coinex
راهنمای خرید تکراتو

افزایش خرید گوشی دست دوم و رکورد عجیب معاملات موبایل نو!

بازار موبایل بسیار کم رونق‌تر از قبل شده و به دلیل تورم و رکود این بازار شاهد افزایش خرید گوشی دست دوم و تمایل به تعمیرات این محصولات در میان مردم هستیم.

این روزها بیشترین کلیدواژه‌ای که از بازار موبایل به گوش می‌رسد واژه رکود بوده که بیشتر فعالان بازار با اشاره مداوم با کسادی آن، چنین مسئله‌ای را تایید می‌کنند. طبق اعلام کارشناسان و فروشندگان این حوزه، مشتری در بازار موبایل وجود ندارد و علت این مسئله نیز بی‌پولی مردم و مسائل سیاسی عنوان می‌شود. بنابراین در شرایط کنونی که کسی خریدار گوشی نیست، طبیعتاً قیمت‌ها نیز باید کاهشی شود و همین امر هم رقم خورده است.

در حقیقت تورم دیگر واژه‌ای بوده که تمامی افراد جامعه ما با پوست و استخوان خود آن را درک کرده‌اند؛ زیرا هر روز در زندگی‌هایمان شاهد تأثیرات مخرب بیشتری از آن هستیم. در همین راستا عدم برخورداری از قدرت خرید منجر به چشم‌پوشی مردم از نیازهای اولیه شده و افراد پول خود را صرف تأمین احتیاج‌های حیاتی همچون خوراک می‌کنند. در چنین شرایطی نه بازار خودرو و نه بازار خرید و فروش گوشی از رونق کافی برخوردار است. برخی شنیده‌ها از فعالان این حوزه بیانگر تحمیل ضررهای هنگفتی به آنها به علت تقاضای کم برای گوشی های هوشمند نو و افزایش خرید گوشی دست دوم در وضعیت کسادی بازار است.

یکی دیگر از مشکلاتی که در بازار موبایل به شدت نمود پیدا کرده، بحث چند قیمتی شدن برخی گوشی‌هاست. هم‌اکنون قیمت ثابتی را نمی‌توان برای موبایل اعلام کرد؛ به عنوان نمونه آیفون 13 پرو مکس یک قیمت مشخص ندارد. در همین مثال ساده، آیفون 13 پرو مکس تک سیم کارت با حافظه 256 گیگابایت در حال‌حاضر حدود 63 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، بااین‌حال مدل دو سیم کارته همین گوشی با گارانتی 108 میلیون تومان قیمت دارد.

یکی از دلایل این قیمت بالای آیفون 13، عدم رجیستری آیفون 14 بوده که البته از دلایل آن می‌تواند عدم موفقیت واردکنندگان در فروش گوشی‌های آیفون 13 پرو مکسی باشد که به کشور وارد کرده‌اند. همچنین افزون‌براین آیفون 14 توانایی اتصال به اینترنت ماهواره‌ای را دارد و این قابلیت همچنان در کشور ما وجود ندارد.

شاید تفاوت قیمتی در بحث وجود گارانتی یا عدم آن و مدل‌های مختلف با رم و حافظه‌های داخلی متفاوت مسئله معقولی باشد؛ اما اینکه برای یک گوشی در مدل واحد قیمت‌های متعددی عنوان می‌شود؛ موضوع غیرقابل پذیرش منطق است. این در حالی است که نوسان زیاد به محصولات اپل اختصاص دارد و چنین بالا و پایین‌هایی خیلی کمتر در گوشی‌های سامسونگ یا شیائومی دیده می‌شود. به‌عنوان نمونه در همین زمان امکان خریداری گوشی گلکسی اس 23 اولترا 5G با حافظه 256 گیگابایت، همراه با بیمه و گارانتی بین 51 تا 54 میلیون تومان فراهم است.

با در نظر گرفتن نوسان قیمتی گوشی‌های آیفون و سامسونگ، مردم عادی و حتی کارمندانی که زمانی در دسته مرفه جامعه قرار می‌گرفتند، دیگر توان خرید محصولات این دو برند را نداشته و یا به خرید گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر آنر و شیائومی روی آورده‌اند و یا گوشی‌های قدیمی خود را تعمیر می‌کنند. در این میان حتی شاهد افزایش خرید گوشی دست دوم نیز هستیم که یک گزینه ارزان‌تر به‌شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: معامله آیفون 13 دست دوم با قیمت‌های نجومی ؛ پیامد ممنوعیت واردات آیفون 14!

علل افزایش خرید گوشی دست دوم و تمایل به تعمیرات موبایل

به اعتقاد برخی افراد رکود بازار خودرو و موبایل به این علت بوده که مشتریان منتظر اعلام نتیجه مذاکرات هسته‌ای هستند. افزون بر این باید اشاره داشت که ارزانی موبایل علت دیگری همچون کاهش نرخ دلار و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران نیز دارد. بااین‌حال طبق اعلام یکی از فعالان بازار موبایل، قیمت‌ها تغییرات آنچنانی نداشته است.

وی در این زمینه اعلام می‌کند: «با توجه به کاهش قیمت دلار، قیمت گوشی نیز افزایش نیافته است. فقط قیمت آیفون 14 پرو مکس کاهش یافته و به 66 میلیون تومان رسیده است. البته در روزهای آتی کاهش قیمت موبایل را قطعا شاهد خواهیم بود. قیمت آیفون 13 پرو مکس تغییری نکرده است. فعلا به‌دلیل احیای برجام، آزاد شدن پول بلوکه شده ایران از دیگر کشورها و اتفاقاتی که در راه است، بازار در رکود است و مردم منتظرند که قیمت‌ها چه میزان تغییر می‌کنند. فعلا هم بازاریان و هم خریداران در بلاتکلیفی به سر می‌برند و این شرایط تنها مختص به بازار موبایل نیست. تمامی اصناف و همه بازارها در چنین شرایطی به سر می‌برند.»

به باور وی نیز توافقات بین‌المللی و روابط دیپلماسی بر قیمت موبایل دارای تأثیر فراوانی است؛ اما به علت اینکه هنوز نتیجه این مسائل در هاله‌ای از ابهام بوده و مشتریان هم امکان تشخیص و پیش‌بینی آن را ندارند، بازار در رکود به سر می‌برد.

افزایش خرید گوشی دست دوم

از سوی دیگر فعالان بازار همچنان بر این نظر پافشاری می‌کنند که مردم گوشی نمی‌خرند، زیرا از قدرت خرید کافی برخوردار نیستند. آن‌ها معتقدند که گوشی‌ها ارزان شده‌اند زیرا مشتری در بازار نیست؛ اما آیا هزینه‌های بالای واردات موبایل، رجیستری و حمل و نقل توانایی جلوگیری از این ارزانی را ندارند؟

به‌منظور پاسخ به همین پرسش، یکی دیگر از فروشندگان موبایل بازار اعلام کرد: «قیمت موبایل کاهش پیدا کرده، اما دلیل آن کاهش قیمت دلار نیست. دلیل اصلی ارزانی موبایل خرابی بازار است. به‌حدی فروش موبایل کم شده که خود به خود قیمت‌ها نیز ارزان‌تر شده است. البته قیمت دلار نیز کاهش یافته و توافقاتی هم حاصل شده که موجب کاهش قیمت ارزها شده است. قیمت دلار نیز تاثیر مستقیمی روی قیمت موبایل می‌گذارد، اما تورم به‌حدی زیاد است که دیگر جایی برای فکر کردن به خرید موبایل برای مردم باقی نمانده است. بهترین راهکار ارزانی موبایل است.»

طبق بیانات وی مردم هم‌اکنون قدرتی جهت خرید موبایل ندارند و حتی عاجز از تأمین احتیاجات روزانه خود هستند. لذا کاسبی‌ها در ماه‌های گذشته به مرز صفر رسیده و بازار موبایل نیز از همین مشکل رنج می‌برد. این در حالی است که کالا فراوان است، اما مشتری تقاضایی ندارد و همین عدم تعادل میان عرضه و تقاضا، باعث شکل‌گیری ارزانی شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص افزایش خرید گوشی دست دوم به علت تورم و وجود رکود در بازار موبایل چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر