;
coinex

نماینده مجلس: ایستادن در برابر فضای مجازی از هیچ حکومتی برنمی‌آید!

به باور جلال رشیدی کوچی، گرچه قوانین نظارتی در فضای مجازی ضروری است اما ایستادن در برابر فضای مجازی از هیچ حکومتی برنمی‌آید.

جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون داخلی کشور و شوراها در مجلس، معتقد است که ایستادن در برابر فضای مجازی از هیچ حکومتی برنمی‌آید. وی در یک تشبیه جالب، بستن فضای مجازی و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی را به بستن جاده‌های کشور با هدف عدم وقوع تصادف تشبیه کرد. وی همچنین از ضرورت یک قانون درست و جامع برای کنترل فضای مجازی صحبت کرد.

رشیدی کوچی، عنوان کرد ما از لحاظ مدیریت فضای مجازی عقب هستیم و در این ارتباط باید قانون داشته باشیم نه اینکه آن را ببندیم. نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی همچنین معتقداست که در بحث پلتفرم‌های ایرانی و شبکه‌های اجتماعی داخلی باید شیوه‌ای بکار گرفته شود که این شبکه‌ها جذابیت داشته باشند و همچنین باید به آنها خدمات خاص و امکانات راضی‌کننده داد تا کاربرن را ترغیب به استفاده از این شبکه‌های داخلی کند.

متأسفانه در زمان کنونی این مهم حاصل نشده و باوجود اینکه وزیر ارتباطات و دولت سعی بر ترغیب کوچ کاربران به پلتفرم‌های داخلی دارند، هنوز این پلتفرم‌ها به پختگی کامل نرسیده و باگ‌های عجیب و غریب، سرعت و امکانات بسیار پایین آنها در مقابل نمونه‌های خارجی نتوانسته کاربران را راضی نگه دارد.

در کنار این مسائل، اختلالات اینترنت باعث شده تا حتی همین پلتفرم‌های داخلی نیز با مشکلات زیادی روبرو شوند. در ادامه می‌توانید صحبت‌های کامل جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی را با جزئیات کامل بخوانید.

بیشتر بخوانید: پایان عصر فیلترینگ با ماهواره‌های نسل دو استارلینک ؛ اینترنت آزاد برای گوشی‌های هوشمند

ایستادن در برابر فضای مجازی از هیچ حکومتی برنمی‌آید

جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون داخلی کشور و شوراها در مجلس، اعتقاد دارد:

بستن فضای مجازی و فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی مثل بستن جاده‌های کشور به دلیل وقوع تصادفات است. همان‌طور که نمی‌شود برای جلوگیری از تصادف جاده‌ها را بست، فضای مجازی را هم نمی‌شود محدود کرد؛ باید برای این فضا قانون‌گذاری کنیم، همان‌طور که بسیاری از کشورهای دنیا این کار را می‌کنند.

این نماینده مردم مرودشت در گفت‌وگو با جماران از نوع نگاه سیاست‌گذاران به فضای مجازی و اینترنت انتقاد کرده و گفت: «ما در حوزه حکمرانی در فضای مجازی عقب هستیم.»

ایستادن در برابر فضای مجازی از هیچ حکومتی برنمی‌آید
ایستادن در برابر فضای مجازی از هیچ حکومتی برنمی‌آید

او اعلام می‌کند که با وضع قوانین بازدارنده برای فضای مجازی کاملاً موافق است:

من به‌شدت موافق این هستم که ما در حوزه فضای مجازی، قوانین بازدارنده داشته باشیم؛ همه جای دنیا هم همین‌‌گونه است. هیچ‌کس به جز افراد لاابالی مخالف این سخن نیست، یعنی فقط مجرمین و دزدها، دنبال بی‌قانونی هستند. هیچ‌کس دنبال این نیست که این فضا، ول و رها باشد. اما روی شیوه آن باهم بحث داریم. بزرگواری می‌گوید فضای مجازی را ببنیدیم، عزیز دیگری می‌گوید بستن جواب نمی‌دهد و باید از راه‌های دیگری جلو برویم. متأسفانه ما همدیگر را متهم می‌کنیم که چون گفتی صیانت طرح خوبی نیست، پس ضد ولایت و ضد خدا هستی و ما را جزو کفار حساب می‌کنند! این اصلاً حرف قشنگی نیست.

این نماینده مجلس از لزوم وضع قوانین برای این حوزه گفته و آن را مؤثرتر از مسدودسازی و محدودسازی دانست: «قانون داشتن با بستن خیلی فرق می‌کند. مثل این است که شما بگویید، چون آدم‌ها در جاده تصادف می‌کنند و می‌میرند پس اصلاً جاده نداشته باشیم! یا جاده تکی باشد که آدم‌ها بتوانند فقط از آن رد شوند و بقیه مسیرها بسته باشد. این که راهکار نیست. نظر عده‌ای از دوستان در حوزه فضای مجازی این است.» او با اشاره به تجربیات گذشته در مواجهه با رسانه‌ها، اعمال ممنوعیت و محدودیت را بی‌نتیجه دانست و گفت:

من همیشه اعتقاد داشتم که ما باید گذشته را چراغ راه آینده کنیم. در گذشته در برخورد با مقوله‌هایی شبیه فضای مجازی چه اقداماتی انجام دادیم؟ ویدئو و ماهواره را ممنوع کردیم و استفاده از ماهواره را جرم دانستیم. فیسبوک، وایبر، ویچت، توییتر و… را بستیم، آیا جواب گرفتیم؟ به نظرم کسی که عاقل باشد می‌نشیند و فکر می‌کند. اگر جواب نگرفتیم، یا درست نبستیم و یا اینکه روش ما درست نبوده است. اعتقادم بر این است که روش فیلترینگ درست نیست، چون در گذشته جواب نداده است. پس باید کار ایجابی انجام دهیم، نه سلبی.

بیشتر بخوانید: دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی مسئول بازنگری در سیاست‌های فیلترینگ شد؛ چراغ سبز دولت به رفع محدودیت‌ها؟

او در توضیح مخالفت خود با بستن و فیلتر کردن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به توییتر اشاره کرده و با اشاره به رویکرد متناقض نسبت به این شبکه تصریح کرد: «صداوسیما توییتر را نشان می‌دهد، وزیر می‎‌خواهد به معاون خود تذکر دهد، توئیت می‌زند! نماینده‌ها و مردم در توییتر حضور دارند. خب، برای چه فیلتر شده است؟ حتی اگر بخواهیم نگاه امنیتی داشته باشیم، فیلتر کردن توییتر و اینستاگرام دست نیروهای انقلابی را بسته است. اینکه می‌گوییم فیلتر نباشد هزار انگ و برچسب می‌زنند که ضد امنیت ملی و… والله تصمیم‌هایی که برخی می‌گیرند، ضد امنیت ملی است. نگاهم درباره فیلترینگ این است که گفتم و با این شیوه فیلترینگ مخالف هستم، دلیلش این است که جوابی نگرفتیم.»

ایستادن در برابر فضای مجازی از هیچ حکومتی برنمی‌آید
ایستادن در برابر فضای مجازی از هیچ حکومتی برنمی‌آید

نماینده مردم مرودشت پیش‌روی اینترنت در جامعه را مهارنشدنی دانسته و گفت:

نمی‌توانیم در برابر فضای مجازی بایستیم، هیچ حاکمیت و حکومتی نمی‌تواند بایستد. اینترنت مثل موج است، کسی نمی‌تواند جلوی موج دست خود را باز کند که اجازه نمی‌دهم به ساحل برسی! موج می‌آید و آسیب می‌زند.»

او در ادامه راهکار را در همراهی با این موج دانست و اظهار کرد: «هنر در موج‌سواری است. تخته خوب برمی‌داری، موج‌سواری یاد می گیری و لذت می‌بری. فضای مجازی هم همین است. چه کسی مردم را به سمت اینستاگرام هل داد؟ همان کسی که تلگرام را فیلتر کرد.»

او در ادامه توضیح داده است که هرچند با راه‌اندازی کسب‌وکار در اینستاگرام مخالف است اما نمی‌توان وجود افرادی را که در این حوزه فعال هستند نادیده گرفت: «من مخالفم که مردم در بستر اینستاگرام کسب‌وکار راه بیندازند، چون بستر نامطمئنی برای کسب‌وکار است. اما حالا با تصمیم اشتباه ما یا با علاقه‌ای که داشتند، یا با ضعف شبکه‌های داخلی به فضای اینستاگرام رفتند، خب چه کار باید انجام دهیم؟ با آن‌هایی که به اینستاگرام رفتند و در حوزه اشتغال فعالیت می‌کنند، چه کار کنیم؟ آیا باید آن‌ها را نادیده بگیریم؟ نمی‌شود نادیده بگیریم. این که من از رفع فیلتر صحبت می‌کنم و با این شیوه فیلترینگ مخالف هستم، دلیلش دقیقاً همین است.»

عضو کمیسیون داخلی کشور و شوراها در مجلس راهکار را باز گذاشتن هر دو بستر داخلی و خارجی دانسته تا مردم اختیار داشته باشند درباره حضور در این فضاها تصمیم‌گیری کنند:

باید بستر را آماده کنیم و بگوییم این شبکه‌های داخلی، این شبکه‌های خارجی، مختار هستید از هر کدام دوست داشتید استفاده کنید، به شرط اینکه جذابیت‌های شبکه‌های داخلی را بالا ببریم و خدمات خاص به این شبکه‌ها بدهیم. این جذابیت باعث می‌شود مردم در کنار شبکه‌های خارجی در شبکه‌های داخلی هم باشند و کاربران به مرور زمان به شبکه‌های داخلی کوچ می‌کنند. کارها باید اندک‌اندک جلو برود، نه دفعی، نه اجباری و نه زوری.

بیشتر بخوانید: کاهش 40 درصدی درآمد اپراتورهای اینترنتی در نتیجه فیلترینگ

ایستادن در برابر فضای مجازی از هیچ حکومتی برنمی‌آید
ایستادن در برابر فضای مجازی از هیچ حکومتی برنمی‌آید

او فضای مجازی امروزی را به جنگ سخت در گذشته تشبیه کرده و بر لزوم جنگیدن در این فضا با دشمن تأکید کرد: «ما امروز چهار شبکه‌ داخلی تأسیس کردیم ـ این شبکه‌ها خیلی خوب است و من در آن‌ها فعالیت می‌کنم ـ به سر و کله خودمان می‌زنیم در حالی که خاکریز جای دیگر است. زمانی جنگ سخت بود و ابزار آن توپ، تانک، مسلسل و… بود اما امروز جنگ نرم است و ابزار آن گوشی، شبکه اجتماعی، لایک و کامنت و… است. به قول آیت‌الله حائری برو در این فضا مطلب خوب منتشر کن و تفکرت را گسترش بده؛ اگر مقابله کرد، اصرار کن؛ او تک ‌زد تو پاتک بزن؛ واقعاً جنگ است، جنگی است که امروز ذهن جوانان ما را از بین می‌برد. اگر مسئله‌ای وجود دارد، برو آنجا استدلال بیاور، بلاک کرد یکی دیگر بساز.»

جلال رشیدی کوچی با اعتقاد به مفید و مؤثر بودن برخی پلتفرم‌های فیلترشده در ایران، درباره لزوم برداشته شدن محدودیت آن‌ها چنین توضیح داد:

من قائل هستم که یوتیوب و توییتر باید رفع فیلتر شوند. چون اساس یوتیوب بر درآمدزایی است در حالی که اینستاگرام برنامه تفریحی است. اگر در یوتیوب فعالیت کنیم و تعداد فالوور، کامنت‌ها و لایوها بالا رود بعد از مدتی، شرکت یوتیوب پول به حساب فرد پول واریز می‌کند. وقتی این‌ها رفع فیلتر شوند، سرشکن می‌شود؛ یعنی همه در اینستاگرام نیستند. نمی‌دانم فهم این مطلب چرا برای برخی آقایان سخت است؟ الان کاری کردیم که همه به اینستاگرام رفتند، شما چهار تا اپلیکیشن باز کن، از این ده میلیون نفر، یک میلیون به این اپلیکیشن یک میلیون به آن اپلیکیشن می‌رود و هر کس شبکه مورد علاقه خود را انتخاب می‌کند. البته در کنار آن باید کار ایجابی و فرهنگی انجام دهیم.

او همچنین در انتقاد از عملکرد صداوسیما گفت: «مردم دنبال این هستند که افرادی صدای آن‌ها باشد، چرا ما صدای مردم نباشیم؟ چرا ایران اینترنشنال صدای آن‌ها باشد؟ اگر مسئولان و نمایندگان صدای مردم بودند، هیچ‌وقت به آن‌ها اعتماد نمی‌کردند. صداوسیما باید صدای همه مردم باشد. برخی کارهایی که رسانه ملی می‌کند مناسب نیست.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص صحبت های رشیدی کوچی درمورد ایستادن در برابر فضای مجازی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر