coinex
راهنمای خرید تکراتو

نخستین ایمپلنت هوش مصنوعی دارو رسان معرفی شد

اولین ایمپلنت هوش مصنوعی دارو رسان معرفی شد. دانشمندان علم پزشکی با ساخت یک ربات مبتنی‌بر AI به نوعی روند درمان بیمار را تسریع دادند.
نحستین ایمپلنت هوش مصنوعی دارو رسان بدون تأثیر در سیستم ایمنی بدن معرفی شد. این ایمپلت در حقیقت یک نوع ربات کوچک است که می‌تواند به بیمار این امکان را دهد که داروی مصرف شده را دقیقاً به همان عضو مورد نظر پزشک برساند و بدین‌ترتیب روند درمان تسریع پیدا خواهد کرد. لازم به ذکر است که این ایمپلنت از هرگونه واکنش خارجی دارو به بدن جلوگیری کرده و همچنین هیچ تأثیری بر روی سیستم ایمنی بدن نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: تخصیص یارانه دارو به بیماران از مهر ماه قطعی شد

نخستین ایمپلنت هوش مصنوعی دارو رسان معرفی شد

تا به امروز ایمپلنت‌های دارویی (دستگاه‌های پزشکی کاشتنی در بدن) بسیاری برای بیماران ساخته شده و مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. گرچه این ایمپلنت‌ها در بخش‌های زیادی از علم پزشکی کاربرد داشته و می‌توانند کار پزشکان را ساده‌تر کنند، اما همه آن‌ها یک مشکل اساسی در استفاده بالینی دارند.

به عنوان مثال، پیشرفت فناوری ایمپلنت‌ها نویدبخش مداخلات درمانی پیشرفته در حوزه مراقبت‌های بهداشتی، مانند ترشح انسولین برای درمان دیابت است.

نخستین ایمپلنت هوش مصنوعی دارورسان معرفی شد
ایمپلنت تحویل دارو

با این حال، بدن انسان به تمام اجسام خارجی واکنش نشان داده و علاوه بر حمله گلبول‌های سفید به ایمپلنت‌ها، شاهد آن هستیم که رشد بافت زخم در نهایت منجر به محصور شدن دستگاه می‌شود. بدین ترتیب پس از مدتی جداسازی ایمپلنت انتقال دارو با مشکل مواجه خواهد شد.

به گزارش Medicalxpress، محققان دانشگاه گالوی و مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) اخیراً توانسته‌اند یک ابزار هوشمند پزشکی توسعه‌دهنده که توانایی تشخیص وضعیت محیطی را داشته و با وجود تشخیص بافت اسکار، می‌تواند در صورت لزوم دارو مورد نظر پزشک را آزاد کند.

به گفته محققان، این دستاورد فناوری محور در دنیای پزشکی می‌تواند به لطف اندام‌های رباتیک نرم و هوش مصنوعی منجر به درمان هوشمند، طولانی‌مدت و مناسب بیماران شود.

این ایمپلنت جدید که به هوش مصنوعی مجهز شده، در زمان شکل‌گیری بافت تغییر شکل داده و می‌تواند بر این مشکل بزرگ به راحتی غلبه کند.

نخستین ایمپلنت هوش مصنوعی دارورسان معرفی شد

این دستگاه که با نام مخزن نرم دینامیکی فیبروسنسینگ ساخته شده است، دارای یک بدنه نرم بوده و به همراه یک غشای خارجی متخلخل و از نوع رسانا می‌تواند به طور دائم سیگنال‌های الکتریکی را از خودش عبور دهد.

زمانی که سلول‌های اطراف بافت زخمی شروع به رشد کرده و منافذ این غشا را مسدود می‌کنند، افزایش امپدانس الکتریکی تشخیص داده شده و الکترونیک یکپارچه باعث باد کردن و خالی کردن داروی موجود در ایمپلنت می‌شود.

دکتر راشل بیتی (Rachel Beatty)، از دانشگاه گالوی و یکی از نویسندگان مقاله مرتبط با این دستگاه توضیح داد:

فناوری جدیدی که ما با استفاده از علم رباتیک نرم توسعه داده‌ایم، پتانسیل دستگاه‌های کاشتنی یا همان ایمپلنت‌ها را برای ماندن طولانی‌مدت در بدن بیمار افزایش می‌دهد. ایمپلنت درمانی را تصور کنید که می‌تواند محیط خود را نیز حس کند و با استفاده از هوش مصنوعی در صورت نیاز پاسخ دهد؛ این رویکرد می‌تواند تغییرات انقلابی در تحویل داروی قابل کاشت برای طیف وسیعی از بیماری‌های مزمن ایجاد کند.

تیم تحقیقاتی بر این باورند که پیشرفت دستگاه پزشکی آنها ممکن است راه را برای ایمپلنت‌های حلقه بسته کاملاً مستقل هموار کند که نه تنها التهاب ناشی از شناسایی یک جسم خارجی در بدن را کاهش می‌دهند، بلکه توانایی درک زمان را داشته و به طور هوشمندان فعالیت آزادسازی دارو و پاسخ بدن به آن را هم تنظیم می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ایمپلنت هوش مصنوعی دارو رسان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: شهر سخت‌افزار

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر