coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

واکنش‌های جهانی به رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی ایران [+اطلاعیه رسمی ارتش]

رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی ایران واکنش‌های متفاوت و جالبی در جهان داشته است. به عقیده کارشناسان، این پردازنده‌ها قادرند آینده سلاح‌های نظامی را رقم بزنند.

چند روز پیش حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، از اولین پردازنده کوانتومی ایران رونمایی کرد و عنوان کرد که کشور ما با ساخت این پردازنده پیشرفته می‌تواند آینده سلاح‌های نظامی را رقم بزند. حال برخی از رسانه‌های خارجی نسبت‌به معرفی این پردازنده واکنش نشان داده و اظهارنظرهای خود را منتشر کرده‌اند. در ادامه نوشتار واکنش‌های جهانی نسبت‌به پردازنده کوانتومی ایرانی را منتشر کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: قوی‌ترین رادار جنگی جهان توسط چینی‌ها ساخته شد

اولین پردازنده کوانتومی ایران با واکنش‌های جهانی روبرو شد

چند روز پیش حبیب‌الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش و فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش اعلام کرد که ایران در فناوری‌های روز پیشرفت کرده است. فناوری‌های مانند محاسبات کوانتومی که بخشی از سلاح‌های نسل آینده خواهند بود و می‌توانند با تهدیدات پیش‌رو مقابله کنند.

این سخنرانی که در دانشگاه دریانوردی نیروی دریایی ارتش در نوشهر انجام شد، تنها به کارهایی که می‌توان انجام داد و باید انجام شود معطوف نبود. بلکه در آن از دستاوردهایی که پیش‌تر به دست آمده بود نیز رونمایی شد. یکی از این محصولات، سیستمی است که می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌های کوانتومی با فریب ناوبری در تشخیص کشتی‌های سطحی مقابله کند.

اما محصولی که در همین راستا و تحت‌عنوان «اولین محصول الگوریتم پردازش کوانتومی» به نمایش گذاشته شد شبیه به یک پردازنده کوانتومی مدرن به نظر نمی‌آمد. با کمی دقت نیز می‌توان برچسبی که تحت عنوان ZedBoard بر روی آن حک شده را نیز مشاهده کرد.

اولین پردازنده کوانتومی ایران با واکنش‌های جهانی روبرو شد

خیلی زود مشخص شد که این محصول در واقع توسط یک شرکت «آمریکایی» به نام Diligent تولید شده است و می‌توان آن را در وبسایت‌هایی مانند فروشگاه آمازون با قیمت 600 دلار یا 700 یورو خریداری کرد. این احتمالاً ارزان‌ترین پردازنده کوانتومی است که می‌توانید در بازار پیدا کنید.

اولین پردازنده کوانتومی ایران با واکنش‌های جهانی روبرو شد

آنگونه که از شواهد به نظر می‌آید برد توسعه یافته توسط Diligent دارای پردازنده پیشرفته‌ای نیست و از یک سیستم روی چیپ مبتنی بر ARM با هسته‌های دوگانه Cortex A9 بهره می‌برد. این دستگاه تنها دارای 256 مگابایت حافظه داخلی و 512 مگابایت رم DDR3 است و این مشخصات با یک پردازنده کوانتومی مدرن هیچ سنخیتی ندارد. در واقع پردازنده‌های کوانتومی از بیت استفاده نمی‌کنند و مانند کامپیوترهای مدرن واحد پردازشی آن‌ها کیوبیت یا همان بیت کوانتومی است.

واکنش Videocardz و Tom’sHardware به خبر اولین پردازنده کوانتومی ایران

همانطور که پیش‌تر اشاره شد تنها کمی پس‌از رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی در ایران، کاربران در شبکه‌های اجتماعی کشف کردند که پردازنده نمایش داده شده، مشابه آن محصولی بوده که در آمازون قابل خریداری است. اما این ماجرا تنها به داخل ایران محدود نشد و سایت‌های تخصصی جهانی سخت‌افزار مانند Videocardz نیز حالا نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند و خبری در این راستا کار کرده‌اند. جالب است بدانید که در این خبر به اظهارات پیشین یکی دیگر از مسئولین در رابطه با پایتون نیز پرداخته‌ شده؛ استادی که اعلام کرده بود نرم‌افزار مبتنی‌بر پایتون می‌تواند آینده را پیش‌بینی کند. اما به نظر می‌رسد که حداقل نتوانست در رابطه با پردازنده کوانتومی ساخت داخل، پیش‌بینی درستی داشته باشد.

وبسایت Tom’sHardware نیز در خبری به موضوع پردازنده کوانتومی مورد بحث پرداخته و محاسبات کوانتومی در کشور را زیر سوال برده است. بدون شک رونمایی از چنین محصولاتی، در روزهایی که اینترنت تا این اندازه فراگیر نشده بود با جنجال‌های کمتری همراه می‌شد و حتی شاید هرگز خبر آن به خارج از کشور درز پیدا نمی‌کرد. اما این روزها حتی با وجود فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی خارجی، باز هم تقریباً غیرممکن است که بتوان از زیر بار موارد اینچنینی قسر در رفت.

اطلاعیه ارتش در خصوص رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی ایران

رونمایی از نخستین محصول الگوریتم پردازش کوانتومی توسط ارتش با حاشیه‌هایی در فضای مجازی همراه شد. در همین راستا، معاونت پژوهش دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خمینی نیروی دریایی ارتش با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن شفاف‌سازی ماجرا، برخی موارد مطرح‌شده را تصحیح کرد.

معاونت پژوهشی این دانشگاه در اطلاعیه خود به رونمایی یکی از محصولات پژوهشی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر در یک همایش علمی اشاره و اعلام کرد پس از به‌وجودآمدن حساسیت‌هایی برای برخی از افراد علمی و جامعه رسانه‌ای کشور، بررسی‌های دقیق فنی و نشست با کارشناسان و متخصصان خبره برگزار کرده است تا در این خصوص شفاف‌سازی کند.

بنابر اعلام این معاونت، اطلاق عبارت «الگوریتم پردازش کوانتومی» برای الگوریتم QPSO-LSTM به لحاظ فنی دقیق نبوده است.

واکنش‌های جهانی به رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی ایران [+اطلاعیه رسمی ارتش]

در اطلاعیه مذکور آمده: «رونمایی از برد FPGA در همایش یادشده این ذهنیت نادرست را به فضای رسانه‌ای کشور منتقل کرده که برد مذکور پردازشگر کوانتومی است که این‌گونه نبوده. درعین‌حال اصل مسئله الگوریتم مطروحه، مقابله با اختلال سیستم‌های موقعیت‌یاب شناورهای سطحی برای ارتقای امنیت دریایی حائز اهمیت و موردتأیید است.»

این معاونت در پایان اطلاعیه خود ضمن تصحیح موضوع، از جامعه علمی کشور که به این موضوع حساسیت نشان دادند، قدردانی کرده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی ایران چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (624 نظر)

    پریروز مشخص شد که حتی قطعات سمند وپراید و۲۰۶از یه شرکت چینی میاد ،همه بلبرینگ های مصرفی ،کمک ها چراغ وکلا همه چی حتی پیچ مهره ها ، راستش ماهم دلمون میخواد خودشون بسازن ولی واقعیت یه چیز دیگریه، پس الکی باعث نشید دنیا بهمون بخندن

    پاسخ

    دقیقا مثل این است که بگن یک آدم چاق و ۷۰ ساله دیروز قهرمان دوی۱۰۰متر شد . این ها ی دستمال کاغذی هم نمیتونن بسازند .چرا هیچ چیزی که در جامعه ملموس و قابل مشاهده باشه در کشور تولید نمیشه

    پاسخ

    اره داش دستمال کاغذی ها در اکراین دارن کولاک میکنن

    پاسخ

    هرچی بوده براش بودجه گرفتن..
    لعنت باین اینترنت که فورا پته آدم رو آب میندازه

    پاسخ

    لعنت ب…

    پاسخ

    🤣🤣🤣🤣🤣همه چیشون کلک وحقه بازیه

    پاسخ

    هر موقع اپل made in China رو از گوشی هاش حذف کرد من خودم به حبیب الله می گم خوبه؟ خوب تحریم یعنی این… به جای قیمت عمده باید بری از آمازون با قیمت بالا گیر بیاری، الان قریب به صد درصد شرکت های بزرگ دنیا چند ملیتی هستند انتظار دارید برگردیم از صفر شروع کنیم ؟!

    پاسخ

    این برد مینی کامپیوتری قابل برنامه ریزیست که دانشجویان و کار اموزان علاقمند از ان برای کارهای مختلف از ان استفاده میکنند متاسفانه افرادی اگاه و فرصت طلب ار نااگاهی مسولان استفاده کرده و باعث تمسخر جهانیان شده ایم .بخاطر همین باید کار را به کاردان سپرد.

    پاسخ

    خندیدیم،ادعا طبق طبق،وقتی تو یه کشوری که یه ماشین حلبی این جور اوضاعی داره حتما پهباد و پردازنده کوانتومی و…..درست میکنید😂

    پاسخ

    ساسی اربابان شما هم شرق ازجمله روسیه وچین هستند و تو هم سگ کاسه لیس ان ها هستی.بخور که نوشه جونت.

    پاسخ

    دروغ و دروغ و دروغ

    پاسخ

    من یه وطن پرستم و تحت هیچ شرایطی پشت وطنم رو خالی نمیکنم ولی دوستان انتقاد که باید کرد. تو سیاست دروغ هرچقد بزرگتر باشه باورش بیشتره ما امکان اینکه راستی آذمایی کنیم که سلاح های ایرانی حقیقت داره نه یا کیفیتشون دراین حدی هست که میگن یا نه، نداریم ما از اون چیزی قضاوت میکنیم که میبینیم بهتر سری به زندگیمون بزنیم از گوشی دستمون گرفته تا ماشین زیر پامون تا لباس تنمون تا وسایل تو خونمون تا هر چیزی که احتیاجی به تکنو لوژی داره مسلما ایرانی نیست یعنی رسما ما از عربستان تو خالی تریم فقط زیر آبی جنس بنجول به صورت قاچاق وارد میکنیم چند برابر قیمت بعد هم ربطش میدیم به تحریم. اونهایی هم که فحش میدن سریع تحریک میشن معرف آدمای با اون اعتقاد هستن برادر قرآن برای لجاجت اعراب اومد تو چرا لج میکنی. به توهمیات اکتفا نکن بیا تو واقعیات. مئولین عزیز هم انگار نمیخوان واقعیت رو ببینن این از اقتصادتون اون از حجابتون اون از وامداری و نزولتون اون از دزدی و اختلاساتون اون از راند بازیاتون حالا هی گوش عالمو کر کنید که موشک ساختیم.

    پاسخ

    در اینکه این مطلب خبری نیست و فقط در حد یک حدس و گمان هست که شکی نیست و خود نویسنده اقرار کرده،اما آینده همه چیزو مشخص می‌کنه ارتش بازار گرمی کرده یا سایت شما شینطت رسانه ای

    پاسخ

    ترو خدا اینقدر آبروی مارو تو دنیا نبرید. ما اونقدرا هم که الان دنیا فکر می کنه، کودن و پرت نیستیم.

    پاسخ

    همون موشکا که انتقام سخت رو از هواپیما خودی گرفتن؟یا عین الاسد که قبلش گفتن خالی کنید میخایم بزنیم؟امریکا چی کرد؟؟؟؟امریکا بخاطر ینفرش که مرد گنده ی ایران رو زد حالا فهمیدی؟کاسه لیس توویی که نمیبینی و کوری که این همه جوون مرده و به قدرت موشکی که دروغی مثل این خبر نیس مینازی بر فرض که دروغم نباشه چرا ازش استفاده نمیکنه ؟اسراییل چقد بهونه دستش بده ؟خب بزنه دیگه..از امنیتم نگوو که خندم میگیره تویه نفهمی که حتی حالیت نیس واسه اینکه حرف دلمون رو جایی بزنیم مثه همینجا صدبار اسمو ایمیل رو عوض میکنیم توو کوری و جاهل و کاسه لیس که واقعیت رو نمیبینی ما هروز با فقر داریم دستو پنجه نرم میکنیم اینا کل بودجه و نفت رو خوردن و چاق شدن انتظار یه موشک با قطعات دیگران رو دستاورد میبینی احمق؟؟اقتصاد رو درست کنن خب راس میگه ماشین ساختن که راحتر از موشکه چرا نمیکنن؟واقعا عقل دارید شما سایبریا؟؟

    پاسخ

    نه بابا داش خیلی اطلاعات داری اینا واقعا ارزشمنده هاااا برو تو یک سرویس اطلاعاتی اینارو بفروش😂😂😂

    پاسخ

    اولا امنیت ملی رو شما و امثال شما دارین تحدید میکند بعد اسراعیل هرچه ضربه به ایران زده ایران جوابشو داده و یک چیز دیگر اگه همین ایران بخواد حمله کنه به اسراعیل امثال شما احمقا نمیایین بگین آقا حقوق بشر کو ؟؟ بعد آقا ایران همه موشکاش ماکته اوکی ولی چرا اسراعیل از همین متحدان ایران مثل سگ میترسه؟ چرا نمیتونه پیشروی کنه مثلا میخواستن نصف ایرن کشور هارو بگیرن تو نقششون هست بری نگاه کنی؟

    پاسخ

    چرا با کافری مثل پوتین ک خدا و پیامبر را قبول ندارد داداش شدیم مغزم داره سوت می‌کشه باید کافرها را سر بزنیم

    پاسخ

    😂😂😂
    چقدر خوبه که شنونده عاقل باشه…
    2030 هرچی میگه راسته اصلا نباید بهش شک کنین 😂😂😂
    تا وقتی خرررررر هست خرسوار هم هست
    😔

    پاسخ

    مضحکه عام و خاصیم تو دنیا برای خود ما که داخلیم هم این کارا برامون دیگه رنگی نداره
    وقتی مسئولین ما ب رو از پ تشخصی نمیدن همینه
    حالا هی بگن ما ژاندارم منطقه ایم 😂😂😂

    پاسخ

    حرف و حدیث اینا که مهم نیست اصلا اینا میگفتن موشکا و پهپادای ما همش فتوشاپه الان التماس میکنن به روسیه پهپاد ندیم، اونم تازه پهپاد ساخت ۲۰ سال پیشمون😂
    ملت خودمونم که استاد ربط دادن گوزن به شقایق هستن، نمیدونم اینا نون و آب نمیشه و پراید سازان نمیتونن از اینا بسازن و ….
    واقعا متاسفم افرادی هستن تو کشور هستن انقد تفکر نمیکنن تو هرچیزی
    پراید نتیجه اعتماد مردم به دولتا و تفکرات غربگداهاست که خودمون نمیتونیم و نباید کاری بکنیم
    اینجور پیشرفتا نتیجه اعتماد به جوونای همین کشور خودتونه
    حالا خود دانید، هر کشور پیشرفته ای با مردم و جوونای خودش پیشرفته شده نه با برده تفکرات و فرهنگ یه کشور دیگه شدن

    پاسخ

    این حبیب الله خان که ادعا میکند شکمش را در فلان عملیات و کلیه هاشو در آن عملیات و دل و قلوه خود را در بهمان عملیات و بطن چپ قلب خود را در عملیات فریب فلان والفجر و بصل النخاع خود را در عملیات کربلای۳ و اثنی عشر خود را در کربلای۱۶ از دست داده، حالا از روی بیکاری یا ادای دین و تکلیف رفته سراغ برد و مدار و پردازنده کوانتومی!!!!
    مثل بعضی از مسولان نیست که برای یک سرماخوردگی و زکام ساده ۲۷۰ روز مرخصی استعلاجی بگیرد و برود فرنگ دنبال الواطی و خوشگذرانی

    پاسخ

    سلام دوستان تمام این اتفاقات بازی موش و گربه است لطفاً از خواب بیدار بشید بعد از صد سال هنوزم خبر ندارید چه به سرت اومده دارن مردم رو بازی میدن. پشت تمام این اتفاقات کسی نیست جز انگلیس . اون میگه کی بیاد کی بره تاریخ صد ساله گذشته تا الان رو ببینی میفهمی که کشور ما مستعمره بریتانیاست دارن سر من و شمارو با این حرفهای پوچ گرم می‌کنند. بین من و شما دوست عزیز اختلاف میندازند تا راحتتر وطن مارو استثمار کنند لطفاً به هم احترام بزارید

    پاسخ

    یادمه برای سوخت 20 درصد هم اول مسخره میکردن، بعد که دیدن واقعا به 20 درصد رسیدیم افتادن به گوه خوری😂
    برای موشک ها هم همین کار رو کردن.
    این مورد هم مثل بقیه موارد چند وقت دیگه امریکایی ها مراتب گوه خوری خودشون رو به ما اعلام خواهند کرد.

    پاسخ

    پولها باید خرج بشود ویه عده هم پوز بدن الکی همه کارهاشون دلقک بازیه

    پاسخ

    اروپا مشکوک نمی سازه. بجاش. توی اتاق فکر دوتا داعشی با یک متر ریش میسازه. میندازه بجون خاورمیانه و منطقه رو نا آرام و عقب مانده و جنگ زده نگه میداره. آمریکا هم از آب گل آلود استفاده میکنه و بهشون سلاح میفروشه
    من و شما هم بجای اتحاد و و اقتصاد و ارتقای دانش جامعه مون. بجون هم افتادیم و بمدیگه برچسب های مختلف میزنیم هرچی هم تولید کردن بازم تشکر داره چونکه بازم یکاری کردن. بهتر از نشستن و تماشا کردن هست

    پاسخ

    زهی خیال باطل ،یه عمره با دروغ این مردم را گول زدند بازم دست بر نداشتن دروغ و دروغ دروغ …اینا اگه مدعی تولید هستن اول وضعیت اقتصادی ملت را درست کنن ولی حیف همش دروغه و یه مشت ساده لوح که هنوز گول رسانه داخلی را میخورن واقعا جای تاسف داره …

    پاسخ

    خدا می‌دونه آقایون متخصصین چندمیلیارد پول رو به باد دادن تا بگن ما ساختیم وبعدش بدن دست سیاری بدبخت وخودشون پوزخند بزنند!!! جناب ساسان وسربازو….. حواستون باشه که رشد اقتصادی عراق و افغانستان خیلی بیشتر از ایران است ،دیگه خودتون بقیه رو بخونین چه خبره!! مرد حسابی پیکان رو بعد نیم قرن تولید آخرشم نتونستیم صددرصدایرانیش کنیم ،اونوقت شما دم از هایپرسونیک میزنید اصلا میدونین چی هست؟انگار کسی که اصلا مدرسه نرفته وسواد نداره رو مدعی باشی که دکتری داره!!!!! حالا بگین کاسه لیس کیه؟!!!

    پاسخ

    خدا می‌دونه آقایون متخصصین چندمیلیارد پول رو به باد دادن تا بگن ما ساختیم وبعدش بدن دست سیاری بدبخت وخودشون پوزخند بزنند!!! جناب ساسان وسربازو….. حواستون باشه که رشد اقتصادی وارزش پول عراق و افغانستان خیلی بیشتر از ایران است ،دیگه خودتون بقیه رو بخونین چه خبره!! مرد حسابی پیکان رو بعد نیم قرن تولید آخرشم نتونستیم صددرصدایرانیش کنیم ،اونوقت شما دم از هایپرسونیک میزنید اصلا میدونین چی هست؟انگار کسی که اصلا مدرسه نرفته وسواد نداره رو مدعی باشی که دکتری داره!!!!! حالا بگین کاسه لیس کیه؟!!!

    پاسخ

    اون دوست عزیزی هم که میگه اگه قطعات پهبادها مال غربی هاست خودشون یکی مثل مال ما بسازن ، انصافا خودش خندش نمیگیره؟
    خود باوری خوبه ولی نه دیگه در این حد.
    غربی ها هر چی که امروز دارن یک شبه بدست نیومده ، اونا صدها ساله دارن دانشمند تربیت میکنن ، حداقل صد ساله دارن روی هواپیما کار میکنن ، سالهاست روی تسلیحات نظامی کار میکنن و میلیاردها دلار و کلی زمان خرجش کردن و در ضمن کلیه زمینه هارو هم همزمان آماده داشتن.
    مثلا میخوان موشک بسازن ، همزمان بهترین سیستم الکترونیکی و برد رو هم دارن ، همزمان بهترین اپتیک ها یا رادارها رو هم دارن ، بهترین کارخانه های تولید سوخت موشک رو هم دارن ، پس زیرساخت ها از قبل همه موجود هستن که میتونن بسازن ولی متاسفانه توی ایران ما توی بیشتر زمینه های علمی عقب هستیم و فقط در زمینه نظامی سعی کردیم پیشرفت کنیم‌ که اونم وسط راه به مشکل میخوره چون از هزاران قطعه یک پهپاد یا موشک مهمترین هاش رو باید وارد کنیم و خودمون نداریم ولی اونا دارن.
    و اگه الان مثلا آلمان یا فرانسه یا ژاپن پهپاد خوب ندارن دلیل این نیست که نمیتونن بسازن، خودتونم خوب میدونید که لازم نداشتن تا حالا ، اگه تمرکز کنن روی اون بهتون قول میدم همین آلمان پنج سال دیگه بهترین پهبادهای جهان رو می‌سازه، چون همه زیرساخت‌ها و علم لازم رو داره.

    پاسخ

    سامان کمتر لیس بزن و بمال.. اینقدر مال حکومت رو خوردی که کارت شده مالیدن فقط. شما به پرحرفی و کم عقلی معروفید. مثل گاو پیشونی سفید..

    پاسخ

    من سالهاست تمام محصولاتی که ایران در صدا سیما یا هر جایی معرفی میکنه بیشتر شبیه طنز میدونم و دلیل اون رو فقط دلگرمی دادن میدونم و اینکه بگن آره ما به فلان نقطه علم و دانش رسیدیم ، در حالی که پر واضحه نه ایران هیچ کشوری نمیتونه یک شبه راه صد ساله رو بره ، اگه ادعا کنه که رفته حتما جای شک داره.
    هر روز ایران داره توی تلوزیون یک سلاح معرفی میکنه که من به شخصه به بیشتر اونا شک دارم از جنگنده صاعقه که معلوم شد همون اف-۵ هستش که رنگش کردن و کمی خوابوندن و رینگ اسپرت انداختن و داشبورد جدید انداختن و یک دستگاه سخنگو مثل صمند هم گذاشتن روی اون که هر از گاهی میگه شیشه کابین خلبان باز است.
    همین ، یا اون مستعان-۱۱۰ بود که قرار بود ویروس رو پیدا کنه و از دو تا ماهیتابه و قابلمه درست شده بود و هیچ وقت ندیدیم کرونا رو پیدا کنه.
    همین بغل گوشمون ترکیه کلی پیشرفت کرده و حداقل بدنه جنگنده نسل ۵ رو با کمک خارجی ها طراحی کرده ، ولی ما هنوز دنبال قمپز در کردنیم، اگه به موشک افتخار کنیم هم که میدونیم تمام دانش اولیه و پایه اون مال چین و کره شمالی هستش که اونام از روسیه گرفتن ، و فقط سالهاست ما روی اون کار کردیم و بهبودش دادیم.
    و تنها چیزی که من به شخصه میگم ایران توی اون واقعا پیشرفت کرده فقط پهباده که البته بیشتر قطعات اونم از کشورهای غربی تامین میشه که اگه نشه برای ساخت پهباد هم به مشکل میخوریم.
    ای کاش چیزی معرفی میشد که از پایه و اساس مال ما بود و مثل چینی ها کپی یا مهندسی معکوس نبود ، چیزی که واقعا خودمون طراحی کرده باشیم و توسعه داده باشیم.
    فعلا که به اون مرحله نرسیدیم ، هر چیزیم که می‌بینید فعلا قمپزه

    پاسخ

    احتمال داره یک بازی اطلاعاتی باشه،مثل سوخت آب به جای بنزین که یک طعمه بود،.

    پاسخ