;
coinex

شرکت ویرجین اوربیت اعلام ورشکستگی کرد

شرکت ویرجین اوربیت ورشکست شد. این شرکت که یک شرکت پرتاب ماهواره بود به‌دلیل مشکلات مالی اعلام ورشکستگی کرده است.

شرکت ویرجین اوربیت که یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات فضایی به‌خصوص پرتاب ماهواره است، به‌دلیل شکست و عدم توانایی در پرتاب موشک از خاک بریتانیا اعلام ورشکستگی کرد. این شرکت متعلق‌به ریچارد برانسون، میلیاردر اهل بریتانیا است و در پرتاب ماهواره به فضا از روشی غیرمعمول تبعیت می‌کرد. گفته شده که ویرجین اوربیت در آخرین پرتاب خود که با شکست نیز همراه شد، 9 ماهواره خود را از دست داده است که ضرری بسیار سنگین به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: کاوشگر اسپیس ایکس در سال 2026 راهی ماه می‌شود

شرکت ویرجین اوربیت اعلام ورشکستگی کرد

به‌گزارش نیویورک‌تایمز، ویرجین اوربیت، شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات پرتاب فضایی پس از آنکه به‌دلیل ناکامی در رسیدن به مدار در ماه ژانویه دچار ضرر مالی چشمگیر شد، روز سه‌شنبه در ایالات متحده اعلام ورشکستگی کرد. این شرکت اعلام ورشکستگی را بهترین راه برای فروش خود می‌داند.

ویرجین اوربیت که به دست ریچارد برانسون، میلیاردر مطرح بریتانیایی پایه‌گذاری شده است، روشی غیرمعمول برای فرستادن ماهواره‌ها به فضا داشت:

یک هواپیمای اصلاح‌شده‌ی بوئینگ ۷۴۷ که موشکی کوچک حامل ماهواره را زیر بال خود حمل می‌کرد. وقتی هواپیما برمی‌خواست، موشک از زیر بال جدا می‌شد و با روشن‌کردن موتورهایش به مدار صعود و محموله‌اش را رها می‌کرد.

شرکت ویرجین اوربیت اعلام ورشکستگی کرد

اما آخرین تلاش شرکت برای پرتاب از کورن‌وال انگلستان با شکست روبه‌رو شد و با ناکامی موشک در رسیدن به مدار، ۹ ماهواره‌ آن از دست رفت. ویرجین اوربیت که در کالیفرنیا آمریکا مستقر است، در آن ماموریت قصد داشت نخستین پرتاب مداری را از خاک بریتانیا انجام دهد. به همین دلیل این پرتاب رویدادی برجسته بود و پشتیبانی قوی جامعه‌ فضایی این کشور را پشت سر خود داشت.

پس از آن شکست، ویرجین اوربیت اعلام کرد که دوباره برای رسیدن به مدار تلاش می‌کند؛ اما سرمایه‌گذاری‌ها به‌تدریج کاهش یافت و ارزش سهام شرکت شروع به افت کرد. هفته‌ گذشته، ویرجین اوربیت گفت: «به دلیل ناتوانی در تامین بودجه‌ی معنادار، ۶۷۵ کارمند یا تقریبا ۸۵ درصد از نیروی کار خود را اخراج می‌کند.»

دن هارت، مدیرعامل شرکت دیروز اعلام کرد که ویرجین اوربیت به‌دنبال خریدار خواهد بود. او در بیانیه‌ای گفت:

ما معتقدیم که فناوری پیشرفته‌ای که این تیم خلق کرده است، با ادامه‌ی روند فروش شرکت، جذابیت زیادی برای خریداران خواهد داشت.

از آنجا که ویرجین اوربیت می‌تواند از تمام فرودگاه‌های سرتاسر جهان اقدام به پرتاب موشک کند، الگوی پرتاب این شرکت منعطف‌تر و ارزان‌تر از پرتابگرهای عمودی محسوب می‌شود. به‌همین دلیل، برخی از تحلیلگران می‌گویند این روش ممکن است همچنان مورد علاقه‌ دولت‌ها ازجمله ایالات متحده باشد.

ویرجین اوربیت تا سال گذشته پرتاب‌های خود را از صحرای موهاوی در کالیفرنیا انجام می‌داد و از بین 5 پرتاب، چهار پرتاب موفقیت‌آمیز را در کارنامه‌اش ثبت کرده بود. بااین‌حال، روش پرتاب این شرکت تاکنون به‌عنوان شیوه‌ای مطمئن پذیرفته نشده است. همچنین موشک نصب‌شده زیر بال هواپیما در مقایسه با سامانه‌های پرتاب رایج‌تر مانند موشک‌های ساخت اسپیس ایکس، ظرفیت کمتری دارد. پرتاب ناموفق 3ماه پیش نیز تبلیغی ضعیف برای مشتریان و سرمایه‌گذاران احتمالی بود.

شرکت ویرجین اوربیت اعلام ورشکستگی کرد

ویرجین اوربیت در پرونده‌ی ورشکستگی خود که به دادگاه ناحیه‌ دلاور ایالات متحده ارائه داده، تقریبا ۲۴۳ میلیون دلار دارایی و ۱۵۳ میلیون دلار بدهی را فهرست کرده است. این شرکت که اواخر سال ۲۰۲۱ به سهامی عام تبدیل شد، در اوج خود ۳٫۵ میلیارد دلار ارزش داشت.

بهترین اتفاق برای ویرجین اوربیت، پیداشدن خریداری خواهد بود که به تداوم فعالیت کسب‌وکار پرتاب این شرکت تمایل داشته باشد. ویرجین اوربیت ازطریق فرایند ورشکستگی می‌تواند بخشی از بدهی‌های خود را پرداخت کند و احتمالاً به‌عنوان کسب‌وکاری کوچک‌تر، پاسخگوی بخشی از نیاز بازار پرتاب‌های فضایی شود.

بااین‌حال محتمل‌ترین مسیر، فروش بخش عمده‌ کسب‌وکار و دارایی‌های شرکت است؛ زیرا ویرجین اوربیت در هفته‌های اخیر نتوانسته هیچ خریداری پیدا کند که مایل به تداوم فعالیت‌های شرکت باشد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ورشکستگی شرکت ویرجین اوربیت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر