coinex
راهنمای خرید تکراتو

امکان درمان سرطان خون با پیوند مدفوع

اخیراً دانشمندان استرالیایی یک روش درمانی جهت امکان درمان سرطان خون با پیوند مدفوع و کاهش میزان عوارض جانبی ناشی از درمان آن ابداع کرده‌اند.

روش نوظهور درمانی پیوند مدفوع یا FMT روشی بوده که در آن از میکروب‌های دفاعی روده یک اهداکننده‌ سالم، به‌منظور بازیابی سلامت دستگاه گوارش بیماران بهره‌برداری می‌شود. درحال‌حاضر طی یک مطالعه تحقیقاتی جدید، اثربخشی پیوند مدفوع در درمان GVHD (بیماری پیوند در برابر میزبان) مورد بررسی قرار گرفته است.

این بیماری، می‌تواند یکی از عوارض جانبی درمان با پیوند مغز استخوان در افراد مبتلا به سرطان خون به‌شمار بیاید که حالا این پژوهش در پی بررسی امکان درمان سرطان خون با پیوند مدفوع است. درواقع بیماری پیوند در برابر میزبان، یک اختلال سیستمیک بوده که باعث حمله سلول‌های ایمنی از مغز استخوان اهداکننده، به بافت‌های مختلف فرد گیرنده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اولین ابتلا به عفونت قارچی در انسان ؛ ماجرای The Last of Us واقعی می‌شود؟

بررسی امکان درمان سرطان خون با پیوند مدفوع

درحال‌حاضر محققان در استرالیا، نخستین درمان آزمایشی FMT را روی افراد نجات‌یافته از سرطان خون تحت بررسی قرار داده‌اند که طی درمان، به بیماری GVHD دچار شده‌اند. در فاز نخست آزمایش، 10 بیمار تحت درمان این روش قرار خواهند گرفت و درست مثل اهدای خون، اهداکنندگان مدفوع هم به‌دقت سلامت‌سنجی خواهند شد.

امکان درمان سرطان خون با پیوند مدفوع

دکتر «آندریا هدن»، یکی از محققان این طرح پژوهشی و آزمایشی در همین راستا بیان داشت:

«پیوند مغز استخوان یک شمشیر دولبه است. این روش درمانی، از یک طرف می‌تواند منجی افراد مبتلا به سرطان خون باشد؛ اما متاسفانه، می‌تواند سبب بروز GVHD هم شود و جان آن‌ها را به‌خطر بیندازد. معمولا افراد درگیر GVHD که به مشکلات گوارشی دچار شده‌اند، به درمان خیلی سخت پاسخ می‌دهند و باید با بستری طولانی‌مدت، تحت مراقبت‌های بیمارستانی و مصرف‌کننده‌ی داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی باشند».

اعضای تیم تحقیقاتی ابراز امیدواری کرده‌اند که در طول انجام آزمایش‌های پیوند مدفوع، میکروب‌های خاصی را کشف کنند که در بهبود وضعیت بیماران GVHD، بیشترین تاثیر را بگذارند. درصورت حصول این توفیق، امکان ساخت فرآورده‌های ساده‌تر یا حتی قرص جهت درمان این بیماری، دور از تصور نخواهد بود.

اثربخشی این طرح آزمایشی، امکان ابداع روش‌های درمانی بهتر جهت کمک به درمان سایر مشکلات گوارشی، همچون بیماری کرون و کولیت زخمی را نیز فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص امکان درمان سرطان خون با پیوند مدفوع چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر