;
coinex

فعال شدن مجدد حس لامسه و قابلیت تحرک بیمار فلج‌شده با ایمپلنت مغزی [+ویدیو]

یک شگفتی دیگر در عرضه پزشکی؛ پژوهشگران توانستند با استفاده از یک ایمپلنت مغزی حس لامسه و قابلیت تجرک بیمار فلج‌شده را دوباره فعال کنند.

دانشمندان مؤسسه تحقیقات پزشکی فاینستین موفق شدند با استفاده از ایمپلنت مغزی حس لامسه و قابلیت تحرک و تکان دادن اندام‌های بیماری را که در سال 2020 از سینه به پایین فلج شده بود، احیا کنند. گفتنی‌ست که 5 ریزپردازنده در مغز این بیمار کار گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید: این محقق روسی جمجمه خود را سوراخ کرد و در مغزش تراشه کاشت! [+عکس]

با روش ایمپلنت مغزی می‌توان حس لامسه را احیا کرد

دانشمندان مؤسسه تحقیقات پزشکی فاینستین ایمپلنتی را در مغز بیماری به نام «کیت توماس» قرار دادند که از پنج ریزتراشه ساخته شده است و از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا افکار بیمار را به عمل تبدیل کند. این ایمپلنت حالا دوباره به توماس اجازه داده است تا اندام‌های خود را احساس کند و بتواند آن‌ها را تکان دهد.

کیت توماس در سال 2020 با آسیب در مهره‌های C4 و C5 نخاع خود مواجه و از سینه به پایین به‌طور کامل فلج شد. او در زمانی که در بیمارستان حضور داشت از ایمپلنت آزمایشی فاینستین آگاه گردید و داوطلبانه در این آزمایش شرکت کرد.

دانشمندان برای کاشت این تراشه‌ها جراحی پیچیده‌ای را انجام دادند، اما ابتدا از طریق اسکن‌های MRI مطمئن شدند که کدام بخش‌های مغز او آسیب دیده است. درنهایت در تاریخ 9 مارس 2023 عملی 15 ساعته روی توماس انجام گرفت که او در حین آن به‌هوش بود و در واکنش به کاشت ایمپلنت در بخش‌های مختلف مغزش به پزشکان اعلام می‌کرد که چیزی را احساس می‌کند یا خیر. دکتر «اشست مهتا» که یکی از جراحان این آزمایش بوده است، می‌گوید:

«از آنجایی که اسکن‌های کیت را داشتیم و او در حین عمل با ما حرف می‌زد، می‌دانستیم که دقیقاً کجا باید ایمپلنت را قرار دهیم. دو تراشه را در ناحیه مربوط به حرکت و سه تراشه دیگر را در بخش‌های مربوط به لامسه و احساس انگشت‌ها قرار دادیم.»

شرایط کیت توماس از زمان جراحی به‌بعد بسیار بهتر شده است. او برای اولین‌بار در سه سال اخیر می‌تواند اشیا را احساس کند و دست دیگران را بفشارد. توماس همچنین اکنون قادر است بازوی خود را مطابق میلش تکان دهد.

با روش ایمپلنت مغزی می‌توان حس لامسه را احیا کرد

پژوهشگران ایمپلنت مغزی کیت توماس را به کامپیوترهایی در آزمایشگاه وصل کردند تا هوش مصنوعی وظیفه تبدیل افکار او را بر عهده بگیرد. زمانی که این فرمان‌ها واضح هستند، ریزتراشه‌های درون مغز بین مغز و طناب نخاعی واسطه می‌شوند و فرمان احساس یا حرکت را به اندام‌ها می‌دهند. «چاد بوتان»، دیگر محقق این پروژه و پروفسور مؤسسه فاینستین می‌گوید:

«زمانی که بیمار به تکان‌دادن دست یا بازویش فکر می‌کند، ما طناب نخاعی او را «شارژ» و مغز و عضلاتش را تحریک می‌کنیم تا به بازسازی ارتباطات کمک کنیم، بازخورد لمسی ایجاد نماییم و بیمار را در مسیر بهبودی قرار دهیم.»

دانشمندان امیدوارند که در آینده بتوانند از این فناوری برای کمک به افراد درگیر با مشکلات حرکتی استفاده کنند تا آن‌ها زندگی راحت‌تری داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره فعال شدن مجدد حس لامسه و قابلیت تحرک بیمار فلج‌شده با ایمپلنت مغزی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

 

منبع: دیجیاتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر