;
coinex

مزایای مصرف غذای سالم توسط مادر به طور موروثی برای چند نسل منتقل می‌شود!

براساس جدیدترین مطالعه پژوهشگران مصرف غذای سالم توسط مادر می‌تواند باعث بهبود چشمگیر سلامت مغز فرزندان تا چندین نسل بعدی آن‌ها شود.

پژوهشگران دانشگاه مانش استرالیا به‌تازگی نتایج آزمایش روی کرم‌های لوله‌ای Caenorhabditis elegans را منتشر کرده‌اند که از لحاظ ژنتیکی شباهت بسیاری به انسان‌ها دارند. بنابر گفته آن‌ها کرم‌های مادری که در مراحل ابتدایی بارداری سیب و گیاهان مفید مصرف کرده بودند، نه‌تنها از سلامت مغز فرزند خود، بلکه از سلامت مغز نوه‌هایشان نیز مراقبت کرده‌اند.

محققان با بهره‌گیری از مدل‌های ژنتیکی طی پژوهش جدیدی متوجه شده‌اند که مادران با مصرف غذای سالم و مغذی در مراحل ابتدایی بارداری کمک فراوانی به بهبود سلامت مغز فرزندان و حتی نوه‌های خود خواهند داشت. طبق اعلام دانشمندان یافته‌های آن‌ها یک بار دیگر بیانگر این است که رژیم غذایی سالم در دوره بارداری به چه میزان اهمیت دارد.

بر این اساس، گروهی از کرم‌های C. elegans دارای آکسون‌های شکننده‌ای بوده که با افزایش سن تخریب خواهند شد. طبق اعلام محققان چنانچه به کرم‌های لوله‌ای اسید اورسولیک، یعنی ترکیبی طبیعی از پوست سیب، رزماری و مریم‌گلی داده شود، شکنندگی آکسون‌ها کمتر خواهد شد. درواقع اسید اورسولیک ژنی را فعال خواهد کرد که یک چربی خاص را ایجاد می‌کند. این چربی یک اسفنگولیپید تحت عنوان اسفنگوسین-1-فسفات (S1P) است.

بیشتر بخوانید: گروهی از دانشمندان موفق به تولید موفقیت‌آمیز واکسن ام اس (MS)‌ شدند!

تأثیر مصرف غذای سالم در سلامت مغز فرزندان

دانشمندان در این بررسی به‌صورت خاص آسه یا آکسون‌ها را مورد بررسی قرار دادند که تکانه‌های الکتریکی را میان نورون‌ها جابه‌جا خواهند کرد. سلامت آکسون‌ها با آرایه یکدستی از ریزلوله‌ها باقی خواهد ماند که مواد اساسی همچون RNA، پروتئین‌ها و لیپیدها را انتقال دهند. ریزلوله‌هایی که دارای عیب باشند، تأمین این مواد را با اختلال روبرو می‌سازند و باعث شکنندگی آکسون‌ها خواهند شد که عاملی جهت اختلال‌های عصبی است.

مصرف غذای سالم

بنابر اعلام دانشمندان اسفنگولیپید باید از روده مادر به تخمک‌ها در رحم برود تا از آکسون‌های فرزند هم محافظت کند. نکته قابل توجه این است که زمانی این اتفاق خواهد، محافظت از آکسون‌ها تا چند نسل بعدتر هم تداوم خواهد یافت.

«راجر پوکاک»، از محققان این پروژه بیان کرده است: «این نخستین‌باری است که می‌بینیم یک لیپید/چربی موروثی است. به‌علاوه، تغذیه مادر از اسفنگولیپید تا دو نسل بعدتر از آکسون‌ها محافظت می‌کند. این یعنی رژیم غذایی مادر نه‌تنها بر سلامت مغز فرزند، بلکه احتمالاً بر نسل‌های بعد از آن هم اثر می‌گذارد.»

با وجود اینکه نتایج این پژوهش بسیار توجه قرار گرفته، بااین‌حال مطالعات بیشتری باید صورت پذیرد تا مشاهده کنیم که این پدیده در انسان‌ها نیز دقیقاً به همین صورت وجود دارد یا خیر. نتایج مطالعه حاضر در مجله Nature Cell Biology منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تأثیر مصرف غذای سالم توسط مادر در سلامت مغز فرزندان نسل بعد چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر