coinex
راهنمای خرید تکراتو

احتمال افزایش شدید قیمت خودرو به دلیل افزایش هزینه تولید فولاد!

آنطور که پیداست، با توجه به افزایش هزینه تولید فولاد، احتمال افزایش شدید قیمت خودرو نیز وجود دارد. گرانی باز هم به بازار خودرو باز می‌گردد.

براساس مصوبه ششم تیرماه هیئت وزیران مبنی‌بر افزایش هزینه گاز سوخت فلزات مانند فولاد از 1500 تومان به 3000 تومان، شرکت‌های تولیدکننده فولاد طی نامه‌ای به وزیر صمت و معاون اول رئیس‌جمهور، هشدار داده‌اند که احتمال افزایش شدید قیمت خودرو وجود دارد.

این موضوع مطمئناً نگرانی‌های بسیاری برای مردم بوجود خواهد آورد و با توجه به اینکه ورقه‌های زیر خودرو از جنس فولاد هستند، خودروساز باید هزینه بیشتری را برای خرید این ورقه‌ها به فولادسازان بپردازند که در نتیجه این عمل منجربه افزایش قیمت خودرو از سمت خودروسازان خواهد شد. اما چرا دولت به فکر مردم نیست و هرچند وقت یکبار شوکی بزرگ به ملت وارد می‌کند؟

بیشتر بخوانید: آمار کاهش قیمت خودروهای داخلی از ابتدای سال 1402 ؛ رکوردشکنی مونتاژی‌ها در کاهش قیمت!

احتمال افزایش شدید قیمت خودرو وجود دارد

براساس مصوبه ششم تیرماه هیئت وزیران، نرخ گاز سوخت فلزات از جمله صنایع فولادی از ۱۵۰۰ تومان در سال به ۳۰۰۰ تومان در سال جاری افزایش یافته است. البته آن‌گونه که اعلام شده است با توجه به جلسه سال گذشته فولادی‌ها توافق شده بود که نرخ گاز مصرفی این صنعت افزایش پیدا نکند، اما مصوبه دولت باعث شد آن‌ها طی نامه‌ای عواقب آن را تشریح و توضیح داده‌اند.

احتمال افزایش شدید قیمت خودرو وجود دارد

در این نامه شورای آهن و فولاد آمده است:

ضمن تبریک مجدد انتخاب حضرت‌عالی و آرزوی موفقیت روزافزون در ارتقا وضعیت صنعت، معدن و تجارت کشور عطف به تصویب نامه منتشره در فضای مجازی مبنی‌بر افزایش صددرصدی نرخ گاز زنجیره آهن و فولاد موارد زیر را به استحضار می‌رساند:

انرژی یکی از مزیت‌های نسبی تولید فولاد در ایران بوده است و فرآیند تولید فولاد کشور با اتکا به وجود منابع سرشار گاز طبیعی برخلاف سایر کشورهای تولیدکننده فولاد که به روش کوره بلند و استفاده از انرژی زغال‌سنگ تولید می‌کنند با فناوری احیا مستقیم و کوره قوس الکتریکی پایه‌گذاری شده است، اما متأسفانه در سال‌های اخیر با افزایش مستمر نرخ گاز این مزیت نسبی به‌تدریج از دست رفته است و چنانچه دو برابر شدن تعرفه گاز صنعت فولاد مطابق مصوبه هیئت محترم وزیران اعمال گردد بسیاری از شرکت‌های تولیدی را با بحران مواجه می‌سازد.

با اعمال تعرفه جدید و ۳۰ برابر شدن نرخ گاز در ۴ سال گذشته نه فقط مزیت نسبی گاز برای تولید فولاد کاملاً از بین می‌رود بلکه بسیاری از شرکت‌های کوچک فولادسازی زیان‌ده و چه بسا در سال افزایش تولید دچار بحران و تعطیلی خواهند شد.

مصرف عمده گاز در زنجیره آهن و فولاد در حلقه تولید آهن اسفنجی است که نقش فرآیندی دارد؛ عامل (احیاکننده و نه خوراک) و در بقیه حلقه‌های این زنجیره نیز مانند سایر صنایع به‌عنوان سوخت عمل می‌کند. با این وصف مشخص نیست بر چه مبنایی نرخ گاز واحدهای احیا مستقیم، حدود ۶۰ درصد خوراک پتروشیمی تعیین شده است؟ همچنین مشخص نیست چرا برخلاف قانون بودجه نرخ سوخت فلزات از سایر صنایع تفکیک شده است؟

با عنایت به موارد فوق و خسارات سنگینی که به شرکت‌های فعال در زنجیره آهن و فولاد ناشی از افزایش شدید نرخ حامل‌های انرژی وارد می‌آید که طبعاً مغایر با تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بر افزایش تولید و مهار تورم است، از حضرت‌عالی به‌عنوان متولی صنعت آهن و فولاد کشور تقاضا دارد در تعامل با دولت محترم تدابیری اتخاذ فرمائید که نسبت‌به بازنگری در تصمیم مذکور اقدام لازم به‌عمل آید. ضمناً با توجه به اینکه برخلاف تأکیدات معاونت محترم حقوقی رئیس جمهور، هیچ‌گونه نظرخواهی از تشکل‌های زنجیره آهن و فولاد درباره مصوبه فوق انجام نشده است این شورا آمادگی خود برای ایفای نقش مشورتی به‌عنوان بازوی کارشناسی دولت محترم در زنجیره راهبردی آهن و فولاد را اعلام می‌نماید.»

افزایش انتقادها به فولادسازان

برخلاف فولادسازان، برخی سوخت ارزان را یکی از موانع عدم توسعه و رانت در این صنعت می‌دانند. آنها معتقد هستند با توجه به این نوع یارانه‌ها و فروش دلاری براساس نرخ فوب تنها باعث سودآوری فولادسازان می‌شود. این در حالی است که آن‌ها از مزیتی استفاده می‌برند که جزء منابع ملی است.

احتمال افزایش شدید قیمت خودرو وجود دارد

در این شرایط فعالان صنعت خودر‌وسازی هم نگران شده‌اند. چرا که بخش اعظم فولاد مورد استفاده در خودروسازی و قطعه‌سازی از تولیدات داخل تامین می‌شود. به‌طور طبیعی افزایش قیمت تمام شده بر قیمت فروش فولاد و در نتیجه به‌طور زنجیره‌ای بر قیمت نهایی خودرو تاثیر گذار خواهد بود.
البته هنوز پاسخی به‌نام آنان داده نشده است.

با این حال مشخص نیست که در صورت افزایش بهای فولاد، نحوه قیمت‌گذاری خودروسازان به شکل خواهد شد. از یک سو زنجیره تامین عمدتاً متعلق به بخش خصوصی است که همواره بر سر مطالبات معوق با خودروساز چالش دارد و از سوی دیگر معلوم نیست خودروهای داخلی گران خواهد شد یا باز هم بر میزان زیان انباشته آنان افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص احتمال افزایش شدید قیمت خودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: اسب بخار

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر