;
coinex

ممنوعیت واردات خودرو کره‌ای ؛ تکذیبیه مبهم وزارت صمت و توقف سفارش خودرو کره‌ای!

ممنوعیت واردات خودرو کره‌ای در حالی رسانه‌ای شد که وزارت صمت بلافاصله موضوع را تکذیب کرد. اما تکذیبیه وزارت صمت ابهاماتی دارد و برخی گزارش‌ها حاکی از توقف ثبت سفارش خودروهای کره‌ای توسط واردکنندگان است!

براساس آخرین اخبار خودرو، با درخواست وزارت امور خارجه ممنوعیت واردات خودرو کره‌ای توسط وزارت صمت ابلاغ شد. ظاهراً وزارت امور خارجه نامه‌ای برای شورای عالی امنیت ملی ارسال کرده که در آن درخواست ممنوعیت واردات خودروهای کره ای به ایران را کرده است.

این شورا نیز پس‌از بررسی درخواست، وزارت صمت را متولی اعلام این امر کرد و این وزارتخانه نیز ممنوعیت واردات خودرو کره‌ای به کشور را ابلاغ کرد. با این وجود زین‌پس خبری از برندهایی مانند هیوندای، کیا، سانگ‌یانگ و غیره در کشور نخواهد بود!

بیشتر بخوانید: بررسی مشخصات فنی کیا پگاس 2023 [+امکانات رفاهی و قیمت]

ممنوعیت واردات خودرو کره‌ای تأیید شد

آن گونه که شنیده می شود، وزارت امور خارجه با ارسال نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی، درخواست کرده که واردات خودروهای کره‌ای را ممنوع کند. شورای عالی امنیت ملی نیز برای بررسی این نامه را به وزارت صمت ارجاع می‌دهد، اما وزارت صمت نیازی به بررسی ندیده و به سرعت دستور عدم ثبت سفارش را صادر می‌کند.

در عین حال، عرضه خودروهایی که تاکنون ثبت سفارش شده است، مشکلی نخواهد داشت. البته گویا قرار است، با افزایش تعرفه و سقف ارزشی در قوانین واردات هم تغییرات دیگری به وجود آید.

ممنوعیت واردات خودرو کره‌ای تأیید شد
ممنوعیت واردات خودروهای کره ای

پس از ۵ سال ممنوعیت از آبان‌ماه امسال و پس از چند اصلاح، سرانجام واردات خودرو وارد فاز اجرایی شد. متقاضیان واجد شرایط مشخص و روند درخواست ثبت سفارش نیز شروع شد.

طبق آیین‌نامه جدید واردات، تعرفه واردات تغییر نکرد. ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی و انگیسی هم به قوت خود باقی ماند، ضمن این که، برخی اقدامات فرانسوی‌ها سبب‌ساز اعلام ممنوعیت واردات خودرو فرانسوی نیز شد.

کشورهایی مانند چین، کره، آلمان، ایتالیا و اسپانیا نیز به عنوان مبادی واردات اعلام شدند. پس از طی فرآیندهای درخواست و ثبت سفارش، اولین خودروهایی که به کشور وارد شدند، محصولاتی از کیا و هیوندای بودند. هر چند هنوز تحویل آنها آغاز نشده است، اما محصولات کره‌ای پیشتاز واردات در دور جدید بودند. البته طبق روال سال‌های اخیر، محصولات وارداتی چینی پیش از همه به خیابان‌ها خواهند آمد.

بیشتر بخوانید: بررسی مشخصات فنی کیا اسپورتیج 2023 [+امکانات رفاهی و قیمت]

استیضاح و سمت و سوی جدید بازار پس از آن

با این حال به نظر می‌رسد پس از استیضاح وزیر صمت، صنعت و بازار خودرو قرار است سمت و سوی جدید پیدا کند. از یک سو، شورای رقابت با انتشار فهرست جدید قیمت‌ خودروهای مونتاژی، خودروسازان را با بهت و ترس همراه کرده و از سوی دیگر، تغییر قوانین واردات، آینده بازار خودرو را با هاله‌ای از ابهام روبه‌رو کرده است.

هرچند در ظاهر، شانس ورود خودروهای به‌روز آلمانی، که تنها دارندگان شرایط غیر آسیایی به شمار می‌آیند، بسیار بیش‌تر شده است، اما در عین حال، افزایش تعرفه‌ها، به طور طبیعی قیمت تمام شده را بسیار فراتر از قیمت‌های جهانی قرار خواهد داد.

این مسئله اما از جهات گوناگون قابل بررسی است؛ یعنی این مسئله درست در زمانی مطرح شد که روز پیش از آن سخنگوی شورای رقابت، ضمن تأکید بر مخالفت واردات خودروهای کارکرده، واردات خودروهای صفر را یکی از اصلی‌ترین راه‌های رقابت در بازار اعلام کرد. دراین شرایط اما نحوه قیمت‌گذاری محصولات مونتاژی که با کاهش قیمت مقطعی در بازار همراه شد، آینده تولید این محصولات را نیز با ابهام مواجه کرده است.

ممنوعیت واردات خودرو کره‌ای تأیید شد

ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای در عمل باعث متوقف شدن فعالیت نمایندگان کیا، هیوندا و سانگ یانگ خواهد شد، یعنی حیطه فعالیت آن‌ها به اندازه محصولاتی خواهد بود که تاکنون ثبت سفارش کرده‌اند، اما در مقابل، با توجه به قابل پیش‌بینی بودن افزایش قیمت‌های بازار، به طور طبیعی بازار خودروی کشور بیش از پیش در اختیار خودروسازان چینی قرار خواهد گرفت.

تکذیبیه رسمی وزارت صمت در خصوص خبر ممنوعیت واردات خودرو کره‌ای [بروزرسانی 21 اردیبهشت 1402]

خبر ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای طی روزهای گذشته حواشی زیادی را به‌همراه داشت و سرانجام وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به این حواشی با انتشار اطلاعیه‌ای این خبر را تکذیب و اعلام کرد واردات خودروهای کره ای همچنان در حال انجام است. اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص تکذیب ممنوعیت واردات خودروهای کره ای به شرح زیر است:

شرکت‌های وارد کننده خودروهای کره ای در حال حاضر در حال دریافت ارز و انجام فرآیند ترخیص از گمرک هستند و موارد اعلام شده در برخی رسانه‌ها درباره توقف واردات خودروهای کره‌ای دقیق و قابل استناد نیست.

بیشتر بخوانید: نخستین تصاویر رسمی کادیلا یا ال 90 ایرانی منتشر شد [+عکس]

توقف ثبت سفارش خودرو کره‌ای ؛ تکلیف چیست؟ [بروزرسانی 23 اردیبهشت 1402]

در شرایطی که وزارت صمت اعلام کرد فرایند واردات خودرو کره‌ای بدون مشکل خاصی در حال انجام است، برخی گزارش‌ها حاکی از توقف ثبت سفارش خودروهای کره‌ای است.

تکذیبیه وزارت صمت اما در وضعیتی منتشر شده که به نظر می‌رسد وزارت صمت قصد داشته با انتشار آن به نوعی اذهان عمومی را منحرف کند. این در حالی است که بحث فعلی توقف ثبت سفارش خودروهای کره‌ای است.

درواقع پیرو تغییرات جدید قانون واردات خودرو، که هنوز به صورت رسمی منتشر نشده، قرار است سقف ارزشی واردات از ۲۰ به ۳۵ هزار یورو افزایش پیدا کند. تعرفه ها نیز افزایش پیدا خواهند کرد. پیرو درخواست وزارت امور خارجه، واردات خودروهای کره ای نیز متوقف خواهد شد.

در این شرایط، وزارت صمت هیچ اشاره به تغییرات نکرده است و تنها با اشاره به ادامه فرآیند تخصیص ارز و ترخیص از گمرک خودروهای کره ای، سمت و سوی موضوع را عوض کرده است.

این در حالی است که با استناد به عطف بما سبق نشدن قانون، طبیعی است که اخلال و اشکالی در روند خودروهای کره‌ای ثبت سفارش شده وجود نداشته باشد.

مسئله اصلی آینده این فرایند است، اما وزارت صمت در تکذیبیه خود اشاره‌ای به آن نکرده است. این در حالی است که فعالان این حوزه از عدم ثبت سفارش طی روزهای اخیر خبر می‌دهند. بنابراین به نظر می‌رسد این بار هم شایعات از تکذیبیه‌ها بیشتر حقیقت دارند.

در واقع آن چه هم‌اکنون قطعی به نظر می رسد، ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای است. این ممنوعیت برای آینده است و در خصوص ممنوعیت ترخیص و واردات خودروهایی که پیش‌تر ثبت سفارش شده‌اند، حرفی به میان نیامده است.

علت این ممنوعیت نیز گویا به عدم همکاری دولت کره جنوبی در بازپرداخت بدهی این کشور به ایران، پیرو تحریم‌ها، عنوان می‌شود. بنابراین تکذیبیه وزارت صمت نه تنها تکلیف را روشن نمی‌کند، بلکه ناقص نیز است. بنابراین اگر فرآیند واردات خودروهای کره‌ای همانند واردات خودرو از سایر کشورهای مجاز به صورت عادی در آینده نیز برقرار خواهد بود، به صراحت و شفافیت باید بیان شود.

اگر غیر از این است که باید باز هم با شجاعت و شفافیت بیان شود. اگر تصمیم براساس اصول منطقی و پیرو منافع ملی اتخاذ شده است که باید بدون واهمه و تفسیرپذیری عنوان شود. اگر هم یک تصمیم احساسی و جزیره‌ای است که نیازی به بازی با افکار عمومی ندارد و تکلیف روشن است.

هر چند وزارت صمت در پاسخ به ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای، در عمل راجع به خودروهایی که پیش تر ثبت سفارش شده‌اند نظر داده است. با این حال، زمان این درخواست از سوی وزارت امور خارجه نیز قابل تأمل است، چراکه اگر قرار احقاق حق کشور است، به اظهارات ضد ایرانی این کشور که اواخر دی ماه در امارات ایراد شد نیز واکنش نشان می‌داد و خودروسازان کره‌ای را از حضور در ایران محروم می کرد، اما همچنان به رغم تکذیب‌ها، تکلیف آینده واردات خودروهای کره‌ای به ایران مشخص نشده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ممنوعیت واردات خودرو کره‌ای چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    این حرومزاده ها هیچ کاری به نفع مردم نمی‌کنند. فقط باید از خدا بخواهیم شر رئیسی و اطرافیان فاسدش رو از این ملت و کشور بکنه.

    پاسخ