترکیه می‌فرستند. ترکیه علاوه بر این با همکاری شماری از برندهای بزرگ جهان، برند ملی توگ (TOGG) را برای تولید انواع خودروی برقی تاسیس کرده است که بنابر برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بایستی سالانه 175 هزار شاسی‌بلند الکتریکی عرضه کند.

توگ محصول سرمایه‌گذاری یک تاجر اهل استانبول به نام کان کورشون است که از رفقای گرمابه و گلستان رئیس جمهور مشهور ترکیه محسوب می‌شود. البته که اردوغان خود از سرمایه‌گذاران بزرگ این برند ملی محسوب می‌شود و در رونمایی از چند مدل از خودروهای آن حضور داشته و حتی شخصا پشت فرمان نشسته است! کان کورشون همچنین اعلام کرده که توگ به زودی یک خودرو مخصوص رئیس جمهور با برند توگ طراحی و تولید می‌کند.

تولید کادیلاک لیریک در مصر

از دیگر کشورهای منطقه که قصد دارد به غیر از واردات خودروهای برقی، خود به یک تولیدکننده مهم بدل شود، مصر است. عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور این کشور اوایل سال جاری و در اظهار نظری جالب گفت که شخصا متعهد است که تولید خودروهای برقی در مصر را ببینید.

ترکیه، عربستان و مصر پیشگامان صنعت خودروهای برقی در خاورمیانه بدل می‌شوند!
تولید کادیلاک لیریک در مصر

در این خصوص برخی نشریات مدعی شده‌اند که کادیلاک لیریک که از جدیدترین و پیشرفته‌ترین خودروهای گروه جنرال موتورز است، تا پایان سال 2023 در کارخانه‌ای واقع در مصر مونتاژ می‌شود. علاوه بر این، همکاری‌های مصر با خودروسازان چینی دیگر گزینه‌ای است که در نظر گرفته شده است و زیرساخت‌های لازم برای شارژ خودروهای برقی هم در این کشور در حال راه‌اندازی و توسعه است. در حال حاضر تعداد ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی در مصر به رقم 440 واحد رسیده است.

گفتنی است در شرایطی که بسیاری از کشورها به‌دنبال سرمایه‌گذاری در زمینه گسترش زیرساخت‌ها و تشویق مردم به استفاده از خودروی برقی هستند، در کشور ما هنوز هیچ گام مهمی در این راستا برداشته نشده است و حتی زیرساخت‌های لازم برای استفاده از خودرو برقی در ایران وجود ندارد، چه برسد به واردات و فراتر از آن رویای تولید خودرو برقی!

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص پیشگامان صنعت خودروهای برقی در خاورمیانه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر