;
coinex

ابداع لباس‌های ضدمیکروب برای آتش‌نشان‌ها

دانشمندان موفق به ابداع لباس‌های ضدمیکروب برای آتش‌نشان‌ها و سربازان شده‌اند که پارچه استفاده شده در آن‌ها ویروس‌ها را از بین می‌برد.

اخیرا لباسی مخصوص آتشنشان‌ها ساخته شده که می‌تواند ویروس‌ها و باکتری‌ها را از بین ببرد. این لباس مخصوص به محافظت از افرادی که از ما محافظت می‌کنند کمک می‌کند، اما استفاده از آن به عنوان یک پوشش حفاظتی روی لباس خود چالشی بزرگ است. بنابر بیانیه مطبوعاتی جدید، پژوهشگران دانشگاه آلبرتا اکنون در تلاش هستند تا این پارچه‌های خودتمیزشونده را برا خط تولید و در نهایت، تعبیه روی انواع لباس‌ها بهینه‌سازی کنند.

بیشتر بخوانید: کشف یک میکروب ویروس خور ؛ راهی برای مقابله با بیماری‌های ویروسی؟

ابداع لباس‌های ضدمیکروب برای آتش‌نشان‌ها

پاتریشیا دولز پژوهشگر ارشد این پژوهش می‌گوید: «ما می‌خواهیم این فناوری را از آزمایشگاه بگیریم و آن را به گونه‌ای توسعه دهیم که برای فرآیندهای تولید در سطح صنعتی کارآمد و سازگار باشد. این یک گام بسیار بزرگ است».

این پروژه یکساله بر بهبود عملکرد کوتاه و بلندمدت این روکش پارچه‌ای تمرکز دارد و هدف آن این است که تولید صنعتی آن در مقیاس بسیار بزرگی امکان‌پذیر شود. این کار با تقریبا یک میلیون دلار بودجه از سوی برنامه نوآوری برای تعالی دفاعی و امنیتی وزارت دفاع ملی آمریکا پشتیبانی می‌شود.

این روکش از پوششی خاص تشکیل شده که از اِن-هالامین‌ها (N-halamines) استفاده می‌کند که ترکیباتی هستند که می‌توانند باکتری‌ها و ویروس‌ها را به سرعت و به شکل کارآمد از بین ببرند و به راحتی روی پارچه تعبیه شوند.

ابداع لباس‌های ضدمیکروب برای آتش‌نشان‌ها

این ترکیب برای یونیفرم‌های محافظ برای همه از جمله سربازان و کارکنان بیمارستان گرفته تا آتشنشانان و امدادگران مناسب است.  دولز می‌گوید:

این راه‌حل می‌تواند برای هر نوع لباس محافظ، حتی ماسک‌های صورت اعمال شود که راه دیگری را برای کمک به آنها در سالم و ایمن ماندن معرفی می‌کند.

یک سیستم شارژ مجدد مورد نیاز برای فعال کردن مجدد پوششی که روی یک لباس اعمال شده است نیز در دست توسعه است. این سیستم نیاز به فرو بردن لباس در محلول‌های حاوی کلر مانند سفیدکننده دارد.

دولز تاکید می‌کند که از آنجا که سربازان در میدان جنگ همیشه به وسایلی مانند آب تمیز یا ماشین لباسشویی دسترسی ندارند، بایستی راهی آسان برای آن‌ها وجود داشته باشد تا بتوانند لباس‌های خود را در شرایط دشوار و در محیط‌های دور نیز تمیز کنند. ماه قصد داریم سیستمی با حداقل دردسر ایجاد کنیم که حجیم یا سنگین نباشد، نیازی به انجام مکرر نداشته باشد و به راحتی قابل استفاده باشد. این سیستم ممکن است پودری یا مایع باشد.

پژوهشگران با شرکت Logistik Unicorp Inc که یک شرکت کانادایی فعال در زمینه لباس‌های محافظ برای طیف وسیعی از مشتریان شرکتی و دولتی در سراسر جهان است، همکاری می‌کنند. هدف آنها تطبیق این فناوری با نیازهای مصرف‌کنندگان آن است. دولز می‌گوید:

این شرکت در حال مشورت با مشتریان خود است تا دیدگاهی فراگیر برای پژوهش‌های ما به ارمغان بیاورد و به یک فناوری یا کاربرد در نساجی محدود نشود. این به ما کمک می‌کند تا بهترین فرآیند تولید را برای راه حل خود پیدا کنیم.

گفتنی است که در ماه مه ۲۰۲۰ پژوهشگران در حداقل دو دانشگاه ادعا کردند که از فناوری‌های «ماسک الکتریکی» استفاده کرده‌اند که قادر به خنثی کردن ویروس‌های کرونا هستند. آنها یک پارچه الکتریکی را نمایش دادند که ادعا می‌کردند قادر به کشتن ویروس‌های کرونا در حین تماس است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص ابداع لباس‌های ضدمیکروب برای آتش‌نشان‌ها چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر