;
coinex

اختیار دیوان عدالت اداری در بررسی و ابطال مصوبات شورای عالی فضای مجازی سلب شد!

با ابلاغ «اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری» دیگر دیوان عدالت اداری اختیار بررسی و ابطال مصوبات شورای عالی فضای مجازی را ندارد.

اخیراً رئیس‌جمهور از اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری خبر داده است. طبق قانون مذکور، دیوان عدالت اداری دیگر حق رسیدگی به مصوبات شورای ‌عالی فضای مجازی در حوزه تحت صلاحیت این نهاد را نخواهد داشت.

براساس ماده 12 قانون «اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری»، یک تبصره به شرح زیر به‌عنوان تبصره (2) الحاق و شماره تبصره ماده مذکور به یک اصلاح می‌شود:

تبصره 2- رسیدگی به مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و شورای‌عالی فضای مجازی در حوزه تحت صلاحیت این نهادها، از شمول حکم این ماده خارج است. لیکن رسیدگی به مصوبات و تصمیمات زیرمجموعه‌های شوراهای مذکور از قبیل هیئت (کمیسیون)ها، کارگروه (کمیته)ها، شوراها و ستادها در صلاحیت دیوان عدالت اداری قرار می‌گیرد.

در همین راستا، مصوبات این دو نهاد در مورد سیاست‌گذاری خارج از صلاحیت دیوان عدالت اداری قرار گرفته و سایر مصوبات آن‌ها به دلیل مشابهت با تصمیمات سایر مقامات اداری، در صلاحیت هیئت عمومی دیوان عدالت اداری قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: دبیر شورای عالی فضای مجازی توسط اتحادیه اروپا تحریم شد

عدم امکان بررسی مصوبات شورای عالی فضای مجازی توسط دیوان عدالت اداری

این قانون در یک سال گذشته مورد بحث میان تعدادی نمایندگان مجلس و فعالین حقوقی بوده است که حالا بعد از طی کردن اصلاحات مدنظر شورای نگهبان، در 10 اردیبهشت‌ماه سال جاری توسط مجلس تصویب شده و روز سه‌شنبه دوم خرداد ماه از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

مصوبات شورای عالی فضای مجازی

کارشناسان حقوقی پیرامون این مصوبه نظرات گوناگونی ابراز کرده‌اند. در همین زمینه «محمدجعفر نعناکار» این مصوبه را پراشکال قلمداد کرده؛ زیرا با اجرای این قانون، شوراهای فراقوه‌ای شکل می‌گیرند که از مصوبات غیرقابل ابطال برخوردارند.

از طرف دیگر، به باور «رضا ایازی» مجلس یک امر بدیهی نانوشته را به قانون مبدل ساخته و به منازعات میان حقوق‌دانان پایان بخشیده است.

در روزهای اخیر همچنین طی برنامه هفتم توسعه نیز دولت فرماندهی امنیت فضای مجازی را برعهده مرکز ملی فضای مجازی قرار داده است. مرکز ملی فضای مجازی نهادی حاکمیتی بوده که از سال 1390 راه‌اندازی شده و در حال حاضر «محمدامین آقامیری» ریاست آن را بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص عدم امکان ابطال مصوبات شورای عالی فضای مجازی توسط دیوان عدالت اداری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر