;
coinex

رتبه‌بندی واردکنندگان تلفن همراه در دستور کار وزارت صمت قرار گرفت

طبق اعلام مدیر کل صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت به علت مشکلات مربوط به ازدیاد واردکنندگان تلفن همراه، رتبه‌بندی واردکنندگان تلفن همراه موردتوجه است.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایرنا، طرح رتبه‌بندی واردکنندگان تلفن همراه اقدامی در راستا حل مشکل خدمات پس از فروش در این صنعت در دستور کار بوده تا با هدف ساماندهی منابع و مصارف ارزی، ارائه خدمات پس از فروش و افزایش رضایتمندی خریداران بازار به سمت شفافیت بیشتر حرکت کند.

«محسن شکراللهی»، مدیر کل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت ضمن اشاره به تخصصی بودن تأمین تلفن همراه اعلام کرد که درحال‌حاضر با پدیده‌ ورود هر شرکت و کسب‌وکاری به این عرصه روبرو هستیم: « به‌عنوان‌مثال شرکت‌های صادرکننده کفش و آبگرم‌کن‌ساز بعضاً اقدام به واردات تلفن همراه کرده‌اند. شرکت‌های متخصص این حوزه در این حیطه خدمات پس از فروش را جدی می‌گیرند و نیروهای متخصص و آموزش‌دیده دارند؛ اما تکثر واردکنندگان تلفن همراه عملاً باعث شده خدمات پس از فروش این بازار مختل شود.»

وی همچنین در مورد نوسانات بازار گوشی بیان داشت: «عموماً بعد از گذشت چند ماه از عرضه یک مدل گوشی، زمانی که مدل جدید وارد بازار می‌شود، قیمت گوشی قدیمی افت می‌کند. اما این به‌روزرسانی در بازار تلفن همراه ما انجام نمی‌شد. گذشته از این، یک نوسان منفی/مثبت 10 در بازار وجود داشت. یعنی واردکننده می‌توانست ارزش کالا را با محدوده قیمت منفی/ مثبت 10 درصد اظهار کند. این عدد را اکنون به مثبت 5 تغییر دادیم تا سرجمع بتوانیم در کمترین میزان باتوجه‌به بررسی‌هایی که انجام شده تا 300 میلیون دلار از اتلاف منابع ارزی در سال جاری جلوگیری کنیم. در صورت تکمیل بررسی‌ها احتمالاً این عدد بالاتر نیز برود که برای تحقق این امر نیازمند همکاری جدی گمرک هستیم.»

بیشتر بخوانید: رده‌بندی کشورهای جهان بر اساس اعتیاد به گوشی هوشمند منتشر شد

رتبه‌بندی واردکنندگان تلفن همراه راهکاری برای حل مشکلات بازار

مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صمت ضمن تأکید بر وجود ثبات در بازار تلفن همراه تا اواسط بهمن ماه، به التهابات ارزی و سوءاستفاده‌ برخی جهت گران‌فروشی پرداخته و اظهار داشت که تعداد زیادی از تخلفات شناسایی، با آن‌ها برخورد و چندین هزار گوشی تلفن همراه نیز با توقیف روبرو شده است.

شکراللهی ضمن بیان اجرای اقداماتی جهت حل نوسانات سال پیش در بازار موبایل، از تعیین قیمت واقعی با همکاری انجمن واردکنندگان تلفن همراه و گمرک برای تلفن‌های همراه خبر داد و گفت: «در گذشته واردکننده ممکن بود گوشی 400 دلاری را با قیمت 600 دلار اظهار کند. این کار باعث خروج ارز بیشتر، شناسایی سود کمتر و به‌تبع آن پرداخت مالیات کمتر می‌شد. اواخر سال گذشته تعیین قیمت واقعی را با چند مدل گوشی آغاز کردیم و همچنان نیز امسال این تلاش ادامه دارد تا تمام گوشی‌ها باارزش واقعی اظهار شوند.»

وی همچنین خبر از کاهش مدت‌زمان رفع تعهد ارزی واردکنندگان داده و افزود: «طولانی‌بودن زمان رفع تعهد ارزی باعث می‌شد افراد، ارزی که دریافت کرده بودند را نگه دارند و در هفته آخر کالای خود را وارد کنند. از بانک مرکزی نیز انتظار داریم این مصوبه را به‌زودی اجرایی کند. همچنین از گمرک نیز می‌خواهیم به‌روزرسانی ارزش واقعی کالا در حوزه تلفن همراه را به قوت قبل ادامه دهد تا بتوانیم بازار را مدیریت کنیم.»

رتبه‌بندی واردکنندگان تلفن همراه

مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صمت درمورد اثرات این اقدامات بر نرخ فروش گوشی تلفن همراه اظهار داشت: «در خصوص گوشی‌های تلفن همراهی که کمتر از 600 دلار قیمت دارند مشکلی نداریم و برای تعیین قیمت، فاکتور را کنار پروفرما قرار می‌دهیم و به یک قیمت می‌رسیم. اما در خصوص گوشی بالای 600 دلار این کار به‌سختی قابل‌انجام است. از همکاران خود در سازمان توسعه تجارت می‌خواهیم شرایطی فراهم کنند تا گوشی بالای 600 دلار نیز بتوانند از ارز مبادله‌ای استفاده کنند، این کار باعث کنترل قیمت‌ها در بازار می‌شود.»

در ادامه شکرالهی به حمایت از تولید نیز تأکید کرد: «تعرفه محصول نهایی در گوشی‌های دکمه‌ای را از 5 به 15 درصد و قطعات را نیز از 5 به 1 درصد رسانده‌ایم. همچنین به دنبال اجازه «ترخیص درصدی» برای تولیدکنندگان هستیم تا با این کار بتوانیم از تولید داخلی حمایت کنیم.»

وی در پایان ضمن اشاره به عدم موفقیت در اقدامات سال‌های گذشته درباره تولید گوشی هوشمند، وعده رقم خوردن اتفاقات خوب در ماه‌های آینده در عرصه گوشی دکمه‌ای و هوشمند داخلی را داد: «این کار با تلاش وزارت صمت، معاونت علمی ریاست‌جمهوری و وزارت ارتباطات انجام خواهد شد.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص رتبه‌بندی واردکنندگان تلفن همراه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر