;
coinex

بزرگترین بازار تراشه جهان با وجود تحریم‌ها از آن چین است!

بزرگترین بازار تراشه جهان هم‌اکنون در اختیار کشور چین قرار دارد. چین سالهاست به‌عنوان یکی‌از قطب‌های اصلی فناوری در جهان شناخته شده است.

باوجود اینکه تحریم‌های آمریکا شدت زیادی دارند، اما بازهم بزرگترین بازار تراشه جهان متعلق به چین است. طبق آمارهای سال 2022 میلادی از میزان فروش تراشه در جهان، در این سال بیش‌از ۵۷۳ میلیارد دلار درآمدزایی در این بخش ثبت شده است که یک سوم این درآمد مربوط‌به کشور چین است. این درصورتی‌ست که آمریکا در ماه‌های اخیر تحریم‌های صنعتی علیه صنعت تراشه‌ی چین اعمال کرده است.

بیشتر بخوانید: جنگ جهانی تراشه‌ها در راه است ؛ منبع حیاتی جدیدی که به مرور جای نفت را می‌گیرد!

چین بزرگترین بازار تراشه جهان را در اختیار دارد

انجمن صنعت نیمه‌هادی (SIA) در گزارشی جدید می‌گوید:

مجموع فروش پردازنده در سال گذشته‌ی میلادی به ۵۷۳٫۵ میلیارد دلار رسید که نشان‌دهنده‌ی رشد ۳٫۲ درصدی نسبت‌به سال ۲۰۲۱ است. این نخستین باری است که فروش پردازنده در بازه‌ای یک ساله تا این حد بالا می‌رود.

چین با در اختیار گرفتن یک‌سوم صنعت، همچنان میزبان بزرگ‌ترین بازار پردازنده در دنیا است. ایالات متحده در ماه‌های اخیر تحریم‌های صنعتی علیه صنعت تراشه‌ی چین اعمال کرده است.

رئیس و مدیرعامل انجمن SIA می‌گوید: «بازار جهانی تراشه در سال گذشته‌ی میلادی روزهای خوب و بد زیادی داشت. در اوایل سال ۲۰۲۲ فروش پردازنده رکوردشکنی کرد، اما در ادامه شاهد افت فروش بودیم.» او می‌گوید:

با وجود نوسانات کوتاه‌مدت در بازار پردازنده به‌دلیل مشکلات اقتصادی، همچنان آینده‌ای درخشان در انتظار این صنعت است، چون نقش پردازنده‌ها در صنایع مختلف روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شود.

چین بزرگترین بازار تراشه جهان را در اختیار دارد

بر اساس گزارش گیزموچاینا، قطعات نیمه‌هادی یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت فناوری در عصر امروز محسوب می‌شوند. از حوزه‌ی تجهیزات مخابراتی گرفته تا دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی و صنعت خودرو، همگی به تراشه وابسته هستند. با افزایش محبوبیت و کاربردهای هوش مصنوعی، استفاده از تراشه بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند.

مطابق آمار SIA، ریزپردازنده‌ها در سال گذشته‌ی میلادی ۱۷۶ میلیارد دلار فروش تجربه کردند و فروش تراشه‌های حافظه به ۱۳۰ میلیارد دلار رسید. فروش پردازنده‌های آنالوگ که در خودرو و کامپیوتر و کالاهای الکترونیکی استفاده می‌شوند، با رشد سالانه‌ی ۷٫۵ درصدی به ۸۹ میلیارد دلار رسید.

چین هم‌اکنون یک‌سوم از صنعت پرسود و پراهمیت تراشه را در اختیار دارد. صنعت تراشه‌ی چین نقش پررنگی در پیشرفت تکنولوژیک این کشور ایفا می‌کند. در حال حاضر شرکت‌های تراشه‌ساز زیادی در چین مشغول فعالیت هستند، اما این شرکت‌ها هنوز نتوانسته‌اند تراشه‌هایی کاملا پیشرفته بسازند.

ایالات متحده در اقدامی برای فلج کردن صنعت تراشه‌ی چین و متوقف کردن پیشرفت نظامی، صادرات تراشه‌های پیشرفته را به این کشور ممنوع کرده است. گفته می‌شود ژاپن و هلند نیز با پیوستن به آمریکا، چین را تحریم کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره جایگاه چین به‌عنوان بزرگترین بازار تراشه جهان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر