;
coinex

هوش مصنوعی کابوس 10 سال آینده بشریت است!

طبق اظهارات یکی از متخصصان هوش مصنوعی با پیشرفت این حوزه احتمالاً هوش مصنوعی به کابوس 10 سال آینده بشریت تبدیل و آن را بدترین دهه تاریخ انسان می‌کند.

با توجه به اقدامات گسترده شرکت‌هایی همچون گوگل و مایکروسافت جهت ایجاد بهترین نسخه از هوش مصنوعی، با سوال قابل توجه یکی از متخصصان این بخش روبرو هستیم: آیا این شرکت‌ها به روشی درست اقدام به توسعه هوش مصنوعی کرده‌اند؟

در همین راستا، «اریک برینجولفسن»، مدیر آزمایشگاه اقتصاد دیجیتال استنفورد، طی مصاحبه‌ای با یاهو فایننس بیان داشت: «آلن تورینگ به‌درستی اعلام کرد بهترین آزمون برای سنجش هوش که بعداً آن را آزمون تورینگ نامیدیم، این است که بپرسیم هوش مصنوعی چقدر می‌تواند شبیه انسان شود؟ از آن زمان تاکنون، تلاش برای تقلید از انسان‌ها به هدف بسیاری از دانشمندان حوزه‌ی علوم کامپیوتر تبدیل شده است».

با توجه به پیشرفت قابل توجه هوش مصنوعی مولد، به‌نظر تحول و اصلاح درک انسان‌ها از شیوه استفاده‌ اجتماعی و اقتصادی از هوش مصنوعی از الزامات این بخش به حساب خواهد آمد. برینجولفسن در این مورد اعلام کرد: «10 سال آینده ممکن است جزو بهترین دهه‌های تاریخ بشر یا جزو بدترین آن‌ها باشد. با‌این‌حال، باید سازمان‌های خودمان را سازگار کنیم». در همین جهت براساس پیش‌بینی برینجولفسن در صورت تداوم روند صحیح نحوه‌ استفاده از هوش مصنوعی، به‌نظر شاهد بهره‌وری و رشد بی‌سابقه‌ای در آینده خواهیم بود.

برینجولفسن در‌ادامه‌ی بیانات خود تلاش در راستای توسعه‌ هوش مصنوعی را بسیار الهام‌بخش و انگیزشی دانست؛ بااین‌حال تلقی همین فناوری به عنوان یک تله را نیز محتمل قلمداد کرد: «دلیل تله‌بودن این است که در چنین حالتی هوش مصنوعی می‌تواند ارزش کار انسان را از بین ببرد و ثروت و قدرت را متمرکزتر کند».

بیشتر بخوانید: توافق 60 کشور جهان برای استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی

تلقی هوش مصنوعی به عنوان کابوس 10 سال آینده بشریت

به اعتقاد مدیر آزمایشگاه اقتصاد دیجیتال استنفورد به‌منظور توسعه‌ هوش مصنوعی باید در پی روش‌های بهتری باشیم: «راهکاری جایگزین وجود دارد: ساخت هوش مصنوعی‌ای که انسان را تقویت کند. این نوع از هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند کارهایی انجام دهیم که قبلاً هرگز انجام نداده بودیم. به‌دنبال تقلید از انسان نباشید و تلاش کنید توانایی‌های خود را گسترش دهید. این نوع هوش مصنوعی با احتمال بیشتری به گسترش ثروت و رفاه منجر می‌شود».

کابوس 10 سال آینده بشریت

این در حالی است که با توسعه چت‌بات ChatGPT از سوی شرکت OpenAI صرفاً طی چند ماه بعد از انتشار عمومی آن شاهد رشد اعجاب‌آور محبوبیت آن بودیم. درواقع تعداد کاربران ChatGPT تنها طی یک هفته مرز یک‌میلیون نفر را در نوردید. برینجولفسن در این مورد بیان می‌دارد:

«ChatGPT نمونه‌ کلاس جدیدی از هوش مصنوعی است که به‌نظر من دستاورد بسیار بزرگی محسوب می‌شود. این هوش‌های مصنوعی مدل‌های بنیادی هستند. آن‌ها مدل‌های زبانی بزرگی دارند و از پسِ نوشتن داستان، شعر، ایمیل، تبلیغات و بسیاری دیگر از انواع متن برمی‌آیند».

طبق اعلام برینجولفسن از منظر اقتصادی، ChatGPT در مسیر فراهم‌سازی فرصت‌های درآمدزایی در بخش هوش مصنوعی را بسیار موفق عمل کرده است. گفتنی است که فرصت‌های ارائه‌شده‌ هوش مصنوعی تنها محدود به متن نبوده؛ زیرا ابزارهایی مانند Dall-E محتوای بصری نیز می‌سازند و تعداد دیگری از آن‌ها ابزارها ویدئو و صدا خلق کرده و حتی توانایی نوشتن کد را نیز دارند: «این ابزارها پیامدهایی به‌دنبال داشته‌اند که به‌نظرم حتی توسعه‌دهندگان آن‌ها نیز نمی‌توانستند پیش‌بینی کنند». طبق اعلام برینجولفسن، سرویس‌های هوش مصنوعی امکان ایجاد بازاری به ارزش تریلیون‌ها دلار را خواهند داشت.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تبدیل هوش مصنوعی به کابوس 10 سال آینده بشریت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر