;
coinex

فروش اینترنتی دارو بدون مجوز وزارت بهداشت ممنوع شد

بنابر مصوبه نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز (دوشنبه) از این پس فروش اینترنتی دارو بدون استعلام و احراز اصالت از سوی وزارت بهداشت امکان‌پذیر نیست.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نوبت عصر جلسه علنی دیروز دوشنبه و طی رسیدگی به بخش هزینه‌ای لایحه بودجه 1402، الحاق یک بند به تبصره (17) را تصویب کردند.

بیشتر بخوانید: رشد 137 درصدی تپسی در یک سال ؛ جنگ تاکسی‌های اینترنتی جدی‌تر می‌شود؟

فروش اینترنتی دارو تنها با مجوز وزارت بهداشت

طبق تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این به بعد ارائه تمامی داروها و تجهیزات پزشکی توسط داروخانه‌ها و مراکز درمانی بدون استعلام و احراز اصالت از طریق سامانه‌های دارای مجوز و مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ممنوع شده است. بنابراین فروش اینترنتی دارو صرفاً با مجوز وزارت بهداشت امکان‌پذیر است.

فروش اینترنتی دارو

در بند الحاقی تبصره 17 بخش هزینه‌ای لایحه بودجه 1402 ذکر شده است:

«به منظور ایجاد زیرساخت و سازوکار مورد نیاز نظام نوسازی چرخه تجویز تا مصرف دارو و ارائه خدمات سلامت در بستر الکترونیک (کلیه خدمات بهداشتی، درمانی، دارویی و تشخیصی):

1- پس از استقرار کامل طرح نسخه الکترونیک حداکثر ۶ ماه پس از ابلاغ قانون صرفاً سامانه‌های ارائه دهنده خدمات سلامت مورد تأیید آزمایشگاه‌های ارزیابی نرم‌افزار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دارای گواهینامه تطابق با استانداردهای پرونده الکترونیکی سلامت، مجاز به فعالیت می‌باشند. شورای عالی بیمه سلامت مکلف است بر حسن اجرای این جزء نظارت نموده و به صورت ماهانه گزارش پیشرفت را به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارائه نماید.

2- ارائه هرگونه دارو و تجهیزات پزشکی مشمول فهرست ابلاغی سازمان غذا و دارو توسط داروخانه‌ها و مراکز درمانی بدون استعلام و احراز اصالت از طریق سامانه‌های دارای مجوز و مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ممنوع است، سازمان‌های بیمه‌گر پایه مجاز به پذیرش اقلام فاقد اصالت نبوده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف به نظارت بر حسن اجرای این بند است.

3- شورای عالی بیمه سلامت مکلف است با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دستورالعمل نحوه رسیدگی و جبران خسارت بیمه شدگان در موارد ارائه خدمات خارج از بستر الکترونیک با عدم رعایت قوانین و مقررات جاری در پوشش بیمه‌ای بیمه شده درمان توسط ذینفعان در فرآیند نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک را ظرف دو ماه تدوین و جهت اجرا ابلاغ نمایند.

4- کلیه ارائه دهندگان خدمات و سامانه‌های اطلاعاتی حوزه سلامت اعم از دولتی و غیردولتی و سازمان‌های بیمه‌گر پایه مکلفند ظرف سه ماه سامانه‌های اطلاعاتی/ خدمات (سرویس‌های) خود را به امکان درج امضای الکترونیک و صحت‌سنجی آن مبتنی بر زیرساخت کلید عمومی وزارت بهداشت تجهیز نموده و در تبادل اطلاعات با پایگاه ملی سلامت عملیاتی نماید.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص مصوبه مجلس مبنی بر فروش اینترنتی دارو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر