coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

واکنش‌های جهانی به رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی ایران [+اطلاعیه رسمی ارتش]

رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی ایران واکنش‌های متفاوت و جالبی در جهان داشته است. به عقیده کارشناسان، این پردازنده‌ها قادرند آینده سلاح‌های نظامی را رقم بزنند.

چند روز پیش حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، از اولین پردازنده کوانتومی ایران رونمایی کرد و عنوان کرد که کشور ما با ساخت این پردازنده پیشرفته می‌تواند آینده سلاح‌های نظامی را رقم بزند. حال برخی از رسانه‌های خارجی نسبت‌به معرفی این پردازنده واکنش نشان داده و اظهارنظرهای خود را منتشر کرده‌اند. در ادامه نوشتار واکنش‌های جهانی نسبت‌به پردازنده کوانتومی ایرانی را منتشر کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: قوی‌ترین رادار جنگی جهان توسط چینی‌ها ساخته شد

اولین پردازنده کوانتومی ایران با واکنش‌های جهانی روبرو شد

چند روز پیش حبیب‌الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش و فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش اعلام کرد که ایران در فناوری‌های روز پیشرفت کرده است. فناوری‌های مانند محاسبات کوانتومی که بخشی از سلاح‌های نسل آینده خواهند بود و می‌توانند با تهدیدات پیش‌رو مقابله کنند.

این سخنرانی که در دانشگاه دریانوردی نیروی دریایی ارتش در نوشهر انجام شد، تنها به کارهایی که می‌توان انجام داد و باید انجام شود معطوف نبود. بلکه در آن از دستاوردهایی که پیش‌تر به دست آمده بود نیز رونمایی شد. یکی از این محصولات، سیستمی است که می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌های کوانتومی با فریب ناوبری در تشخیص کشتی‌های سطحی مقابله کند.

اما محصولی که در همین راستا و تحت‌عنوان «اولین محصول الگوریتم پردازش کوانتومی» به نمایش گذاشته شد شبیه به یک پردازنده کوانتومی مدرن به نظر نمی‌آمد. با کمی دقت نیز می‌توان برچسبی که تحت عنوان ZedBoard بر روی آن حک شده را نیز مشاهده کرد.

اولین پردازنده کوانتومی ایران با واکنش‌های جهانی روبرو شد

خیلی زود مشخص شد که این محصول در واقع توسط یک شرکت «آمریکایی» به نام Diligent تولید شده است و می‌توان آن را در وبسایت‌هایی مانند فروشگاه آمازون با قیمت 600 دلار یا 700 یورو خریداری کرد. این احتمالاً ارزان‌ترین پردازنده کوانتومی است که می‌توانید در بازار پیدا کنید.

اولین پردازنده کوانتومی ایران با واکنش‌های جهانی روبرو شد

آنگونه که از شواهد به نظر می‌آید برد توسعه یافته توسط Diligent دارای پردازنده پیشرفته‌ای نیست و از یک سیستم روی چیپ مبتنی بر ARM با هسته‌های دوگانه Cortex A9 بهره می‌برد. این دستگاه تنها دارای 256 مگابایت حافظه داخلی و 512 مگابایت رم DDR3 است و این مشخصات با یک پردازنده کوانتومی مدرن هیچ سنخیتی ندارد. در واقع پردازنده‌های کوانتومی از بیت استفاده نمی‌کنند و مانند کامپیوترهای مدرن واحد پردازشی آن‌ها کیوبیت یا همان بیت کوانتومی است.

واکنش Videocardz و Tom’sHardware به خبر اولین پردازنده کوانتومی ایران

همانطور که پیش‌تر اشاره شد تنها کمی پس‌از رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی در ایران، کاربران در شبکه‌های اجتماعی کشف کردند که پردازنده نمایش داده شده، مشابه آن محصولی بوده که در آمازون قابل خریداری است. اما این ماجرا تنها به داخل ایران محدود نشد و سایت‌های تخصصی جهانی سخت‌افزار مانند Videocardz نیز حالا نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند و خبری در این راستا کار کرده‌اند. جالب است بدانید که در این خبر به اظهارات پیشین یکی دیگر از مسئولین در رابطه با پایتون نیز پرداخته‌ شده؛ استادی که اعلام کرده بود نرم‌افزار مبتنی‌بر پایتون می‌تواند آینده را پیش‌بینی کند. اما به نظر می‌رسد که حداقل نتوانست در رابطه با پردازنده کوانتومی ساخت داخل، پیش‌بینی درستی داشته باشد.

وبسایت Tom’sHardware نیز در خبری به موضوع پردازنده کوانتومی مورد بحث پرداخته و محاسبات کوانتومی در کشور را زیر سوال برده است. بدون شک رونمایی از چنین محصولاتی، در روزهایی که اینترنت تا این اندازه فراگیر نشده بود با جنجال‌های کمتری همراه می‌شد و حتی شاید هرگز خبر آن به خارج از کشور درز پیدا نمی‌کرد. اما این روزها حتی با وجود فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی خارجی، باز هم تقریباً غیرممکن است که بتوان از زیر بار موارد اینچنینی قسر در رفت.

اطلاعیه ارتش در خصوص رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی ایران

رونمایی از نخستین محصول الگوریتم پردازش کوانتومی توسط ارتش با حاشیه‌هایی در فضای مجازی همراه شد. در همین راستا، معاونت پژوهش دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خمینی نیروی دریایی ارتش با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن شفاف‌سازی ماجرا، برخی موارد مطرح‌شده را تصحیح کرد.

معاونت پژوهشی این دانشگاه در اطلاعیه خود به رونمایی یکی از محصولات پژوهشی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر در یک همایش علمی اشاره و اعلام کرد پس از به‌وجودآمدن حساسیت‌هایی برای برخی از افراد علمی و جامعه رسانه‌ای کشور، بررسی‌های دقیق فنی و نشست با کارشناسان و متخصصان خبره برگزار کرده است تا در این خصوص شفاف‌سازی کند.

بنابر اعلام این معاونت، اطلاق عبارت «الگوریتم پردازش کوانتومی» برای الگوریتم QPSO-LSTM به لحاظ فنی دقیق نبوده است.

واکنش‌های جهانی به رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی ایران [+اطلاعیه رسمی ارتش]

در اطلاعیه مذکور آمده: «رونمایی از برد FPGA در همایش یادشده این ذهنیت نادرست را به فضای رسانه‌ای کشور منتقل کرده که برد مذکور پردازشگر کوانتومی است که این‌گونه نبوده. درعین‌حال اصل مسئله الگوریتم مطروحه، مقابله با اختلال سیستم‌های موقعیت‌یاب شناورهای سطحی برای ارتقای امنیت دریایی حائز اهمیت و موردتأیید است.»

این معاونت در پایان اطلاعیه خود ضمن تصحیح موضوع، از جامعه علمی کشور که به این موضوع حساسیت نشان دادند، قدردانی کرده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی ایران چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (624 نظر)

    نمیدونم چرا بعضیا بدون هیچ تحقیقی هرکی هر حرف بدی درباره کشورشون میزنه سریع میپذیرن سریع مشغول اظهارنظر میشن.
    کافیه کمی فتوشاپ بلد باشی تا حتی برد ماشین لباسشویی رو با برد اصلی تو دست سردار عوض کنی.
    بعد یه عده خنگ پیدا میشن که ایران برد لباسشویی ساخته میگه پردازنده کوانتومیه
    درباره حمله به عین الاسد هم میگفتن ایران موشک نداره وقتی خورد فهمیدن که انگار داره

    پاسخ

    خنگ خدا،عکس روی سایت روابط عمومی ارتش هست برو ببین

    پاسخ

    پردازنده و بوردی که برای مقاصد نظامی طراحی شده به نظرم احتیاج به پورت ورود و خروج صدا نداره!

    پاسخ

    سخت نگیر بابا
    باهاش کالاف دیوتی بازی میکنن
    انصافا ولسه گیم مادربورد خوبیه ، مخصوصا بازی های نظامی

    پاسخ

    اینم کارخودشونه😂
    یاروهنوزبه قدرت موشکی وپهپادی ونظامی ایران شک داره.یکی نیست بهش بگه چشای کورشده تو باز کن دنیاروببین😂
    یادمه چندسال پیش دقیقا عین همین اتفاق افتاد ومیگفتن موشک ها وپهپادهای ایران همه کاغذین،همین تسلیحات کاغذی رو در یمن واوکراین وسوریه دیدن ودیدیم.حالا هم نوبت این پردازنده است!!!!راستی اگه نمیدونید حالا بدونید ایران اکثرقطعات شاهد ۱۳۶رو از آمازون خریده.به اعتراف خود غربیها اکثر قطعات ساخت خودشون بود😂😂😂😂😂

    پاسخ

    چه فیس میکنی😂

    پاسخ

    مگر میشود کشور خودمان را دوست نداشته باشیم ولی مسئولان کارهایی کردند و میکنند که مردم کم کم در حال بدبین شدن هستند امروز در مرز شهرستان راسک روستای کستگ از سیستان و بلوچستان یک فاجعه تمام عیار در حال رخ دادن است چند فرماندهان سپاه بخاطر منافع شخصی در مقابل مردم ایستاده و حتی پیگیری های قانونی مردم به نتیجه ایی نرسید و یک فرد فاسد و غیر بومی را انتصاب کردند و آخرین جواب فرمانده سپاه کمتر از دیکتاتوری نبود

    پاسخ

    من عاشق کشورم بودم تا اینکه سپاه یک فرد فاسد را مدیریت مرز انتصاب کرد و هر چقدر قانونی پیگیری کردیم ولی یک فرمانده بخاطر دو میلیارد در حقوق شهروندی مردم دخالت کردند و یعنی این همه سال مرزدار واقعی بودم به پوچ رفت الان فقط پول و جایگاه مهم است س وب شهرستان راسک منطقه کستگ

    پاسخ

    خااااااااک

    پاسخ

    شایدهایپرسونیک هم چینی ازآب درآمد

    پاسخ

    من کاری به هیچی ندارم . وقتی اومدن دروغ گفتن یه برد دیگه رو نشون دادن و گفتن خودمون ساختیم و ثابت شده دروغه . چرا دفاع میکنید از دروغتون . به نظرم پول میدن بهتون برای دفاع از دروغ مسولین که اینجور سینه سپر میکنید. شماها ادای نماز خوندنو در میارید و منافقید همه

    پاسخ

    چه تولید داخل، چه کپی، و چه،،،، همین که می توانند مدعی تولیدش باشند حتما یک خبرهایی هست و نخواستند تولید خودمان را نمایش دهند تا شاید مورد کپی برداری و اینا قرار بگیرد.

    پاسخ

    اها پس کرونایاب مستعانم با این اوصاف واقعی و عملیاتیه. خوب شد از جهل دراومدیم

    پاسخ

    قبول نکنین این چیزا رو مشخصه نیاوردن فقط شبهه انداختن
    تازه اگ اینطوری باشه ایران اولین قایقشو از انگلیس خرید اما الآن در قایق تندرو نظامی بهترینه دنیاس حتی از دیدگاه سایت های آمریکایی
    این رو هم فوقش اگ حرف اینا درست باشه
    مطمئنا میخوان “مهندسی معکوس “کنن
    بعضی احمق ها رو میبینه آدم می‌کن نخبه نداریم چقدر آدمای پستی آن اینا دل آدمو با جفنگ هاشون میشکنن!

    پاسخ

    خیلی از پیام خوندم ،خلیلی از اینها گفتن این فوتوشاپ هست ، دوستان عکس تو سایت نظام خودتون هست ، نیست عکس درسا هست ،این مغز خراب ناقص شما هست ، هنوز باور دارند این حکومت بهار هست ، نمی‌دانید وقتی ۴۳ سال تما ثروت یک کشور ثروت مند دستشون بود و هیچ کاری نکرد ن در هیچ عرصه ک ملت ایران راحت آسوده زندگی اگر بخوام بگم جا نمیشه ، از فاسد با چپیه تا ته تهش، از ریا بگم از بانک بگم از چی بگم، من سال ۶۸ ب دنیا آمد م اصلا ۳۴ سال هیچ ندارم ، بگید بی عرضه هست نه اتفاقأ خیلی زرنگ هستم ، ولی کشور من مسولان گرفتن بگا ، از ریز درشت فاسد مطلق هستند ، تازمانی این حکومت باشه ایران آباد نمیشه همین الان هرچی ثروت کلان استقلال دادن خارج ، مطمن باشید این حکومت نهایت ۳تا ۵ سال باشه با این حجم فساد نارضایتی که قبلا تعداد مردم بود ن الان از خود نظامی ها تا کارمندان جز صداشون در آمده، فقط سپاهی دارن دور دور میکنند اونها دلیل داره چون حقوق کلان میگرن از بزرگ تا کوچکشان، کمترین حقوق ۲۰ ملیون هست ، با هزینه ها اضافی اعم خوراک ،پوشاک ،حتی خونه بهشون میدن ،پس دلیل نداره ناراضی باشن ، من تحقیق کامل کردم حتی یک سرهنگ میشناسم بعد از بازنشستگی بازم مشغول کار هستند تو دادگاه ها شورای ها ، اصناف، چندتا حقوق میگرن ، هیمن سرهنگ خدا میدونه هنوز خوراک خونش میاد از سپاه میبره ،این ا چشم خودم دیدم طرف ۸ سال بازنشته شده میاد پشت سپاه ی ماشین خود سپاه ۵ گونی برنج میندازه تو ماشینش ، خیلی دیگه دلیل این سرباز اونا بودم میشناسم ،موریانه افتاده توش حالا بعضی هرچی میگن بگن آخرش باید جوابگو باشن

    پاسخ

    خب از کجا بخریم وقتی همه چی تحریمی‌ کنی فک کن!

    پاسخ

    یعنی شما می گید این همه ناوشکن، پهبادوموشک های دوربورد که بر سر دشمنانش آوار میش که باعث شده چه در دریا چه درخشکی بازدارنده باشه وکشورهای مثل آمریکا روپوزشو به خاک بماله وجرعت نکنه تعرض نظامی داشته باشه کشکه به خدا این دیگه کوربودن واحمق بودن به تمام معناست دشمن از هیمنه ایران خودشو توخلیج خیس می کنه ولی ما که ایرانی هستیم خودمونو ضعیف،وبه هرچرندیات این رسانه هاباورمی کنیم همون دشمنی که دم به دم به بهانه ای این مملکتو تحریم می کنه واگه دست پیدا کنه ایرانو باخاک یکسان می کنه ومهم نیست ازچه قومیت ،دین ،مذهبی باشه.

    پاسخ

    اگه امریکا و عربستان و غیره از جمهوری اسلامی حساب میبرند بخاطر موشکهاش نیست .اونا از این میترسن که شماها بی همه چیز هستین و به مردم خودتون رحم نمیکنید. ولی موقع درگیری با طالبان شد جمهوری اسلامی ساکت شد. میدونی چرا؟.چون طالبان مثله شما بی همه چیزه . شما قدرتون دحد طالبانم نیس.انقدر گنده گوزی نکنید. رفتین کویر عراق رو شخم زدین فکر کردین …..غول رو شکوندین؟
    امریکا چون چیزی واسه از دست دادن داره سپاه هروز تهدید تو خالی میکنه. بسه دیگه. دست شما نتنها واسه ملت رو شده بلکه واسه تمام دنیا دستتون روشده.

    پاسخ

    من یه چیزو خوب میدونم اونم ایکه تنها کشوری تو دنیا که بعداز جنگ جهنی دوم به پایگاه آمریکا حمله نظامی کرد ایران بود و هیچ شکی نسبت بهش ندارم،،، و در ضمن همین پاسدارها بودند. ،،

    پاسخ

    سلام دوستان جا داره که یه نکته ای رو بگم این محصول یک الگریتم پردازش کوانتومی هست نه سخت افزار پردازش کوانتومی الگریتم برای اجرا نیاز به سخت افزار داره میتونستن از رزبری پای هم استفاده کنن فرقی نداشت میتوستن اصلا یه کامپیوتر بزارن ولی یکی از نکته اینه که باید کوچیک و جمو جور باشه سخت افزارش
    حالااز اینا بگذریم از برد های اماده و ازمایشگاهی فقط در نمونه های اولیه معمولا استفاده میشه یا کارای شخصی این که شما بیایتو ابعاد نظام از یه برد اماده ازمایشگاهی استفاده کنی خیلی کار چیپی هستش میتونستن بردشم خودشون طراحی کنن از این کارشون قطعا منظور خاصی داشتن که خدا میدونه یه محصول برای معرفی کشوری از داوری های زیادی عبور میکنه امکان نداره به همچین موضوع پیش پا افتاده ای استفاده از برد اماده در محصول نهایی گیر نداده باشن اونم تو بخش نظامی

    پاسخ

    در اختلاس دزدی قاچاق مافیا حرامخوری پخش مواد و سرکوب مردم معترض با باتوم و تیر جنگی و دروغگویی و رباخواری و ریاکاری و آجر کردن نان ملت و فساد و خشونت و تو گونی کردن و ایجاد فقر عمدی و گرسنگی و کم ارزش کردن پول و اعتبار ملی ایرانیان در جهان اولیم ولی در کار خیر و راستگویی و دستگیری و نان رسانی و ایجاد شغل و حمایت از کارآفرینان و نخبگان و احترام و عزت ایرانیان در جهان آخریم

    پاسخ

    توچه پخی هستی وکجای این معادله جاداری من ازنسلی ام که نذاشتم توامروزداداش وآبجی عرب داشته باشی وهمه خادمین کشورکه ارباباتوبزانودرآوردن ازاین نسلندولی تورونمیدونم

    پاسخ

    ……..اون روزی همین متخصصینتون تونستن موتور جتو خودشون0تا 100دشو برن کوانتومم میتونن.پهپاد میسازن کلا دنیا درگیر خریدشونن چون مفت میسازن. اونا خر نیستن وقتو هزینه صرف این چیزا کنن. وقتو میزارن برا.bnw.بنزو. اسایش کشورش.تا وقتی ک کارگری ک تو کارش میدزده ریسی تو سمتش میدزده. مهندس. دکتری ک برا پول عملشو دوباره باز میکنه تا مریضش بمیره.کشوری ک. ن. ب محیطتش. خاکش مردمش.ارزش قاءل نیست موشک بدردش نمیخوره. جلوی صدام موشک نبود. جت نبود. دل مردم بود قدرت اتحاد بود وایستاد.

    پاسخ

    نمی دانم چرا بعضی‌ها نمی‌توانند پیشرفت ایران مقتدر را ببینند ؟ کارشناسان دیگر کشورها اذعان می‌کنند که ایران فاصله چندانی با ابرقدرت شدن ندارد در مقابل اینها نمیخواهند بپذیرند . چرا ؟

    پاسخ

    کدوم کشور های دیگر؟؟؟
    همونایی که وقتی با رهبرتون میشینید پای منتقل حرفاشونو میشنوید ؟
    شما بجز جنگ طلب و وحشی هیچی نیستید
    همه جا دارن ادم میشن شما روز به روز وحشی تر میشید
    همه جا به پیشرفت دارویی و تحصیلی و…افتخار میکنن شما به ابزار کشتار انسانیتون

    پاسخ

    بیا برو گوزو، لابد با دستگاه کرونایاب نزدیک به ابر قدرت شدن هستین،شما هنوز یه تلفن همراه ساخت داخل نمیتونید بسازید، بعد ابر قدرت جهان؟؟
    بیا برو جنست رو عوض کن،بهت نمیسازه.

    پاسخ

    در حال حاضر نود درصد قطعات تولیدی یک موتور سیکلت ۱۲۵ سی سی وطنی ساخت چین هست ما که کارمون با ماشین آلات سنگینه میدونیم تو مملکت چیزی بنام تولید داخلی وجود نداره حتی قطعه سازها هم صرفا وارد کننده هستندالان حاکمیت تمام توانش رو برای قمپز در کردن در زمینه نظامی صرف میکنه همین چند وقت پیش روسیه کیژال هایپر سونیکش رو به رخ میکشید که پاتریوت سی سال پیش ساقطش کرد در کل اگر هم به فرض محال ما توصنایع هایتک پیشرفتی هم کرده باشیم سودی برای عموم ملت نداره امروز مشکل ما اشتغال، مسکن فقر و تورم دیوانه وار هست که نه با نانو درمان میشه و نه با میکرو چیپ و در نهایت سنگین ترین شکست به کشور تحمیل میشه که کاهش چشمگیر ازدواج و جمعیت هست سی سال دیگه که نسل ما دهه شصتیها منقرض شد جمعیت تیران به زور چهل ملیون نفر میشه و تونوقت دیگه قمپز و شعارزدگی جواب نمیده

    پاسخ

    هروقت مدیران سپاه و مدیران ایران خودرو یکی بودند شما میتونید دستاوردهای سپاه رو زیر سوال ببرید. ضمن اینکه بی عقلیه بیای دستاورد جدید رو نمایش بدی و برای ردگم کنی اون قطعه امریکایی اونجا گذاشتن‌ . یعنی به عقل شما رسیده به عقل اونا نرسیده😄

    پاسخ

    اخه بیچاره های عقب مونده هرچی بی بی سی وامریکا ونشنال خیانت منش’ومنوتوپوچ میگن که آدم نبایست قبول کنه جون ایناهیچوقت خواهان پیشرفت وتوسعه صنعت وتولیدواقتصادمانیساند

    پاسخ

    چنین ملتی کم سواد و گم گشته فرهنگ،،
    لیاقتش همی باشد این مسئولان الدنگ،،

    پاسخ

    چنین ملتی بی سواد و گم گشته فرهنگ،،
    لیاقتش همی باشد این مسئولان الدنگ،،

    پاسخ

    من در سیستم نیروی دریایی ارتش بودم واشر و اورینگ ساده را نمی‌تونستم تولید کنن ،میخریدیم ،سوزن انژکتور،المانی نمیدادن پاکستانی میخریدیم،ایمپلر که مصرف زیاد در شناور ها داشتیم هزاران بار تولید کردن توسط کارخانه های بیرون از نداجا،ولی بدرد نخورد آخرش خارجی تهیه کردیم،خدانکنه جنگی بشه ،یه شناور که میخاد بره دریا،باید قطعات شناور همکلاسش را باز کنم بیارن تا این راه بیافتد ،مابقی نگم بهتره،

    پاسخ

    به دنیا دروغ نگید لطفاً.. همون آفتابه تولید کنین کافیه..بدون سوراخ لطفاً..که آب بمونه توش..

    پاسخ

    غیر از این هم انتظاری نمی رفت از بزرگواران مسووووووول ،یه نگاه به وضعیت اقتصاد داخل بندازید بعد ژست تولید محصولات پرچم دار در عرصه بین المللی رو بگیرید،!با کدام بودجه تحقیقاتی !با کدام دانشمند و مغز فرار نکرده!! واقعا چرا؟

    پاسخ

    اینا یه تپه رو سالم نزاشتن و همه جای ایران رو ریدن. بگو کدوم قسمت و یا صنعت رو سالم گذاشتن.ای کاش فقط اقتصاد بود. ای کاش

    پاسخ

    میدونی تا خر هست ، خر سوار هم هست .

    پاسخ

    تجار سنگین وزن آخه؟!!!
    تو سواد داری؟
    رسانه در مخ ها چیزی باقی گذاشته؟
    آن قدر مسائل درست و غلط را قاطی کرده اید که به هیچ چیز نمی توان اعتماد کرد، هیچ حقی را نمی توان گفت و هیچ فریادی نمی توان کشید.

    پاسخ

    از پایین خخخخ

    پاسخ

    محصولات ایران همشون مثل ساز دزذه می‌ماند که صداش صبح در میاد یکی رفته بود دزدی یکنفر رسید به دزده گفت چکار میکنی گفت دارم ساز میزنم طرف گفت پس کو صداش گفت صداش صبح در میاد واون طرف دید فردا صبح از اون خانه صدای دادو فریاد میاد گفت چی شده گفتند دیشب دزده آمده همه چیز را برده تمام محصولات ایران را اول مسخره میکنن اما در عمل صدای همه را در میاره اینم متل اونا فعلا فتوشاپه از افغانستان خریدن آوردنش

    پاسخ

    در یک کلام: گنده گوزی!

    پاسخ

    هیچ کدوم از کشورها نتونست پراید بسازه بجز ایران این ک چیزی نیست مقابل پراید.خخخ

    پاسخ

    واقعاً آدم مبهوت این همه اقتدار میشه ولی نمی دونم چرا نمی‌تونند از ی مشت طالب پاپتی حقابه هیرمند رو بگیرند اقتدار و صنعتشون کلا مشکوک میزنه البته ما که مطمئن هستیم اینا اسباب بازی هم وارد می کنند چه برسه به ….

    پاسخ

    گیرم امریکا ساخته تخریم هستیم به ما تمیده ما از اکراین اوردیم مهندسی معکوس کردیم. بزار کشورعای دیگه تونسان بسازن

    پاسخ

    مثله اینکه تو باغ نیستی. این یه برد کامپیوتری هس که هرکس میتونه بخره از امازون و جالبیش اینجاست اونا ام از امازون خریدن و حتی برچسب‌ها رو ام نکندن و همینجوری نمایش دادن

    پاسخ