;
coinex

افزایش هزینه ثبت دامنه فارسی از اردیبهشت 1402

طرح افزایش هزینه ثبت دامنه فارسی از ماه جاری کلید می‌خورد. جالب است بدانید که دامنه ir. در کشور بیشترین دامنه ثبت شده را به خود اختصاص داده است.

پیش‌تر و در تاریخ بهمن 1401 اعلام شده بود که نرخ ثبت دامنه فارسی از 4 اردیبهشت‌ماه 1402 افزایش خواهد یافت. حال براساس اعلام مرکز ثبت دامنه کشور، از امروز افزایش هزینه ثبت دامنه فارسی در دستور کار قرار گرفته است. با وجود اینکه دامنه ir. بیشترین میزان دامنه ثبت شده در ایران دارد باید دید که افزایش ثبت این دامنه محبوب تأثیری در افزایش تعداد آن خواهد داشت یا خیر.

طبق اعلام مرکز ثبت دامنه کشور تاکنون تعداد 1 میلیون و 599 هزار و 605 سایت با دامنه فارسی ir. در کشور به ثبت رسیده‌اند که میزان درخورتوجهی محسوب می‌شود. موضوع دیگری که در این میان ضرورت پیدا می‌کند، لزوم تبعیت از این دامنه است که باتوجه به وقایع اخیر در کشور، کمترین میزان اختلال در سرور و بیشترین بازدهی را در وب‌سایت‌های ایرانی داشته است.

بیشتر بخوانید: انتقاد مالک پیامرسان سروش از فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی ؛ وقتی سیاست ‌های امنیتی صدای منتفعان داخلی را هم درآورده!

افزایش هزینه ثبت دامنه فارسی کلید خورد

نام دامنه بخشی است که گویای نام تجاری یا فعالیت کاربر بوده و آن را به دلخواه انتخاب می‌کنند. پسوندهای مجاز و معتبر مواردی هستند که از سوی کمیته مخصوص تایید و تصویب پسوندها، آیکن (ICANN) تأیید می‌شوند. متداول‌ترین پسوندها نظیر ir ,com و org هستند. انتخاب نام ساده و مناسب دامنه در رتبه‌بندی نتایج موتور جستجوگر گوگل موثر واقع می‌شود.

افزایش هزینه ثبت دامنه فارسی کلید خورد

در ایران، پژوهشگاه‌ دانش بنیادی از جمله مراکز اصلی برای ثبت دامنه‌های اینترنتی محسوب می‌شوند. هر کاربری که تمایل به ثبت دامنه اینترنتی دارد، می‌بایست به سامانه این مرکز مراجعه نماید. این پژوهشگاه آمار موثقی پیرامون دامنه‌های پرمخاطب ایرانی به کاربران نشان می‌دهد.

بر اساس آخرین آمار انتشار یافته، تاکنون بیش از 1 میلیون و 567 هزار و 938 دامنه فعال فارسی ثبت شده است. دامنه‌هایی با پسوند ir. با 1 میلیون و 599 هزار و 605 دامنه‌ی فعال در صدر قرار دارد. دامنه‌های ir. بیشترین سهم را در این آمار به خود اختصاص داده‌اند. میزان سایر پسوندهای فارسی در ثبت دامنه کم‌تر از 5000 مورد بوده است.

افزایش هزینه ثبت دامنه فارسی کلید خورد

شایان ذکر است دامنه‌هایی که بیشتر از 1000 مورد ثبت‌شده‌اند عبارتند از؛ co.ir با 4262 مورد، دامنه ایران با 1542 مورد و دامنه ac.ir با 1173 دامنه فعال. هم‌چنین دامنه‌های دیگری وجود دارند که کمتر از هزار مورد به نام آن‌ها ثبت شده است. دامنه id.ir با 650 مورد، دامنه org.ir با 226 مورد، دامنه sch.ir با 219 مورد و دامنه gov.ir با 194 مورد نیز در رتبه‌های بعدی لیست قرار دارند. کمترین دامنه ثبت‌شده نیز متعلق به دامنه net.ir با 27 دامنه فعال است.

این مرکز همچنین در بهمن سال گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد هزینه ثبت دامنه از تاریخ 4 اردیبهشت 1402 افزایش می‌یابد. گفتنی‌ست هزینه ثبت دامنه برای هر کاربر ایرانی معادل 160 هزار ریال برآورد می‌شود. مرکز ثبت دامنه کشوری ایران برای رفاه حال کاربران و نمایندگان عزیز، زمان اعمال افزایش هزینه ثبت دامنه به تاریخ 4 اردیبهشت 1402 موکول شد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص افزایش هزینه ثبت دامنه فارسی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار فناوری را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر