;
coinex

توقف فروش خودروسازان خصوصی در واکنش به بیانیه شورای رقابت

دستورالعمل جدید شورای رقابت در نهایت منجر‌ به توقف فروش خودروسازان خصوصی شده است. چه بر سر شرکت‌های خودروسازی خصوصی خواهد آمد؟

توقف فروش خودروسازان خصوصی درنتیجه دستورالعمل جدید شورای رقابت به‌وجود آمده است. این موضوع زمانی حادث شده که با نزدیک شدن به سال جدید، خودروسازان عرضه خودروهای خود را افزایش داده‌اند. اما شرکت‌های خصوصی خودروساز با بلاتکلیفی در عرضه خودرو مواجه شده‌اند و دست از فروش محصولات خود کشیده‌اند. باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی خواهد افتاد.

بیشتر بخوانید: انتشار شیوه نامه عرضه خودروهای داخلی توسط مجلس ؛ لغو مصوبه شورای رقابت و تداوم عرضه در بورس!

توقف فروش خودروسازان خصوصی در پی دستورالعمل جدید شورای رقابت

خودروسازان بخش خصوصی در حالی خود را برای بازار شب عید آماده می‌کردند که با دستورالعمل جدید شواری رقابت و بلاتکلیفی و ابهام‌هایی که در این شرایط وجود دارد، باعث شده آن‌ها فروش خود را متوقف کنند. این در حالی است که به طور معمول هر سال در این ایام، شاهد شرایط فروش‌های متنوع و مختلف از سوی خودروسازان بخش خصوصی بودیم. به خصوص این که آن‌ها فروش ابتدای سال و بازارسازی برای تابستان را به دلیل الزام حضور در سامانه یکپارچه تخصیص را از دست داده‌اند.

در واقع از یک سو، نوسان نرخ ارز، تورم و از سوی دیگر، واکنش صعودی قیمت‌های بازار به دستورالعمل جدید شواری رقابت باعث شده است که در عمل شاهد رها شدن فروش در بهمن و اسفند ماه باشیم. به بیان دیگر، با توجه به این وضعیت و همچنین آغاز ماه مبارک رمضان در فروردین ۱۴۰۲ عملاً اگر قرار باشد فروش انجام بگیرد، در اردیبهشت ماه سال بعد خواهد بود، یعنی خودروسازان بخش خصوصی تا مشخص شدن تکلیف‌شان با بازار و شورای رقابت و اثراتی که بر کار آن‌ها خواهد داشت، حداقل تا ۳ ماه آینده شرایط فروش نخواهند داشت.

توقف فروش خودروسازان خصوصی در پی دستورالعمل جدید شورای رقابت

این مسئله از یک سو، تمام برنامه‌ها و پیش بینی‌ها خودروسازان بخش خصوصی را بر هم می‌زند و از سوی دیگر، با عدم عرضه فشار تقاضا و احتمال افزایش قیمت‌ها بیش‌تر خواهد شد. ضمن این که، رکود بازار هم به قوت خود باقی خواهد ماند.

در این میان، به نظر می‌رسد اصلی‌ترین مسئله‌ای که به این امر دامن زده است، دستورالعمل شواری رقابت باشد. در واقع، در وضعیت نابه‌سامان اقتصاد و نوسان نرخ ارز، قیمت گذاری و توان رقابت، اصلی ترین ابزاری است که بخش خصوصی در اختیار داشت، اما شورای رقابت خودوسازان بخش خصوصی را نیز با کشف انحصار مشمول دستورالعمل خویش ساخته است. بنابراین این شورا با ابزارهای قانونی، سیستم کاری آن ها را مختل کرده است. این در حالی است که همچنان چرایی مشمول شدن بخش خصوصی با ابهام همراه است. از سوی دیگر، مشخص نیست براساس چه مکانیزمی محصولات خودروسازان بخش خصوصی را نیز مشمول قیمت گذاری دانسته‌اند.

در این شرایط، خودروساز نمی‌داند با چه قیمتی باید بفروشد و با چه قیمتی تحویل بدهد. به بیان ساده، نه نوسان نرخ ارز مشخص است و نه نحوه قیمت گذاری و رفتار شواری رقابت. همین مسئله باعث توقف فروش خودروسازان شده است. در واقع، به نظر می‌رسد اگر حکمرانی اقتصادی کشور (شواری رقابت فراقوه‌ای است) واقعاً قصد دارد بازار خودروی کشور را به آرامش برساند، پیش از هر چیز لازم است با شفاف سازی تکلیف خودروسازان بخش خصوصی را مشخص کند. آن‌ها مانند شبه دولتی‌ها، به منابع و تسهیلات دسترسی ندارند.

تجربه و سابقه نیز ثابت کرده است هیچ مماشاتی با آن‌ها صورت نخواهد گرفت. ضمن این که، آن‌ها هم باید پاسخ‌گوی وزارت صمت پیرو برنامه تولیدی ارائه شده و هم پاسخ‌گوی سهام‌داران باشند، اما هجوم شورای رقابت به کسب و کار آن‌ها نه تنها آرامش و ثبات نسبی بازار را برهم زده، بلکه باعث توقف فروش خودروسازان بخش خصوصی نیز شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص توقف فروش خودروسازان خصوصی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر