;
coinex

رکوردشکنی شیوع تب دنگی در جهان به دلیل روند گرمایش جهانی ؛ جهان در آستانه یک پاندمی جدید!

رکوردشکنی شیوع تب دنگی در جهان به دلیل روند گرمایش جهانی ادامه دارد. آیا دنیا در آستانه یک پاندمی تازه است؟ در ادامه با ما در تکراتو همراه باشید.

سازمان بهداشت جهانی هشدار داد تب دنگی به دلیل افزایش فعالیت‌ها از جمله جابجایی مردم، شهرنشینی و مسائل مربوط به آب و هوا در حال گسترش به مناطق و کشورهای بیشتری در سراسر جهان است.

رامان ولیودان، یکی از مقامات ارشد سازمان بهداشت جهانی در یک نشست خبری در ژنو به خبرنگاران گفت: «حدود نیمی از جمعیت جهان در معرض خطر ابتلا به تب دنگی هستند. دنگی حدود 129 کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابر تخمین ما، هر سال بین 100 تا 400 میلیون مورد گزارش داده می‌شود.»

بیشتر بخوانید: افرادی که به کرونا مبتلا نشدند دارای یک تنوع ژنتیکی خاص هستند!

رکوردشکنی شیوع تب دنگی در جهان به دلیل روند گرمایش جهانی

این بیماری که توسط گونه پشه آئدس منتشر می‌شود، عمدتاً در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری رواج دارد. هرچند بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی، این بیماری در دهه‌های اخیر در سراسر جهان رشد چشمگیری داشته است و موارد ابتلا از نیم میلیون در سال 2000 (1379هجری شمسی) به بیش از 4.2 میلیون در سال 2022 (1401هجری شمسی) افزایش یافته است.

سال گذشته، مناطق آمریکای لاتین 2.8 میلیون مورد ابتلا به این بیماری و 1280 مورد مرگ ناشی از آن را گزارش دادند. در سال جاری میلادی، تنها کمتر از هفت ماه از سال نگذشته، این ارقام با کل سال 2022 مطابقت داشته – با نزدیک به سه میلیون مورد ابتلا و تعداد تقریباً مساوی مرگ و میر. در حالی که هیچ درمان خاصی برای تب دنگی وجود ندارد، سازمان بهداشت جهانی می گوید بیماران را می‌توان با داروهایی برای کاهش تب و درد بدن درمان کرد.

رکوردشکنی شیوع تب دنگی در جهان

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید ابزارهای جدیدی مانند تشخیص بیماری، داروهای ضد ویروس و واکسن‌هایی برای پیشگیری و کنترل تب دنگی در دست توسعه هستند. این سازمان در واقع، خاطرنشان می‌کند که یک واکسن در بازار وجود دارد و دو واکسن دیگر نیز در فاز سوم آخرین فاز آزمایش‌های بالینی و بررسی نهایی هستند.

در این میان، ولیودان اشاره کرد که پشه‌ای که ناقل دنگی است، در طول روز تمایل به گزیدن دارد. بنابراین، توصیه او در حال حاضر به مردم این است که «در طول روز بدن خود را بپوشانند تا خطر گزش پشه و ابتلا به دنگی را کاهش دهند.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص رکوردشکنی شیوع تب دنگی در جهان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر