coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک با نام xAI معرفی شد؛ تلاشی برای درک ماهیت واقعی جهان!

شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک با نام xAI معرفی شد. هدف ماسک از راه‌اندازی این شرکت، معرفی نوع جدید و ویژه‌ای از هوش مصنوعی برای درک بهتر ماهیت واقعی جهان است.

xAI به‌عنوان شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک معرفی و کار خود را با هدف درک هرچه بهتر و کشف ماهیت واقعی جهان آغاز کرد. XAI به معنای «هوش مصنوعی قابل توضیح» است که شاخه‌ای از این تکنولوژی پیشرفته به حساب می‌آید و وظیفه آن کشف چرایی و چگونگی یک کار بوده.

ایلان ماسک برای راه‌اندازی این شرکت جدید، تیمی شامل برخی از کارکنان سابق شرکت‌های بزرگ هوش مصنوعی مانند OpenAI را دور هم جمع کرده تا بتوانند به هدف کشف نشده ماهیت واقعی جهان دست یابند.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی Claude 2 به عنوان رقیب اصلی ChatGPT معرفی شد

شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک معرفی شد

ایلان ماسک کارآفرین بزرگ و بنیانگذار تسلا، اسپیس ایکس، نورالینک و شرکت بورینگ، در حساب رسمی توییتر خود موجودیت شرکت موسوم به xAI را اعلام کرد؛ شرکتی که قرار است به پژوهش در مورد درک مفهوم جهان هستی و واقعیت بپردازد.

در کتب و مفاهیم علمی XAI مخفف «هوش مصنوعی قابل توضیح» و شاخه‌ای از هوش مصنوعی است که بر تصمیمات و اقدامات سیستم‌های هوش مصنوعی شفاف و قابل درک برای انسان تمرکز دارد. برخلاف هوش مصنوعی سنتی که اغلب بر الگوریتم‌های جعبه سیاه تکیه می‌کند که تفسیر آن‌ها سخت است، XAI به دنبال ارائه توضیحات روشنی برای چگونگی و چرایی این کار است.

شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک معرفی شد
شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک معرفی شد

علت نامگذاری شرکت xAI است؟

ظاهراً ایده ایلان ماسک برای نامگذاری شرکت جدیدش نیز به صورت مستقیم از مفهوم XAI آمده و تنها برای ایجاد تمایز، حرف اول این عبارت را به صورت کوچک نگاشته و آن را با xAI معرفی کرده است.

محض اطلاع شما دوستان باید بگوییم که XAI یک ایده جدید نبوده، بلکه یک روند رو به رشد در زمینه هوش مصنوعی است که توجه محققان، پزشکان و حتی دولت‌ها و نهادهای رگولاتوری را به خود جلب کرده است. به عنوان مثال، آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ایالات متحده (DARPA) برنامه‌ای را در 2016 برای توسعه روش‌ها و ابزارها برایXAI آغاز کرد که همچنان در حال توسعه است.

به طور مشابه، مقررات عمومی حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا (GDPR) شامل مقرراتی برای حق توضیح است که به کاربران این حق را می‌دهد که اطلاعات معنی‌داری در مورد منطق مربوط به تصمیم‌گیری خودکار بدست آورند. علاوه بر این، چندین ابتکار دانشگاهی و صنعتی برای ترویج بهترین شیوه‌ها، اصول طراحی و راه‌حل‌های فنی برای XAI نیز طی سالیان گذشته ظهور کرده‌اند که همگی سعی دارند هوش مصنوعی قابل توضیح را به خدمت گیرند.

شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک معرفی شد

اعلام ماهیت این استارتاپ با افتتاح سایتی با آدرس https://x.ai اتفاق افتاده که در آن اهداف و افراد کلیدی شرکت لیست شده‌اند.

طبق آنچه در این وب‌سایت آمده، هدف xAI درک ماهیت واقعی جهان است. این تیم توسط ایلان ماسک رهبری می‌شود و اعضای تیمی را شامل می‌شود که در سایر شرکت‌ها بزرگ در هوش مصنوعی، از جمله OpenAI، Google Research، Microsoft Research و DeepMind (که اخیراً در گوگل تجمیع شده) سابقه کاری دارند.

علاوه بر ماسک، این وب سایت ایگور بابوشکین، مانوئل کرویس، یوهوای (تونی) وو، کریستین سگدی، جیمی با، توبی پولن، راس نوردین، کایل کوسیچ، گرگ یانگ، گوئودونگ ژانگ و زیهانگ دای را فهرست کرده است. برنامه‌های تیم xAI در حال حاضر توسط دن هندریکس، (محققی که در حال حاضر Center for AI Safety را به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی با هدف کاهش خطرات مرتبط با هوش مصنوعی در مقیاس اجتماعی رهبری می‌کند)، به پیش می‌رود.

این وب‌سایت می‌گوید تیم xAI@ در 14 جولای (پس‌فردا جمعه 23 تیر ماه) میزبان یک بحث Twitter Spaces خواهد بود؛ جایی که شنوندگان می‌توانند «با تیم xAI ملاقات کرده و از آنها سؤال بپرسند». البته باید این نکته را اضافه کنیم که برای این نشست زمان دقیقی اعلام نشد.

بیشتر بخوانید: کاهش تعداد کاربران ChatGPT برای اولین بار از زمان عرضه ؛ پایان تب هوش مصنوعی؟

xAI برای درک مفهوم جهان هستی چه ابزارهایی در اختیار دارد؟

در همین زمینه ایلان ماسک در توصیف وظایف و اهداف شرکت جدید xAI، اعلام نموده که این شرکت از ترکیبی از یادگیری عمیق، پردازش زبان طبیعی، بینایی کامپیوتری و محاسبات کوانتومی برای ایجاد نسل جدیدی از عوامل هوش مصنوعی استفاده می‌کند که می‌توانند با انسان‌ها ارتباط برقرار کنند، از داده‌ها بیاموزند و مشکلات پیچیده را حل کنند. طبق اطلاعات مندرج در وب‌سایت xAI، این استارت‌آپ از شرکت فراگیر ماسک «X» جدا بوده اما با X (توییتر)، Neuralink که در حال توسعه رابط‌های مغز و کامپیوتر است و SpaceX که در حال بررسی بهره‌برداری هر چه بیشتر از فضاست، همکاری خواهد کرد.

نکته جالب توجه دیگر در مورد ماهیت xAI، چارچوب‌هایی است که ماسک برای آن در نظر گرفته است. ماسک در مورد نگرانی‌های خود در مورد خطرات هوش مصنوعی کنترل نشده نیز نظراتی ارائه نموده است. به اعتقاد این کارآفرین بزرگ، اگر هوش مصنوعی با ارزش‌ها و اهداف انسانی همسو نباشد، می‌تواند به تهدیدی برای بشریت تبدیل شود.

شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک معرفی شد

ماسک همچنین نسبت به برخی از پلتفرم‌های هوش مصنوعی موجود، مانند ChatGPT شرکت OpenAI (که خود یکی از بنیانگذاران آن بود، اما بعداً به دلیل اختلاف نظر بر سر مسیر آن، آن را ترک کرد)، انتقاد کرده است. ایلان ماسک معتقد است که xAI با سایر شرکت‌های هوش مصنوعی متفاوت خواهد بود زیرا ایمنی، اخلاق و خیر اجتماعی را در اولویت قرار می‌دهد.

با توجه به صحبت‌های ایلان ماسک باید گفت که چشم‌انداز نهایی XAI ایجاد یک هوش مصنوعی فوق هوشمند است که می‌تواند به بشریت در درک اسرار جهان مانند منشاء زندگی، ماهیت آگاهی و معنای هستی کمک کند. در واقع او امیدوار است XAI کاتالیزوری برای عصر جدیدی از اکتشافات علمی و پیشرفت بشر باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک چیست؟ آیا ماسک هم وارد رقابت هوش مصنوعی می‌شود؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر