;
coinex

بررسی مزدا 3 نیو ؛ [+امکانات رفاهی، مشخصات فنی و قیمت]

مزدا 3 نیو از آن سدان‌های خوش ترکیبی است که توانسته جای خودش را در دل مشتریان ایرانی باز کند. اما آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟ در ادامه با بررسی مزدا 3 نیو به این سوال پاسخ می‌دهیم.

مزدا 3 یکی از سدان‌های جذابی است که در تیپ‌های مختلف به فروش می‌رسد. شاید با دیدن این خودرو عنان از کف دهید و برای خرید آن ترغیب شوید ولی با کمی اطلاع از نحوه عملکرد دقیق این خودرو ممکن است نظرتان تغییر کند؛ البته شاید.

در مطلب بررسی مشخصات فنی مزدا 3 جدید به بیان تاریخچه کوتاهی از این خودرو می‌پردازیم. خریداران مزدا 3 شاید فکر کنند نسخه جدید این سدان ژاپنی ارتقا یافته و ارزش خرید بالایی دارد ولی شاید بتوان گفت مشکلات جدیدی در آن وجود دارد که می‌تواند شما را از خرید منصرف کند. سیستم تعلیق این خودرو حالا خشک شده و قیمت لوازم یدکی آن نیز سر به فلک کشده است. با نقد و بررسی مزدا 3 نیو همراه تکراتو باشید.

بیشتر بخوانید:

بررسی پژو 206 تیپ 5

بررسی میتسوبیشی ASX 2023

بررسی مزدا 3 نیو

تجربه نشان داده بازار خودروی داخل اشتیاق زیادی برای حضور خودروهای خارجی دارد و آمار خرید و فروش ماشین‌های خارجی به وضوح این مسئله را اثبات می‌کنند. تا پیش از اعمال تحریم‌های همه جانبه علیه کشورمان، صنعت خودروسازی در مسیر رشد و پیشرفت بود و بازار خودرو با مشکل خاصی دست و پنجه نرم نمی‌کرد؛ ولی با آغاز تحریم‌های آمریکا و سایر کشورها، ورق برگشت و همه چیز تغییر کرد.

بررسی مزدا 3 نیو
بررسی مزدا 3 نیو

نمایندگان خودروسازی‌های برتر و معروف جهان به سرعت از غرب پیروی کردند و از کشورمان رفتند. با خروج بزرگان خودروسازی از بازار کشورمان، چینی‌ها فرصت را غنیمت شمرده و وارد بازار شدند. بنابراین سهم کمپانی‌های با اصالت از بازار خودرو به همان نمونه‌های 2016 به پایین محدود ماند. مزدا 3 نیو هم یکی از همین خودروهاست که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

ژاپنی‌ها همواره جزو خودروسازهای برتر دنیا بوده و هستند. ماشین‌های این کشور از نظر فنی و ایمنی جزو برترین محصولات جهان به شمار می‌روند و در اصالت و کیفیت آنها شک یا تردیدی نیست. یکی از قدیمی‌ترین و بهترین محصولات ژاپنی بازار کشورمان، مزدا 3 است که به نظر می‌رسد اغلب مردم با نام آن آشنایی کامل دارند.

معرفی اجمالی مزدا 3 نیو

شاید فکر کنید وقتی کنار مزدا 3، پسوند نیو یا جدید را می‌گذاریم، تاریخ تولد خودرو به چند سال اخیر باز می‌گردد؛ اما اینطور نیست. مزدا 3 نیو در سال 2009 میلادی برای نخستین بار وارد بازار شد و دنباله‌ای از دومین نسل مزدا 3 به شمار می‌رفت. شرکت مونتاژ کننده این خودرو گروه بهمن بود و از سال 89 هجری شمسی در سه تیپ اقدام به عرضه آن کرد.

از اوایل سال 1391 شمسی بود که گروه خودروسازی بهمن تصمیم گرفت تمام هم و غم خود را روی تولید و عرضه چهارمین تیپ مزدا 3 بگذارد که زیر کاپوتش یک موتور 2 لیتری تعبیه شده بود. در سال‌های 92 و 93 بهمن موتور تلاش کرد مدل‌های 1.6 لیتری این خودروی ژاپنی را وارد بازار کند ولی ظاهرا مشتریان چندان از آن رضایت نداشتند.

بررسی مزدا 3 نیو

وقتی واردات خودرو ممنوع شد، گروه بهمن عرضه مزدا 3 جدید را کاملا متوقف کرد و تولید این خودروی جذاب برای همیشه به دست فراموشی سپرده شد. علت عدم ورود مجدد این خودرو به بازار داخلی کشورمان، قدیمی بودن سازه و بدنه آن است.

بررسی مزدا 3 جدید از لحاظ طراحی

بررسی مزدا 3 نیو را با طراحی ظاهری آغاز می‌کنیم. وقتی مزدا 3 نیو وارد بازار شد، مشتریان متوجه تفاوت ظاهری جذاب این سدان ژاپنی در قیاس با سایر خودروهای ایرانی شدند و همین زیبایی بدنه و ساختار آن باعث شد به موفقیت‌های زیادی دست یابد. یکی از وجوه برجسته این خودرو، انحناهای جالبی است که در بدنه خود دارد. البته همین ظاهر زیبا و تقریبا جوان پسند باعث شد جذابیت زیادی برای خانواده‌ها نداشته باشد.

با ورود به کابین داخلی مزدا 3 جدید می‌توان سادگی و صمیمیت بیشتری مشاهده کرد. سادگی بیش از حد کابین این خودرو نکته منفی برای خرید محسوب می‌شود چرا که امروزه خودروهای رقیب این سدان ژاپنی مجهز به کابین‌های پیشرفته هستند. خوشبختانه کیفیت مواد به کار رفته در کابین بالاست و در فضای خوب این خودرو چهار یا پنج سرنشین بزرگسال به راحتی می‌توانند بنشینند.

بررسی مزدا 3 نیو
مشخصات مزدا 3 نیو

ردیف عقب صندلی‌های مزدا 3 نیو برای افرادی با قد 180 تا 185 سانتی‌متر عالی است و جاداری بالایی دارد. علاوه‌براین برای سفرهای خانوادگی می‌توان روی صندوق بار 430 لیتری این خودرو حساب باز کرد چرا که دست و دلباز است.

بیشتر بخوانید:

بهترین خودروهای 2023 ؛ معرفی پیشرفته‌ترین و جذاب‌ترین‌ها

بررسی مشخصات فنی کیا سونت 2023

بررسی مشخصات فنی مزدا 3 جدید

در ادامه بررسی مشخصات فنی مزدا 3 جدید به سراغ یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر خودرویی می‌رویم. خودروی زیبا باید از قوای فنی خوبی نیز برخوردار باشد وگرنه نمی‌توان آن را محصولی کامل به حساب آورد. زیر کاپوت مزدا 3 نیو یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر تعبیه شده که می‌تواند حداکثر 147 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

بررسی مزدا 3 جدید نشان می‌دهد که پیشرانه تنفس طبیعی این خودرو در قیاس با موتورهای توربوشارژ استهلاک کمتری دارد و مصرف سوخت کمتری خواهد داشت. نیروی محرکه در این خودرو از طریق یک گیربکس اتومات 5 سرعته به محور جلو منتقل می‌شود. همچنین با مزدا 3 جدید می‌توانید در عرض 9.5 ثانیه از سکون مطلق به شتاب 100 کیلومتر بر ساعت برسید.

بررسی مزدا 3 نیو

از جمله مزایای فنی این سدان جمع و جور می‌توان به هندلینگ و چسبندگی بالا، چابکی مناسب و تسلط بالای راننده بر خودرو اشاره کرد. همان‌طور که گفتیم سیستم تعلیق مزدا 3 نیو به قدری خشک است که می‌تواند موجب اذیت و آزار شما شود و این مسئله برای ردیف عقب بیشتر نمود پیدا خواهد کرد.

علاوه‌براین، چون ارتفاع خودرو از سطح زمین کم است، در دست اندازها ماشین به کف زمین برخورد می‌کند و سر و صدای آن روح را خراش می‌دهد. در هر صد کیلومتر مسافتی که طی خواهید کرد، به طور میانگین 7.6 لیتر بنزین مصرف می‌کنید. (حداکثر سرعت این سدان 204 کیلومتر در ساعت است)

بیشتر بخوانید:

بهترین خودروهای تسلا 2023 [+قیمت و مشخصات فنی]

بررسی مشخصات فنی کیا سراتو 2023

امکانات رفاهی مزدا 3 جدید

اشاره کردیم که طی سالیان اخیر بهمن موتور تنها اقدام به واردات تیپ 4 مزدا 3 نیو کرد؛ گرچه تیپ‌های مختلفی از آن رونمایی و عرضه شده بود. خوشبختانه تیپ 4 این خودروی سدان از امکانات رفاهی و آپشن‌های نسبتاً جذابی بهره‌مند شده که می‌توان به برخی از آنها اشاره کرد:

آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرم کن، صندلی برقی راننده، گرم کن صندلی‌های جلو، روکش صندلی چرمی، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، شش عدد کیسه هوا، نمایشگر لمسی مولتی مدیا، سیستم ناوبری یا نویگیشن، دوربین عقب، بلوتوث و پدال شیفتر، اتولایت، تنظیم خودکار ارتفاع نور از جلو، سنسور پارک عقب، سنسور باران، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری و کروز کنترل.

بررسی مزدا 3 نیو
قیمت مزدا 3 نیو

از جمله مزایای مزدا 3 جدید می‌توان به مواردی نظیر کیفیت ساخت بالا، چابکی مناسب، هندلینگ مطلوب، طراحی ظاهری نسبتاً زیبا ایمنی بالا و امکانات متقاعدکننده اشاره کرد. حال آنکه معایبی مثل خشکی سیستم تعلیق، طراحی کابین نسبتاً قدیمی، گرانی قطعات یدکی به ویژه لوازم بدنه و قیمت بالا دارد.

قیمت مزدا 3 نیو

قیمت مزدا 3 نیو کارکرده تقریباً بین یک میلیارد و 750 تا 2 میلیارد تومان است که در قیاس با خودروهای چینی صفر کیلومتر بازار، گران ارزیابی می‌شود.  هرچند که در بازار آشفته‌ بازار خودرو، خریداران کمتری نسبت به سال‌های گذشته حتی برای محصولات داخلی وجود دارد، اما بازار خودروهایی مانند مزدا 3 نیو همیشه طرفداران خاص خود داشته که حاضرند مبالغی بیش‌تر از قیمت جهانی بابت محصول دلخواهشان بپردازند.

جمع‌بندی

پیش از آنکه به نتیجه بررسی مزدا 3 نیو بپردازیم، باید اشاره کنیم که این سدان جذاب ژاپنی موفق شده از موسسه اروپایی و معتبر یوروانکپ 5 ستاره ایمنی را دریافت کند که در نوع خود بی‌نظیر است. (البته این موضوع برای سال 2009 است و شاید با استانداردهای کنونی کمی از سطح ایمنی آن کاسته شود.)

همان‌طور که در بررسی مزدا 3 نیو توضیح دادیم، این خودروی جمع و جور برای برای مصارف درون شهری مناسب است. قیمت مزدا 3 نیو در رقابت با سایر محصولات داخلی و مونتاژی، تنها مسئله‌ای است که می‌تواند روی خرید این خودرو تأثیر سوء بگذارد. در حال حاضر رقبای چینی بسیاری در بازار داخلی وجود دارند که قیمت‌های مناسب‌تری را به همراه آپشن‌های بیشتر عرضه می‌کنند.

سوالات متداول

امکانات رفاهی مزدا 3 جدید چیست؟

آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرم کن، صندلی برقی راننده، گرم کن صندلی‌های جلو، روکش صندلی چرمی، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، شش عدد کیسه هوا، نمایشگر لمسی مولتی مدیا، سیستم ناوبری یا نویگیشن، دوربین عقب، بلوتوث و پدال شیفتر، اتولایت، تنظیم خودکار ارتفاع نور از جلو، سنسور پارک عقب، سنسور باران، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری و کروز کنترل از جمله امکانات رفاهی مزدا 3 جدید هستند که در این مقاله به آنها اشاره شد.

مشخصات مزدا 3 نیو چیست؟

طی بررسی مزدا 3 نیو گفتیم که زیر کاپوت مزدا 3 نیو یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر تعبیه شده که می‌تواند حداکثر 147 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور تولید کند. پیشرانه تنفس طبیعی این خودرو در قیاس با موتورهای توربوشارژ استهلاک کمتری دارد و مصرف سوخت کمتری خواهد داشت. نیروی محرکه در این خودرو از طریق یک گیربکس اتومات 5 سرعته به محور جلو منتقل می‌شود. همچنین با مزدا 3 جدید می‌توانید در عرض 9.5 ثانیه از سکون مطلق به شتاب 100 کیلومتر بر ساعت برسید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره بررسی مزدا 3 نیو چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید و جدیدترین اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (4 نظر)

    سلام
    من سال‌های متمادی انواع خودروها را داشته ام .برعکس نظر غیر کارشناسی شما تنها خودرویی که با مزدا ۳نیو توان رقابت دارد فقط و فقط سایر خودروهای ژاپنی امثال مدلهای مختلف تویوتا و بعضی مدلهای نیسان است . مقایسه محصولات ژاپنی با خودروهای چینی و حتی کره ای واقعا توهین به شعور مخاطب و نشانه کم اطلاعی یا در حالت بدبینانه تر شاید هم دلیل آن منافع شما از سازندگان و مونتاژکاران خودروهای چینی است .

    پاسخ

    من این ماشینو دارم اصلا راضی نیستم،هر دو سالی یکبار باید کل جلوبندی عوض بشه و با قیمت قطعاتش این روز ها کمتر از ۸ میلیون نمیشه
    علاوه بر جلوبندیش خرج های دیگه هم داره مثلاً پمپ بنزینش که خیلی خراب می کنه و الان نو آن ۷ میلیون است
    و اما مزایا:شتاب بالا،هندلینگ خوب و آپشن زیاد نسبت به سراتو
    در کل ماشین جالبی نیست و به نظر من سراتو خیلیییییی کم خرج و اقتصادی تر هست
    میتسوبیشی لنسر هم عالیه ولی مشکل گرون و کم بودن قطعه داره

    پاسخ

    اما من ۶ ساله این ماشینو دارم قبلش هم ۵ سال مزدا ۳۲۳ داشتم تا به حال حتی یک مهره هم تعویض نکرده ام و در کل هر دوی اینها جزو کم خرج ترین ماشینهاییه که داشتم .
    واقعا برای کسانی که دنبال کیفیت، ایمنی غیر قابل مقایسه ، فرمان پذیری، آرامش سرنشینها، سرعت، شتاب ، آپشنهای کافی هستند در این رنج قیمتی فقط و فقط مزدا ۳ نیو را پیشنهاد میکنم .
    برای عشق سرعتی ها هم بگم حتی BMW X4 هم به گردش نمیرسه . اینو شخصا تجربه کردم …

    پاسخ

    کاش قیمت جهانیشم مینوشتید که ماکزیمم 10 هزار دلاره :)))))
    ما داریم 4 برابر گرونتر میخریمش.

    پاسخ