;
coinex

نزاع تکنولوژیکی چین و آمریکا به زیرساخت‌های اینترنت رسید!

ظاهراً نزاع تکنولوژیکی چین و آمریکا قرار نیست هیچ‌وقت تمام شود. این‌بار دو طرف بر سر زیرساخت اینترنت باهم گلاویز شده‌اند.

نزاع تکنولوژیکی چین و آمریکا بر سر زیرساخت‌های اینترنت بالا گرفته است. ظاهراً داستان از آنجا شروع شده است که چین سهمی 20 درصدی در پروژه کابل زیردریایی SEA-ME-WE6 داشته ولی این موضوع فعلاً منتفی شده است. زیرا آمریکا مانع از پیشروی چین در پروژه زیرساخت اینترنت اروپا به جنوب آسیا شده است. طبق اخبار قبلی، این پروژه قرار است تا سه ماهه اول سال 2025 به بهره‌برداری برسد.

بیشتر بخوانید: بزرگترین بازار تراشه جهان با وجود تحریم‌ها از آن چین است!

نزاع تکنولوژیکی چین و آمریکا بر سر زیرساخت اینترنت شدت گرفت

سهم ۲۰ درصدی شرکت‌های بزرگ تلکام چین در پروژه کابل زیردریایی اروپا به جنوب آسیا منتفی شد. به گزارش فایننشال تایمز افزایش تنش‌ها بین آمریکا و چین هزینه زیرساخت این مناطق را افزایش می‌دهد. پروژه کابل زیردریایی SEA-ME-WE6 که قرار است در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ به بهره‌برداری برسد در مسیر خود از کشور‌های همسایه ایران نیز عبور می‌کند.

آمریکا دست چین را از پروژه زیرساخت اینترنت اروپا به جنوب آسیا قطع کرده است. یکی از تبعات این اقدام افزایش هزینه‌های اتصال دیتاسنترها در این دو منطقه است. خروج شرکت‌های چینی جنگ تکنولوژی چین و آمریکا و حساسیت‌ این دو قدرت برسر استقلال اطلاعات و جاسوسی از زیرساخت دیجیتالی را تشدید می‌کند.

نزاع تکنولوژیکی چین و آمریکا بر سر زیرساخت اینترنت شدت گرفت 

الان هووارد، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی اومدیا (Omedia) در این رابطه می‌گوید:

«جلوگیری از استقرار کابل شرکت‌های تلکام چین که به تازگی شاهدش بودیم و همچنین لغو اجازه فعالیت چاینا تلکام و چاینا یونیکام در آمریکا از سوی FCC و عدم مجوز فعالیت اپلیکیشن چاینا موبایل در آمریکا نشان می‌دهد که دولت آمریکا در هرکجا که بتواند از مشارکت چین در زیرساخت اینترنت جلوگیری می‌کند.»

اداره‌کنندگان دیتاسنترها در این بین به شدت متضرر می‌شوند و درنتیجه تنش سیاسی به اتصال با لتنسی پایین دسترسی نخواهند داشت. خروج این دو شرکت چینی حاکی از آن است که زیرساخت دیجیتالی هم به اهرم قدرتی در تنش‌های فعلی بین چین، آمریکا و روسیه تبدیل شده است.

هووارد می‌گوید: «متاسفانه فضای ژئوپولتیک درنتیجه جنگ روسیه و اوکراین و دوستی چین و روسیه بدتر می‌شود. این موضوع بر ثبات یا بهبود روابط آمریکا و چین تاثیر منفی دارد.»

به گفته فایننشال تایمز از آنجایی که شرکت آمریکایی ساب‌کام (SubCom) در مزایده ساخت اتصال کابلی زیردریایی پیروز شد و برای پیروزی بزرگترین ارائه دهنده چین را شکست داد، دو شرکت چینی چاینا تلکام و چاینا موبایل سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری خود روی این پروژه را لغو کردند.

با وجود اهمیت بالای کابل‌های زیردریایی، صنعت دیتاسنترها معمولا این زیرساخت مهم را نادیده می‌گیرد. کناره‌گیری شرکت‌های چینی از این پروژه بخش مهمی از زیرساخت اینترنتی وابسته به پروژه SEA-ME-WE 6 (جنوب شرقی آسیا، خاورمیانه و غرب اروپا) را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نزاع تکنولوژیکی چین و آمریکا بر سر زیرساخت اینترنت شدت گرفت 
نقشه‌ای از شبکه کابل زیردریایی SEA-ME-WE6

پروژه SEA-ME-WE6 یک سیستم کابل زیردریایی به طول ۱۹۲۰۰ کیلومتر بین سنگاپور و فرانسه است که در مسیر خود از مصر می‌گذرد. اگر قراردادی که به ساب‌کام تعلق گرفته طبق برنامه پیش برود،‌ این پروژه در سه ماهه اول ۲۰۲۵ آماده بهره‌برداری خواهد بود و کیفیت اتصال بین اروپا،‌ خاورمیانه و آسیا را بهبود می‌بخشد.

اتصال این سیستم زیردریایی، کشور‌های حاشیه خلیج فارس و دریایی عمان از جمله قطر، امارات، عمان و پاکستان را نیز شامل می‌شود. از آنجایی که دو کشور قطر و امارات نقطه اتصال مهمی برای دسترسی ایران به اینترنت جهان محسوب می‌شوند این پروژه ممکن است اینترنت را در کشور ما نیز تحت تاثیر قرار دهد و درنتیجه اتصال پایدار و با سرعت پایین‌تری را به پایگاه‌های داده غرب اروپا و جنوب شرق آسیا تجربه می‌کنیم.

نزاع تکنولوژیکی چین و آمریکا بر سر زیرساخت اینترنت شدت گرفت 
نقاط اتصال شبکه SEA-ME-WE6 در همسایگی ایران

تاریخچه‌ای کوتاه از نزاع آمریکا و چین برسر زیرساخت دیجیتال

اکتبر سال گذشته تایوان به دلیل ترس از حمله چین سیستم دفاعی کابل‌های زیردریایی خود را تقویت کرد. حمله روسیه به زیرساخت دیجیتالی اوکراین باعث شد تا تایوان هم تمهیدات دفاعی تازه‌ای را برای زیرساخت خود در نظر بگیرد.

در همان ماه، آمریکا دسترسی چین به نیمه‌رسانا را محدود کرده و مانع بزرگی بر سر تلاش‌های عظیم چین در حوزه هوش مصنوعی پدید آمد.

چین در ماه دسامبر ۲۰۲۲ از تحریم‌های آمریکا به سازمان تجارت جهانی (WTO) شکایت کرد.

ژانویه امسال، چین از برنامه‌های خود برای ساخت تکنولوژی نیمه‌رسانای بومی خبر داد که قرار است تولیدات نیمه‌رسانا را بدون نیاز به تجهیزات شرکت ASML هلند ممکن سازد.

چین در این مسیر تنها نیست و کشور‌های متعددی از سال ۲۰۲۱ بودجه عظیمی را به صنعت تولید نیمه‌رسانا اختصاص داده‌اند که از جمله دلایل اصلی آن می‌توان به اختلال در زنجیره عرضه نیمه‌رسانا در دوران پاندمی اشاره کرد.

نزاع تکنولوژیکی چین و آمریکا بر سر زیرساخت اینترنت شدت گرفت 

رهبران جهان کار آفرینی و کاهش هزینه‌ها را دلیل افزایش سرمایه‌گذاری در این صنعت بیان کرده‌اند و مشکلاتی که تنش‌های ژئوپولتیک برای زنجیره عرضه ایجاد می‌کند هم دلیل دیگری برای این اقدام محسوب می‌شوند.

جو بایدن در مراسمی برای امضای قانون چیپ‌ها و علم (CHIPS and Science) در آگوست ۲۰۲۲ گفت:

«ما باید در راستای کاهش هزینه‌ها و کارآفرینی این چیت‌ها را به آمریکا بیاوریم.»

بایدن گفت: «متاسفانه ما صفر درصد از چیپ‌های پیشرفته را تولید می‌کنیم و چین هم پیشرفت‌هایی در زمینه تولید این چیت‌های پیشرفته داشته است.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص نزاع تکنولوژیکی چین و آمریکا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر