coinex
راهنمای خرید تکراتو

واکنش‌های جهانی به رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی ایران [+اطلاعیه رسمی ارتش]

رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی ایران واکنش‌های متفاوت و جالبی در جهان داشته است. به عقیده کارشناسان، این پردازنده‌ها قادرند آینده سلاح‌های نظامی را رقم بزنند.

چند روز پیش حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، از اولین پردازنده کوانتومی ایران رونمایی کرد و عنوان کرد که کشور ما با ساخت این پردازنده پیشرفته می‌تواند آینده سلاح‌های نظامی را رقم بزند. حال برخی از رسانه‌های خارجی نسبت‌به معرفی این پردازنده واکنش نشان داده و اظهارنظرهای خود را منتشر کرده‌اند. در ادامه نوشتار واکنش‌های جهانی نسبت‌به پردازنده کوانتومی ایرانی را منتشر کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: قوی‌ترین رادار جنگی جهان توسط چینی‌ها ساخته شد

اولین پردازنده کوانتومی ایران با واکنش‌های جهانی روبرو شد

چند روز پیش حبیب‌الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش و فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش اعلام کرد که ایران در فناوری‌های روز پیشرفت کرده است. فناوری‌های مانند محاسبات کوانتومی که بخشی از سلاح‌های نسل آینده خواهند بود و می‌توانند با تهدیدات پیش‌رو مقابله کنند.

این سخنرانی که در دانشگاه دریانوردی نیروی دریایی ارتش در نوشهر انجام شد، تنها به کارهایی که می‌توان انجام داد و باید انجام شود معطوف نبود. بلکه در آن از دستاوردهایی که پیش‌تر به دست آمده بود نیز رونمایی شد. یکی از این محصولات، سیستمی است که می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌های کوانتومی با فریب ناوبری در تشخیص کشتی‌های سطحی مقابله کند.

اما محصولی که در همین راستا و تحت‌عنوان «اولین محصول الگوریتم پردازش کوانتومی» به نمایش گذاشته شد شبیه به یک پردازنده کوانتومی مدرن به نظر نمی‌آمد. با کمی دقت نیز می‌توان برچسبی که تحت عنوان ZedBoard بر روی آن حک شده را نیز مشاهده کرد.

اولین پردازنده کوانتومی ایران با واکنش‌های جهانی روبرو شد

خیلی زود مشخص شد که این محصول در واقع توسط یک شرکت «آمریکایی» به نام Diligent تولید شده است و می‌توان آن را در وبسایت‌هایی مانند فروشگاه آمازون با قیمت 600 دلار یا 700 یورو خریداری کرد. این احتمالاً ارزان‌ترین پردازنده کوانتومی است که می‌توانید در بازار پیدا کنید.

اولین پردازنده کوانتومی ایران با واکنش‌های جهانی روبرو شد

آنگونه که از شواهد به نظر می‌آید برد توسعه یافته توسط Diligent دارای پردازنده پیشرفته‌ای نیست و از یک سیستم روی چیپ مبتنی بر ARM با هسته‌های دوگانه Cortex A9 بهره می‌برد. این دستگاه تنها دارای 256 مگابایت حافظه داخلی و 512 مگابایت رم DDR3 است و این مشخصات با یک پردازنده کوانتومی مدرن هیچ سنخیتی ندارد. در واقع پردازنده‌های کوانتومی از بیت استفاده نمی‌کنند و مانند کامپیوترهای مدرن واحد پردازشی آن‌ها کیوبیت یا همان بیت کوانتومی است.

واکنش Videocardz و Tom’sHardware به خبر اولین پردازنده کوانتومی ایران

همانطور که پیش‌تر اشاره شد تنها کمی پس‌از رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی در ایران، کاربران در شبکه‌های اجتماعی کشف کردند که پردازنده نمایش داده شده، مشابه آن محصولی بوده که در آمازون قابل خریداری است. اما این ماجرا تنها به داخل ایران محدود نشد و سایت‌های تخصصی جهانی سخت‌افزار مانند Videocardz نیز حالا نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند و خبری در این راستا کار کرده‌اند. جالب است بدانید که در این خبر به اظهارات پیشین یکی دیگر از مسئولین در رابطه با پایتون نیز پرداخته‌ شده؛ استادی که اعلام کرده بود نرم‌افزار مبتنی‌بر پایتون می‌تواند آینده را پیش‌بینی کند. اما به نظر می‌رسد که حداقل نتوانست در رابطه با پردازنده کوانتومی ساخت داخل، پیش‌بینی درستی داشته باشد.

وبسایت Tom’sHardware نیز در خبری به موضوع پردازنده کوانتومی مورد بحث پرداخته و محاسبات کوانتومی در کشور را زیر سوال برده است. بدون شک رونمایی از چنین محصولاتی، در روزهایی که اینترنت تا این اندازه فراگیر نشده بود با جنجال‌های کمتری همراه می‌شد و حتی شاید هرگز خبر آن به خارج از کشور درز پیدا نمی‌کرد. اما این روزها حتی با وجود فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی خارجی، باز هم تقریباً غیرممکن است که بتوان از زیر بار موارد اینچنینی قسر در رفت.

اطلاعیه ارتش در خصوص رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی ایران

رونمایی از نخستین محصول الگوریتم پردازش کوانتومی توسط ارتش با حاشیه‌هایی در فضای مجازی همراه شد. در همین راستا، معاونت پژوهش دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خمینی نیروی دریایی ارتش با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن شفاف‌سازی ماجرا، برخی موارد مطرح‌شده را تصحیح کرد.

معاونت پژوهشی این دانشگاه در اطلاعیه خود به رونمایی یکی از محصولات پژوهشی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر در یک همایش علمی اشاره و اعلام کرد پس از به‌وجودآمدن حساسیت‌هایی برای برخی از افراد علمی و جامعه رسانه‌ای کشور، بررسی‌های دقیق فنی و نشست با کارشناسان و متخصصان خبره برگزار کرده است تا در این خصوص شفاف‌سازی کند.

بنابر اعلام این معاونت، اطلاق عبارت «الگوریتم پردازش کوانتومی» برای الگوریتم QPSO-LSTM به لحاظ فنی دقیق نبوده است.

واکنش‌های جهانی به رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی ایران [+اطلاعیه رسمی ارتش]

در اطلاعیه مذکور آمده: «رونمایی از برد FPGA در همایش یادشده این ذهنیت نادرست را به فضای رسانه‌ای کشور منتقل کرده که برد مذکور پردازشگر کوانتومی است که این‌گونه نبوده. درعین‌حال اصل مسئله الگوریتم مطروحه، مقابله با اختلال سیستم‌های موقعیت‌یاب شناورهای سطحی برای ارتقای امنیت دریایی حائز اهمیت و موردتأیید است.»

این معاونت در پایان اطلاعیه خود ضمن تصحیح موضوع، از جامعه علمی کشور که به این موضوع حساسیت نشان دادند، قدردانی کرده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی ایران چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (624 نظر)

    مرگ بر وطن فروش خائن بی اصل و نسب
    کارتون گالیور که یادتون هست یکیشون هی میگفت من میدونم کارمون تمومه من میدونم نمیشه اینا هم عین همونن خاک بر سرتون بدبختای بی وطن

    پاسخ

    خب دیگه .وقتی یک فرمانده نظامی ارشد کشور دروغی به این بزرگی میگه و اصلا فکرعواقبش نیست فکر نمیکنه که همه مردم بیسواد نیستند در بین این جامعه افرادی هستند که نخبه های جهان در کوچکترین جیبشون جا میدهند..بعد مردم میگن بیا اینترنت را قطع می‌کنند که از این دروغها به خورد ملت بدهند.. بخدا اگر مملکت را نخبه گان علمی کشور اداره میکردند چین و آمریکا را ظرف ده سال کیش و مات میکردند. نه اینکه .نیم قرن بگویند مرگ برآمریکا و در آخر محتاج این باشیم که آمریکا به ما رحم کند و بگذارد پولهای ملت را استفاده کنیم. کاش دولتمردان شجاعت داشتند و میگفتند اگر کسانی هستند که می‌توانند برای اداره کشور کمک کنند بیایند جلو ما کم آورده ایم. و نیاز به کمک علمی داریم.ولی افسوس که غرور کاذب همه مسیولین سیاسی و نظامی کشور را فراگرفته و همه نخبگان هستند.

    پاسخ

    امیدوارم هر کسی باعث فقر مردمه ایرانه تقاص پس بده. هر چی موشک بسازید حتی اگر بتونید پوشک هم تولید کنید. اکثریت مردم شما رو نمیخوان. مردم رو از ناامنی نترسونید که الآن هم خانواده‌ها از فقر متلاشی میشه و چیزی جز فساد و فحشا بوجود نمیاره. همه دنیا امنیت دارن بجز چهار پنج تا کشور لاشی که اونا هم حکومتشون مثل ایران فعلی بوده حالا بدبخت شدن. پس مردمی که به دست حکومت کشتار میشن از ناامنی نترسونید. ناامنی وقتیه که پدری جلو خانوادش شرمنده بشه و خانوادش از گرسنگی به فساد و فحشا کشیده بشه. برای اون پدر چه فرقی میکنه داعش خانوادش گاییده یا هم وطنش.

    پاسخ

    ننگ بر شما غرب زده ها ، اینها همش کذب است امریکا سگ ولگردی بیش نبوده و نیس امریکا خیلی از فناوری های سربازان ما را دزدیده این هم یکی از اون هاست این است اقتدار اسلامی ما ب یاری خدا امریکارا با خاک یکسان خاهیم کرد .

    پاسخ

    ببین کاملا از واکنش تو و اربابت میشه فهمید ک دارید از این دستگاه جدید فشار میخورید میخواید ماست مالیش کنید تا از فشارتون کم شه
    ولی ایران گدرتمنده

    پاسخ

    واقعا تاسف می خورم به حال اون دسته از ادمایی که ادعا می کنن اینا خودشون دارن تولید می کنن اخه اگه اندازه پشزی عقل در کله شماها بود الان حال و روز این مملکت این نبود..برید در مورد پردازنده و مادر برد ها و قطعات الکتریکی کمی تحقیق کنین بعد بیاد بگید اینا ساختن..خوش بین بودن خوبه نه بی عقل بودن. منم ایرانیم و افتخار می کنم به ایرانی بودنم به اصالتم. لطفا متعصب کور نباشیم.

    پاسخ

    عجب گول میخوریم ما ایرانی ها، قشنگ یه نوشته میتونه کل مردمو بزاره سر کار،وای ما چقدر سر کار بودیم و خواهیم بود،بجای بی احترامی به هم،حقیقت رو بگیم

    پاسخ

    به به ،چه فشاری میخورن عرزشی ها…

    پاسخ

    واقعا یا نمیفهید یا خودتون خر هستید دم شما گرم بابا مغزتونو خیلی خوب روشون کار کردن ،
    منم سایبری می‌خوام بشم حقوق چقدر میدید بیام تو جمعتون

    پاسخ

    میدونی مشکل تو و امثال تو چیه ؟ اول اینکه ضعف شخصیتی دارین که نه تنها هم وطنتون بلکه خودتون هم قبول ندارید . دو اینکه همه چیز رو اون منافقا تو دهنتون کردن که همه چی یا تقصیر رهبر یا تقصیر سپاه. باید بگم تنها ارگانی که مخلصانه داره کار می‌کنه همین ارگان ها است بقیه فاسد زیاد داره که نمیتونه ماشین به بهتری پراید بده . اون مشکل خودرو سازی چه ربطی به سپاه داره. شما بیمار هستین از ریشههههه هم ضعف شخصیت داری هم مشکلات رو تو زندگی شخصیت هم گردن این و اون می‌ندازی . درصوتی که ما هم به خودروسازی نقد داریمممممم و بسیاررررر ناراحتم به خاطر یک عده مفت خور مثل شما نشستن و میگن پراید خوبه همین رو بفروشیم. سوم اینکه وقتی تو و امثالت از سیاست و این چیزا سر درنمیارین تو رو خدا نظر ندینننن 😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐 این ویژگی احمق ها است گفتم بدونین

    پاسخ

    خوب دمش گرم کسی که اینو به چند هزار دلار کرده تو پاچه ی اینا و تازه حالا فهمیدن توی آمازون می‌تونستم بخرنش
    آدم یاد مستعان میوفته .
    روسیه که ایران هم برای پروپاگاندای جنگی شاگردش هست بعد از جنگ اوکراین معلوم شد بیشتر قدرت نظامیش گنده گوزی بوده ! و خودش هم فکر نمی‌کرد اوکراین جلوش وابسته و این فضاحت رو براش درست کنه ! امان از این گنده گوزی

    پاسخ

    حساب ارتش تا سپاه جداست ، اگه واقعا مردش هستین از فناوری های سپاه ایراد بگیرن. نیروی انقلابی در هر دو نیرو هست ، ولی از سپاه بیشتر حمایت میشه. و سپاه امکانات بیشتر داره . چون ماموریت های سپاه برون مرزیه ، ولی ارتش کارش دفاع از تمامیت عرضی ایرانه ، و ب همین دلیل میطلبه ک از سپاه حمایت بیشتری بشه. چون کارش سخت تره

    پاسخ

    پس چرا این جنگنده ساخت کشورمان هنگام پرواز نشان نمی دهید وعکس یا فیلم هنگام پرواز بگیرید ..این دروغهای کسی باور نمی کنه من ایرانیم ولی تا حالت هیچ چیزی توی کشورمان بدون خارجیا ساخته نشد چقدر از به‌آنها تعلقات کردید .آخر تمام قطعاتش خارجی بودن

    پاسخ

    سر ساخت موشک هم میگفتید دروغه، اینم میبینید …

    پاسخ

    کسانی که جوانان ایرانی و این دست اودرهارو باور ندارند تخصیر خودشان نیست چون مغزشون رو کسانی دیگه دارند کنترول می‌کنند مثل ربات هستند ما ب جوانان ودانشمندان کشورمان ایران که دارن برای امنیت و سرفرازی ایران بزرگ شب و روز تلاش می‌کنند احترام می‌گذاریم و ازین کسانی که حرفهای مفت وبی سرو ته می‌زنند ناراحت نشوند اینان مگسانن گرد شیرینی

    پاسخ

    ببینید مثل آخوندا سخنرانی نکنید.
    کل جهان می‌دونن که ایران تنها چیزی که خودش ساخته بدون دخالت های کشور خارجی یه پیکان بوده.
    موشک هاشو با قطعات چینی ساخته.
    پهباد هاشو روی پهباد های آمریکایی کپی زده.
    جنگنده هاشو روی روس ها کپی زده.
    جمع کنید بابا با این کشور مزخرفتون تا آخوندا از این کشور نرم اینجا درست نمیشه.

    پاسخ

    سلام بنده به عنوان متخصص در حوضه ی تکنولوژی و کامپیوتر یکسری نظاتمو میگم:
    اولا بنده ارشد سخت افزار هستم
    دوما: در حال حاظر در دنیا فقط چند کمپانی بسیار محدود (کمتر از انگشتان یک دست) قادر به تولید پردازنده (نه پردازه های کوانتمی که تعدادشون به نسبت کمتر میباشد) در دنیا هستند و فقط شامل کشور های آمریکا و (جدیدا) چین هم به چینی دستاوردی دست یافتن.
    علت تعداد کمپانی های بسیار محدود ساخت تراشه در دنیا اینه که تراشه ها که به صورت ویفر تولید میشن و سپس دای گذاری روشن توسط ترانزیستور ها صورت میگیره به دلیل اندازه بسیار کوچیک این ترانزیستور ها(اخیر ۲ نانو متر) مساحت هر ترانزیستور میباشد در نتیجه برای عمل دای گذاری روی این ویفر ها نیاز به محیط بشدت عاری از هر اتم ذرات معلق هستش که به این اتاق ها clean room گفته میشه (اتاق تمیز) که از تکنولوژی بشدت خاص و هزینه های بشدت سرسام آور و زیاد پیروی میکنه که ساختش برای هر کشور و کمپانی مقدور به صرفه نیست و در صورتی که کمپانی ها نتونن در تیراژ بسیار بالای جهانی تراشه تولید کنن در نهایت از کار کرد باز میمونن به همین دلیل تعدادشون در دنیا بسیار محدود و صرفا محدود به این دو کشوره که تا چند سال اخیر حتی چین هم چنین تکنولوژی در دست نداشتند و تنها در حوضه ساخت مین برد ها شرکتهای متعددی وجود داشت و تعدادشونم بیشتر شده و حتی در داخل کشور هم شرکتی که خدمات پکیجینگ و ساخت مین برد رو انجام بده وجود دارد ولی به هیچ عنوان چنین تکنولوژی تولید تراشه در هیچ جای دنیا در حال حاظر بجز آمریکا و چین موجود نیست.

    پاسخ

    تف بر قوم نجس یهود که همه اختراعات رو به اسم خودشون زدند

    پاسخ

    کاسه لیس ها شماهای هستین ک جیره خور ی مشت آخونده پلشت بی سوادین ن اونی که حرف حق میزنه بیشرف بودن از حرفهای ک میزنید می‌باره تویی ک اینقدر گوه میخوری بدبخت جلو چهار تا طالب دست خالی ب گوه خوردن افتادین بعد موشک نقطه زن درست کردین تخم اجنبی های کثافت ی مشت تخم عراقی و لبنانی ریختن مملکتو ب گوه کشیدن صیغه زاده های دیوس

    پاسخ

    اینا که اصلا مهم نیست ابی جون با یه جمله تندوسریع حلش می‌کنه ارتش هم یه تری زده سخت نگیرید حالا

    پاسخ

    اینا که اصلا مهم نیست ابی جون با یه جمله تندوسریع حلش می‌کنه ارتش هم یه نری زده سخت نگیرید حالا

    پاسخ

    یاد روزهایی بخیر که سوراخ لوله آفتابه را نمی تونستیم دربیاریم کاشکی برمی گشت

    پاسخ

    فقط این سایبری های مفت خورو ببین چطور ذهن مردمو از چیزای اصلی دور میکنن میبرن به حاشیه. زیر کولر میشینید پای کامپیوتر پول مفت میگیرین که مردمی که ناراضین سرکوب کنید. شماها وطن فروشید که هموطناتونو بخاطر پول به این دولت بی لیاقت میفروشید. اگه شما هم مثل امثال من بیایید تا تا شب زیر آفتاب پنجاه درجه اهواز بنایی کار کنید و نتونید دخل و خرج زندگیت هم دربیارید اونوقت درد مردمو میفهمیدید. مشکل شماها اینه که فکر میکنید همه مردم مثل خودتون جیره خور و مفت خور دولتن و در رفاه کامل. تُف تو صورتتون

    پاسخ

    کپی بود یا اصل نمیدونم اما دمشون گرم تونسن پهپاد بروز امریکاذرو بترکونن که ادعا داشتن هیج سامانه ای نمیتونه اونو بزنه دوره لزن دررو تموم شد بمب اتمش هم بخایم میتونیم وشاید تونسیم وخبر ندارن باهمه مشکلات زنده باد ایرونب باغیرت

    پاسخ

    چین هم داره اکثر سلاح ها و تجهیزات نظامی روز دنیا رو تولید میکنه اما فرق ایران و چین در اینه ک چینیها وقتی یه چیزی تولید میکنن ک نمونه خارجی داره با افتخار اعلام میکنن اون محصول رو با استفاده از متخصصین خودش مهندسی معکوس کرده و حتی به روزترش کرده اما توی ایران شدیدا به این علاقه دارن ک بگن ما اینو خودمون از صفرتا صد درست کردیم
    نمونه اش موشک های دریایی نور و کوثر ک مدل مهندسی معکوس موشک سی 802 چینیه ک خود چین از روی یک محصول دیگه کپی کرده
    یا پهباد های شاهد که ایران اعلام کرده بومی سازی شده است ولی وقتی چندتا نمونه اش سقوط کرد و مورد بازبینی قرار گرفتن دیدن موتورش روتاکس 412 است و اپتیک هاش هم چینیه
    یا تانک ذوالفقار که طبق گفته ایران بومیه اما وقتی دقیق نگاه میکنی میبینی نمونه اورهال شده چیفتن هستش ک موتور تی72 روش گذاشتن
    جدیدترینش هم این پردازنده کوانتومی هست ک مشخصه از کجا اومده
    چندنمونه دیگه
    خودروی نظامی سفیر= شاسی و پلتفرم جیپ های آمریکایی زمان شاه+موتور نیسان آبی
    کشنده فوق سنگین کیان=کشنده ولوو اف اچ 16
    تانک کرار=کیت بروزرسانی روسی بر روی تانک تی 72 اس
    و کلی نمونه دیگه ک با یک سرچ ساده توی سایت جنگاوران میتونید متوجهشون بشید
    اگ دروغ میگم بگید

    پاسخ

    چه احمقانه هردوطرف برای تاییدافکارانحرافی وپرت برای همدیگه دلیل ومدرک رومیکنن،این چه بختی بودکه امثال من داریم توچه زمانی باچه مغزفندقی هایی هموطن شدیم باهر2گروه ام تاکی به جهل میخاییدادامه بدین احمق هالحظه ایی قفل مغزهاتون روبازکنیداگه داریدازخودانسان درونتون اگه موجوده سوال کنید،انسانهای آینده چطورازمایادمیکننددربارتون چی میگن؟قصدتوهین نداشتم به هردوطرف چه موافق چه مخالف ولی حقتونه هرچی گفتم درضمن نه وطن فروشم نه غرب زده طرفدارحکومت مردم برمردم هستم نه هیچ سیستمی نه جمهوری نه پهلوی نه مذهبی ازهمتونم بیشترجون میدم واسه ایران

    پاسخ

    آره موشکای ایران مال کره شمالیه پهپاداش هم مال ژاپنه اون وقت آمریکا و نوچه های غربیش صب تا شب واق واق میکنن که باید جلوی پیشرفت نظامی ایرانو بگیریم ایران پیشرفتش فراتر از انتظار ما بوده. خاک بر سر بد بختت کنم همین امثال تو هستن که یه زمانی میگفتن رهبر فوت کرده و این بدلشه داره سخنرانی میکنه. خاک بر سرت که هیچ وقت مغزتون واقعیت ها رو قبول نمیکنه حتی اگه بهتون ثابت بشه هم نمیخاید قبول کنید خاک بر سرتون خاکککک

    پاسخ

    خفه شو بابا ، ساندیس مفتی خیلی بهت میچسبه ها

    پاسخ

    سگ کاسه لیس غربی‌ها تویی مثل اینکه مفتخوری و وطن فروشی بهت خیلی چسبیده احمق بی ریشه و نسب

    پاسخ

    یعنی واقعا احمقید!!
    خود گویی و خود هندی خود مرد هنرمندی!!
    چون یک برچسب از اون شرکت داره پس یعنی خودمون نساختیم و همه قطعاتش خارجیه؟
    یکم به خودتون زحمت بدید و تحقیق کنید تا بفهمید ارتش مثل شما کله پوک ها نیست که برای خودتون میگید و به خیالتون دست میندازید و به سخره می گیرید!!!

    پاسخ

    خفه شو بابا ، ساندیس مفتی خیلی بهت میچسبه ها

    پاسخ

    حکومتی که ادعای قدرت داره اما نمیتونه از دختر بچه های مدرسه ای محافظت کنه !!! یا حکومتی که خودش دختربچه های مدرسه ای رو مسموم میکنه!!! در هر صورت ننگی بزرگ برای این حکومته

    پاسخ

    توهم زدی چی مصرف میکنی ؟ موتوری که ازش میخری و عوض کن بی شرف جنس بد بهت میده دیگه ازش نخر آفرین گوگولی بر و بازی کن عموجان!!!!

    پاسخ

    انصافا چی فک کردن با خودشون اینو رونمایی کردن. حتما کلی هم دربارش حرف زدن و ادعا کردن؟

    پاسخ

    اذیتهمون نکنین بابا اینا و کوانتوم؟

    پاسخ