;
coinex

زارع پور: ماهم قانون داریم / هیچکس حق دسترسی به اطلاعات مردم در پیامرسان‌های داخلی را ندارد

وزیر ارتباطات در بخشی از سخنانش عنوان کرد که هیچ‌کس حق دسترسی به اطلاعات مردم در پیامرسان‌های داخلی را ندارد.

با ادغام 4 پیام‌رسان مطرح ایرانی بسیاری از افراد نگران از دست رفتن اطلاعات و دسترسی نهادهای نظارتی و امنیتی به اطلاعاتشان در پیام‌رسان‌های داخلی هستند. حال وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤالی در این‌خصوص، اعلام کرد ماهم قانون داریم و بنابر دستور مقام معظم رهبری، هیچ‌کس حق دسترسی به اطلاعات مردم در پیامرسان‌های داخلی را ندارد.

این صحبت‌های زارع‌پور در شرایطی عنوان شده است که روز گذشته در خبری گفتیم که نیما امیرشکاری، مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی در یک افشاگری با اطمینان خاطر گفت: «اطلاعات کاربران پیامرسان‌های بومی به سادگی توسط نهادهای امنیتی نظارت می‌شود.» وی عنوان کرد که این پیام‌رسان‌ها اگر مجبور باشند باید اطلاعات کاربران را در اختیار این نهادها قرار دهند.

بیشتر بخوانید: زارع پور: شبکه ملی اطلاعات منجر به افزایش سرعت اینترنت می‌شود

به گفته وزیر ارتباطات، هیچکس حق دسترسی به اطلاعات مردم در پیامرسان‌های داخلی را ندارد

روز گذشته پنجم اردیبهشت اتصال میان پیام‌رسان‌های بله، ایتا، گپ و آی‌گپ برقرار شد. این هم‌رسانی نگرانی برخی از کاربران در خصوص حفظ امنیت داده‌ها و پیام‌های رد‌وبدل شده در پلتفرم‌های داخلی را به همراه داشت. حالا وزیر ارتباطات می‌گوید: «به دنبال فتوای رهبری و قانون خیال مردم از حفاظت از داده‌های خود راحت باشد.»

عیسی زارع‌پور امروز چهارشنبه (۶ اسفند) در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت:

ما هم قانون داریم هم فتوای مقام معظم رهبری موجود است که اطلاعات مردم در فضای مجازی حریم خصوصی است و دسترسی به آن هم قانوناً و هم شرعاً اشکال دارد. وزارت ارتباطات ضوابطی وضع کرده است و بر آن‌ها نظارت دارد که به هیچ وجه احدی حق دسترسی به اطلاعات مردم در پیام‌رسان‌های داخلی را ندارد و مشمول اصل ۲۵ قانون اساسی است. خیال مردم از این بابت راحت باشد.

به گفته وزیر ارتباطات، هیچکس حق دسترسی به اطلاعات مردم در پیامرسان‌های داخلی را ندارد

اصل ۲۵ قانون اساسی می‌گوید: «بازرسی و نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هر گونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون.»

زارع‌پور در ادامه سخنان خود گفت:

شائبه‌ای مطرح شد که اتصال پیام‌رسان‌های ایرانی به یکدیگر به حریم خصوصی و رقابت در پیام‌رسان‌ها ضربه می‌زند. این کار جهت‌گیری کلی در فضای بازار دیجیتال جهانی است و باعث افزایش رقابت می شود. دنیا دارد به این سمت حرکت می‌کند.

وزیر ارتباطات یادآور شد: «قانون بازار دیجیتال اتحادیه اروپا که روحش رفع انحصار است، تمام پیام‌رسان‌های اروپایی را از اول ژانویه ۲۰۲۴ مکلف به ارائه اتصال متقابل پیام‌رسان‌ها کرده است. جرائم بسیار سختی هم برای اجرانشدن این قانون وضع شده است. مایه افتخار است که در جمهوری اسلامی ایران هم این اتفاق افتاد.»

او با بیان این که بیش از ۷۰ درصد مردم از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند درباره استقبال از همرسانی پیام‌رسان‌ها گفت:

در ۲۴ ساعت اولی که شرایط برای اجرایی شدن طرح اتصال پیام‌رسان‌های ایرانی به یکدیگر فراهم شد بیش از ۳۰۰ هزار نفر این قابلیت جدید را در گوشی‌های خود فعال کردند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص صحبت‌های وزیر ارتباطات در خصوص عدم دسترسی به اطلاعات مردم در پیامرسان‌های داخلی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار فناوری را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر