coinex
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

واردات جنگنده سوخو 35 از روسیه ؛ سوخو 35 به زودی به ایران می‌رسد!

واردات جنگنده سوخو 35 از روسیه تأیید شد. این جنگنده به‌عنوان یکی از قدرتمندترین جنگنده‌های ساخت روسیه قرار است به‌زودی به ناوگان نیروی هوایی ایران تزریق شود. در همین رابطه اخیرا امیر محمدرضا آشتیانی اطلاعاتی از واردات این جنگنده‌ها اعلام کرده است.

واردات جنگنده سوخو 35 از روسیه به ایران از سال آینده آغاز خواهد شد. جنگنده سوخو 35 یکی از قدرتمندترین جنگنده‌های نسل ۴++ ساخت روسیه در جهان شناخته شده است. این جنگنده همه‌فن حریف است و توانایی‌های بسیار بالای آن در نابودی ادوات نظامی دشمن ستودنی است. همچنین سوخو 35 مجهز به انواع موشک‌های هوابه‌هوا و هوابه‌زمین و ضدکشتی و ضدرادار است.

راهنمای خرید تکراتو

واردات جنگنده سوخو 35 از روسیه تأیید شد

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:

جنگنده‌های سوخو ۳۵ که ایران به روسیه سفارش داده است، اوایل سال آینده وارد کشور می‌شود.

حیدری همچنین گفته است: «ما به کشور روسیه سفارش‌هایی نظیر سیستم‌های پدافندی، موشکی و همچنین بالگرد را نیز داده‌ایم و اکثر این سلاح‌ها به‌زودی وارد کشور می‌شوند.»

طی سال‌های گذشته، گمانه‌زنی‌هایی درباره خرید جنگنده‌های سوخو ۳۰ از روسیه مطرح شد و در برخی مقاطع زمانی این گمانه‌زنی‌ها قوت هم می‌گرفت.

واردات جنگنده سوخو 35 از روسیه تأیید شد

این موضوع ادامه داشت تا اینکه شهریور ماه امسال امیر واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگویی با تأیید خبر خرید جنگنده از روسیه برای نیروی هوایی ارتش تأکید کرد:

خرید جنگنده‌های سوخو۳۵ در دستور کار نهاجا قرار دارد و خرید جنگنده سوخو۳۰ در برنامه نهاجا قرار ندارد.

تاکنون اخبار غیررسمی متعددی درباره خرید جنگنده از روسیه، نوع، تعداد و زمان تحویل آنها به ایران منتشر شده است و در جدیدترین اظهار نظر، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید این جنگنده‌ها اوایل سال آینده به ایران می‌آید.

بیشتر بخوانید: موشک کروز ابومهدی در اختیار نیروی دریایی ارتش و سپاه قرار گرفت [+عکس]

از جنگنده سوخو 35 چه می‌دانید؟

سوخو۳۵ یکی از قدرتمندترین جنگنده‌های نسل ۴++ دنیاست که به رادار پیشرفته آرایه فازی N-۰۳۵ مجهز است و امکان کشف ۳۰ هدف و درگیری با ۸ هدف را به‌صورت هم‌زمان دارد.

حداکثر سرعت این جنگنده در ارتفاع پست ۱۵۰۰ کیلومتر و در ارتفاع بالا ۲۵۰۰ کیلومتر بر ساعت بوده و عمر عملیاتی موتورهای قدرتمند آن در هر دوره خدمت قبل از نیاز به کنترل و اورهال ۴۰۰۰ ساعت است.

این جنگنده به‌صورت همزمان به انواع موشک‌های هوابه‌هوا و هوابه‌زمین و ضدکشتی و ضدرادار نیز مسلح می‌شود، علاوه بر آن توانایی پرتاب و شلیک انواع بمب و موشک‌های لیزری و ماهواره‌ای و راداری را نیز در خود دارد.

جزئیات واردات سوخو 35 به ایران از زبان وزیر دفاع ؛ پشیمانی ایرانی با زیرمعامله زدن مسکو؟ [بروزرسانی 1 مرداد 1402]

به نوشته اوراسیا تایمز، با وجود گذشت مدت‌ها از زمان اعلام تحویل جنگنده‌های سوخو 35 به ایران، جت‌های روسی هنوز به نیروی هوایی ایران تحویل داده نشده است. بر اساس گزارش‌ها، محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع کشور در پاسخ به این سؤال که ایران چه زمانی جنگنده‌های سوخو را دریافت خواهد کرد، گفت: «ایران می‌تواند هواپیماهای جنگی را در داخل کشور بسازد».

به گفته کارشناسان ایرانی، این بیانیه حاکی از تغییری احتمالی در رویکرد ایران است. آشتیانی که به دلایل امنیتی تمایلی به ارائه جزئیات بیشتر نداشت، گفت: «در مقطعی برای خرید اقدام کردیم اما به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم جنگنده‌ها را در داخل کشور تولید کنیم».

واردات جنگنده سوخو 35 از روسیه
واردات جنگنده سوخو 35 از روسیه

این اظهارات تأییدی ضمنی بر شکست قرارداد خرید هواپیمای سوخو ۳۵ روسی بود. در حالی که هیچ خبر رسمی از سوی وزارت دفاع ایران و روسیه منتشر نشده، شبکه‌های اجتماعی مملو از این گمانه‌زنی‌ها است. با این حال، وزیر دفاع ایران افزود که مقامات در حال «بررسی وضعیت» بوده و در صورتی که لازم بدانند فرآیند خرید می‌تواند مجدداً بررسی شود».

پیش از این و حتی قبل از اظهارات آشتیانی، یک روزنامه‌نگار ایرانی در توییتی نوشت که سرتیپ واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش ایران به یک منبع ناشناس ادعا کرده بود: «در حال حاضر، ستاد کل نیروهای مسلح با خرید جنگنده‌های چندمنظوره سوخو۳۵ مخالفت است. دولت روسیه نیز با انتقال تکنولوژی این هواپیماها برای تولید قطعات آن در ایران و همچنین دانش نگهداری آن‌ها برای ۳۰ سال آینده مخالفت کرده است». در این توئیت اداعا شده بود: «واحدی معتقدست که روس‌ها صرفاً می‌خواهند ۲۵ فروند هواپیمای سوخو۳۵ را که مصر قبلاً سفارش داده بود، بدون ارائه خدمات تعمیر و نگهداری، تسلیحات یا قطعات یدکی کافی بفروشند. علاوه بر این، آن‌ها درخواست ایران برای ۱۲ شبیه‌ساز سوخو۳۵ و هواپیمای جنگنده چندمنظوره دو سرنشین سوخو۳۰ام‌ای۲ را رد کردند».

اظهارات اخیر وزیر دفاع ایران باعث شد تا ناظران و تحلیلگران نظامی به انبوهی از مسائل به عنوان دلایلی برای کنار گذاشتن این توافق اشاره کنند. به عنوان مثال، به گفته برخی از کارشناسان نظامی، شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است اسرائیل در عدم ارسال جت‌ها به ایران دست داشته باشد. با توجه به اینکه اسرائیل علی‌رغم درخواست‌های مداوم و فشارهای دیپلماتیک ناتو به رهبری ایالات متحده، از ارسال هرگونه کمک نظامی به اوکراین خودداری کرده است، این احتمال قابل‌توجه‌تر به نظر می‌رسد.

ماه گذشته، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه مقامات اسرائیلی با همتایان روس خود بر سر گسترش اتحاد نظامی روسیه با ایران و احتمال ارائه تسلیحات پیشرفته روسی به ایران بحث کردند. بنیامین نتانیاهو در نشستی با نمایندگان پارلمان اسرائیل در پشت درهای بسته، این گفتگوی «رُک و صریح» با مقامات روسیه را فاش کرد.

اگرچه هنوز تأییدی مبنی بر عدم تحویل جت‌های روس به ایران وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد که این یک مسئله یک نکته منفی برای نیرو هوایی ایران به شمار می‌رود.

به نظر می‌رسد تأکید وزیر دفاع بر تولید داخلی جت‌های جنگنده، تلاشی برای جبران این مسئله است. آخرین جت‌هایی که ایران از خارجی‌ها خریداری کرده بود، جت‌های میگ۲۹ روسی در سال ۱۹۹۰ بود که ۳۰ سال از آن موقع می‌گذرد. علاوه بر این، نیروی هوایی ایران عمدتاً از هواپیماهای اصلاح‌شده بومی اف۴ فنتوم ۲، اف۱۴ تامکت و اف۵ تایگر ۲ دوران جنگ سرد استفاده می‌کند. در نتیجه، نگهداری و بهره‌برداری از این هواپیماهای قدیمی به مرور زمان دشوارتر می‌شود.

واردات جنگنده سوخو 35 از روسیه تأیید شد
آیا واردات جنگنده سوخو 35 از روسیه منفتی شده است؟

بنابراین، پیش‌بینی می‌شود که با خرید جنگنده‌های پیشرفته، توان نیروی هوایی پیر ایران به طور چشمگیری ارتقا یابد. از زمان حمله روسیه به اوکراین، ارتباطی بین تحویل احتمالی جت‌های سوخو به ایران و افزایش همکاری نظامی بین دو کشور به وجود آمده است. در دسامبر ۲۰۲۲، آژانس‌های اطلاعاتی غربی ادعا کردند که روسیه قصد دارد ۲۴ فروند هواپیمای سوخو۳۵ در ازای پهپادهای انتحاری ایران معامله کند.

قاهره در اوایل سال ۲۰۱۹ قراردادی را برای خرید هواپیماهای جنگی سوخو ۳۵ با مسکو امضا کرد. بعدها، مصر از برنامه برای خرید این هواپیما صرف‌نظر کرد. با تقویت روابط نظامی بین مسکو و تهران، گمان می‌رفت که تهران جت‌های مخصوص قاهره را دریافت کند.

به نظر می‌رسد که از قبل، ایران تدارکات بزرگی را برای استقرار جنگنده‌های روسی در نظر گرفته است. پیش از این، خبرگزاری ایرنا گفته بود که جنگنده‌های ساخت روسیه در پایگاه تاکتیکی ۸ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر خواهند شد. این پایگاه در شهر اصفهان قرار دارد. زمانی که ایران از پایگاه زیرزمینی دیگری به نام عقاب ۴۴ رونمایی کرد، ناظران نظامی حدس زدند که این تأسیسات جدید احتمالاً برای نگهداری جنگنده‌های سوخو۳۵ استفاده خواهد شد. با این حال، با توجه به اینکه ادعا می‌شود روسیه بر سر تحویل هواپیماها دو دل شده است، احتمالا این هواپیماها به ایران نخواهند رسید!

بیشتر بخوانید: ویژگی‌های موشک خرمشهر 4 یا خیبر اعلام شد [+عکس و ویدیو]

خودداری روسیه از انتقال دانش نگهداری سوخو 35، ایران را از خرید این جنگنده‌ها منصرف کرد! [بروزرسانی 7 مرداد 1402]

نشریه آلمانی فلوگ ریویو خبر داد جمهوری اسلامی از خرید جنگنده‌های سوخو ۳۵ روسیه صرف‌نظر کرده است چون دولت روسیه از انتقال فناوری تولید قطعات یدکی در ایران و ارائه دانش تعمیر و نگهداری هواپیما در داخل کشور تا ۳۰ سال آینده خودداری می‌کند.

این نشریه هوانوردی به تازگی به نقل از منابع مطلع نوشت: «قرار بود ایران اولین فروند از جنگنده‌های سوخو-۳۵ را این روزها از روسیه دریافت کند اما این معامله کاملا ملغی شده، چرا که طرف ایرانی از پیشنهاد روس‌ها ناراضی است.»

فلوگ ریویو به نقل از منابع خود نوشته است ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از خرید این جنگنده‌ها که پیش از این قرار بود به مصر تحویل داده شوند «منصرف شده است» چون دولت روسیه از انتقال فن‌آوری تولید قطعات یدکی در ایران و ارائه دانش تعمیر و نگهداری هواپیما در داخل کشور تا ۳۰ سال آینده خودداری می‌کند.

مقامات روسیه هنوز در این خصوص اظهار نظری نکرده‌اند اما برخی خبرها حکایت از آن دارند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در خصوص عدم تحویل سلاح‌های پیشرفته از جمله این هواپیماها به ایران، توافق کرده‌اند.

روزهای آخر تیر ماه، با وجود سخنان برخی نمایندگان مجلس درباره قطعی شدن خرید هواپیمای سوخو-۳۵ از روسیه محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، به صورت تلویحی «اجرایی نشدن» قرارداد خرید این جنگنده‌ها را تایید و اعلام کرد بررسی‌ها در این زمینه ادامه دارد.

آیا واردات جنگنده سوخو 35 از روسیه منتفی شده است؟
آیا واردات جنگنده سوخو 35 از روسیه منتفی شده است؟

آشتیانی روز ۲۹ تیر در پاسخ به سوالی درباره قرار و قرارداد خرید سوخو گفت: «یک وقتی یک قراری می‌گذاری اما بعد شرایطی برایت پیش می‌آید که خودت این توانمندی را داشته باشی … اما منتها این را داریم بررسی و دنبال می‌کنیم.»

این در حالی‌ است که چند روز پیش از آن، شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفته بود جنگنده‌های سوخو ۳۵ که ایران به روسیه سفارش داده، «اوایل سال آینده» وارد کشور می‌شوند.

سال ۲۰۱۸ میلادی شرکت سوخوی روسیه یادداشت‌های تفاهمی برای تحویل ۴۰ هواپیمای سوخو سوپرجت ۱۰۰ به دو شرکت هواپیمایی ایران امضا کرد.

به گفته مقامات جمهوری اسلامی، پول خرید این هواپیماها نیز در زمان دولت حسن روحانی پرداخت شده و قرار بوده جنگنده‌ها در سال ۲۰۲۳ میلادی تحویل ایران شوند.

مقامات اطلاعاتی ایالات متحده در دسامبر گذشته اعلام کرده بودند تحویل این جنگنده‌ها قریب‌الوقوع است و حتی خلبانان ایرانی دوره‌های آموزشی مربوطه را نیز گذرانده‌اند.

اوایل خرداد، حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی گفت کشور به جنگنده‌های نسل چهارمی سوخو-۳۵ نیاز دارد اما نمی‌داند این هواپیماها چه زمانی به دست ایران می‌رسند.

این اظهارات منجر به تقویت این ظن شد که روابط مسکو و تهران در خصوص تحویل سلاح آن‌چنان که مقام‌های جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند، محکم نیست.

رسانه آمریکایی : روسیه سوخو 35 را به ایران می‌دهد

نشریه «فوربس» با اشاره به اینکه ایران روز شنبه تعدادی هواپیمای آموزشی یاک 130 از روسیه دریافت کرده است، نوشت: بنابر اعلام رسانه‌های ایران، جت‌های سفارش تهران از مسکو وارد این کشور شده‌اند. این هواپیماها، همان جنگنده‌های سوخو ۳۵ نیستند که ایران به دنبال دریافتشان است، اما می‌توانند به عنوان هواپیمای جنگی سبک نیز مورد استفاده قرار گیرند.

به گزارش ایسنا، این نشریه ادامه داد: اگرچه هواپیما‌های یاک ۱۳۰ به اندازه سوخو-۳۵ توانایی ندارند، اما تحویل آن‌ها نشان می‌دهد که روسیه آن جنگنده را نیز در تاریخ بعدی تحویل ایران خواهد داد.

ارتش جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: تعدادی هواپیمای آموزشی یاک ۱۳۰ در راستای ارتقای توان آموزشی و رزمی نیروی هوایی ارتش وارد کشور و به پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان ملحق شد.

در این بیانیه آمده است که این هواپیما‌ها برای آموزش خلبانانی که قرار است با جنگنده‌های نسل جدید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرواز کنند، استفاده خواهد شد.

«فرزین ندیمی» تحلیلگر دفاعی و امنیتی در موسسه «واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» پس از انتشار این خبر به فوربس گفت:

این می‌تواند گامی منطقی قبل از دستیابی به جنگنده‌های نسل چهارم باشد. همچنین نشان می‌دهد که قرارداد فروش سوخو ۳۵ در نهایت در مقطعی در آینده رو به جلو پیش خواهد رفت.

به نوشته فوربس، مدت‌هاست که گمانه‌زنی‌هایی گسترده مبنی بر این وجود دارد که ایران دست‌کم ۲۴ فروند جنگنده سوخو ۳۵ را که روسیه پیشتر برای مصر ساخته بود، دریافت خواهد کرد. اکنون، تحویل یاک ۱۳۰ تأیید می‌کند که روسیه سرانجام چیزی را که ایران خواستار آن است به این کشور تحویل خواهد داد. گفته می‌شود تهران در سال ۲۰۲۱ پول سوخو ۳۵‌ها را پرداخت کرده و انتظار می‌رفت که در سال جاری (میلادی) شروع به دریافت آن‌ها کند.

آژانس اطلاعات دفاعی وزارت دفاع ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی کرده بود که ایران پس از پایان تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه این کشور در اکتبر ۲۰۲۰ به دنبال دریافت یاک ۱۳۰ از روسیه به همراه سامانه‌های دفاعی هوایی اس-۴۰۰، سامانه‌های دفاع ساحلی باستیون، تانک‌های تی-۹۰ و جت‌های سوخو خواهد بود. تهران سپس به جای سوخو ۳۰، جنگنده پیشرفته‌تر سوخو ۳۵ را انتخاب کرده است.

فوربس با اشاره به ساخت هواپیمای آموزشی بومی «هسا یاسین» در ایران، آن را مشابه یاک ۱۳۰ توصیف کرد و نوشت: یاسین می‌تواند خلبانان را بر اساس اصول جنگنده‌های پیشرفته‌تر نسل چهارم آموزش دهد و به عنوان یک هواپیمای جنگی سبک مورد استفاده قرار گیرد.

با این وجود، یاسین و سایر هواپیما‌های مشابه ایرانی ممکن است مهارت‌های خاصی را که خلبانان ایرانی برای کار با سوخو ۳۵ به آن نیاز دارند، ارائه ندهند.

در نتیجه، تحویل یاک ۱۳۰، این هواپیما‌های آموزشی مافوق صوت می‌تواند نشان دهد که ایران در نهایت سوخو-۳۵‌های مورد علاقه خود را، هرچند با تاخیر دریافت خواهد کرد.

یاک ۱۳۰ قابلیت شبیه‌سازی مشخصات آموزشی جنگنده‌های مختلف از جمله نسل ۴++ و نسل پنجم را دارد. الحاق هواپیما‌های یاک ۱۳۰ به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در راستای قرارداد‌های تسلیحاتی کشورمان با فدراسیون روسیه است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درخصوص واردات جنگنده سوخو 35 از روسیه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (211 نظر)

    روسیه عمرا به شما جنگنده بده چون نمیخواد تواضن قدرت هوای بهم بخوره مخصوصا در برابر اسراییل و اعراب حتما عربها با داشتن جنگنده های پر قدرت از نظر فیزیکی دست بالا داشته باشن ولی از نظر تجربه استفاده در ماموریتهای سخت رو ندارن چون منگی نداشته و کلا در تسخیر تصمیمات دولغرب هستند ولی روس ها بارها ثابت کردن که شریک قابل اعتمادی نیستند

    پاسخ

    بیچاره نسل آینده هی بایدبشینه بگه آخه چرا روسیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!¡

    پاسخ

    سلام دوستان دعوا نکنید
    روسیه اگر سخو ۳۵ داد به ایران …ایران بگیره
    صبر کنید ببینید سال آینده چی به ایران بده

    پاسخ

    واقعا اگر روسیه رو بشناسید چندسال امروزوفردا نمیکنید برای این هواپیما ها اخرسرهم زمانی به ایران میدن که ارزش عملیاتی نداره وتااون موقع نسل نه وده به اسمونها حاکمه روسیه هیچ وقت عربها واسرائیل و.‌بخاطر ایران ناراحت نمیکنه با این حرفها نیروی هوایی ایران رو بیشترازاین تحقیر نکنید چند ساله امروز وفردا برای جنگنده ای که حتی مصر نخواست با پول اون بیایم چندتا مدرسه ودرمانگاه بسازیم

    پاسخ

    سلام .اگه کسی این کامنت منو میخونه لطفا این خبر انتشار ندید .هیچ جنگنده ایی از روس وارد نمیشه ..روسیه به خاطر رابطه با کشورهای خلیج فارس اسرایل نمیاد به ایران جنگنده بده خصوصا با این تحریهای غربیها

    پاسخ

    این روسهابسیار بسیار حرومزاده ونامردن اینا تو۱۵۰ سال گذشته وحشتناکترین وننگین ترین قراردادها را به مردم ایران تحمیل کردن وجالب اینکه چه تزار شون باشه چه پوتین وچه برژنف همگی یه خط را دنبال میکنن واون نابود کردن وویرانی ایران وایرانی وبه یغما بردن خاک سرزمین با همه موجدیت ان است و مسولان احمق این مملکت که دها سال داییه قانون کاپیتولاسیون از طرف امریکایی ها در ایران را توبوق وکرنا کرده بودن یکی نیست بگه کدوم قرارداهای ننگین روسیه که زرخیز ترین مناطق را از ایران جدا کرد ودر کل تاریخ با تمام دشمنان ایران گاوبندی کردن تا ایران را به خاک سیاه بنشانن این روسها که هزار برابر بدتر از کاپیتولاسیون امریکا به سر ایران اوردن واقعا شما سنگ پای قزوین را از رو بردین

    پاسخ

    حالت خوبه؟
    این که در ۲ قرن پیش چه اتفاقاتی افتاد و بعد جنگ های جهانی و نسل کشی ها کشته شدن صدها میلیون انسان ! تجزیه ها،جدایی ها،
    تولد کشورهای جدید و استقلال ها همه این ها را همه امروز میدون.
    اما امروز !
    جهت اطلاع امروز ۲۴ تیرماه ۱۴٠۲ هستش!
    اخبار و دنبال میکنی؟ از وقایع باخبری؟
    با تحولات و مسائل روز در ارتباطی؟
    نکنه امروز بعد از سی سال از کما در اومدی؟ مطلب دربارهٔ جنگندهٔ سوخو ۳۵ که دیگه بماند

    پاسخ

    خوب است ناوگان هوایی ما نیاز به جنگنده جدید دارد ، اما اگر همراه با وارد شدن علم ساخت باشد بهترین عمل خواهد بود تا بتوانیم خودمان نیز تحقیق وساخت جنگنده های جدید وبروزتری را شروع کنیم.

    پاسخ

    همه دنیا دارن میگن پوتین دروغگوترین رئیس جمهوره دنیاس اونوقت ما همیشه باورش میکنیمو رکب میخوریم

    پاسخ

    این اخبار جعلی و سایت ها برای افزایش بازدید از سایت شان این اخبار را شایع می کنند

    پاسخ

    زیاد خودتان را درگیر نکنید هیچ وقت خیری از ورود جنگنده سوخو ۳۵ به ایران نخواهد بود . راستی تا حالا فکر کردید که چرا کشورهایی با وضعیت اقتصادی ونزوئلا و در حد دشمنی با آمریکا توانسته این سوخو های مورد آرزوی شما را تصاحب بکند ولی ما نه . کمی آگاه باشیم

    پاسخ

    آقای سید مسعود خان اگر مسلمان هم نباشی زمانی که در قلمرو امت اسلامی هستی باید قوانین اونا رو رعایت کنی دل بخواهی که نیست مگر در فرانسه قانون نذاشتن که در اماکن دولتی و آموزشی خانما نمی تونند حجاب داشته باشند بی زحمت این آزادی فکرت را برا اونا هم صادر کن ببین باهات چکار میکنن خا بهت رحم کرده تو مملکت به اسم هم که باشه مسلمونا داری زندگی می کنی

    پاسخ

    میخوام یک فروند بخرم باهاش برم مسکو

    پاسخ

    درود برهمگی انشاالله که تحویل این جنگندهابه ارتش ایران مثل اس ۳۰۰نشود که زمانی که منسوخ بشود تحویل بدهند.روسیه و چین فقط ازبلیط ایران برای اهداف خودشون استفاده میکنن مردم ایران به هیچ وجح به روسیه اعتمادندارن وامیدی به تحویل هیچ جنگ افزاربروزی رو ازطرف روسیه ندارند ولی ای کاش رژیم هم این رو بفهمدوقبل ازاینکه باتحویل پهبادهاکشور رو باچالش جدیدی درگیرکندکمی تفکر میکرد

    پاسخ

    خاک بر سرتون ،که اینطوری بازیتون بدن ،از بس بی عزت کردین خودتونو این مملکتو🤬🤬🤬🤬😭😭😭😭😭😭😭😭

    پاسخ

    بره نه تری

    پاسخ

    مردم که هالو نیستند.الان که دست زیرساتور ایران هست نده هیچ زمان نمیده.کشوری که بتونه سامانه باور را بسازه به امید خدا میتونه کوثر رو تبدیل به اف۲۰ پیشرفته بکنه.مگر منصور ستاری از همین کشور نبود؟ طرف میگه اگر ستاری بود سالها قبل اف۱۴ را به روش معکوس میساختیم.

    پاسخ

    برتی همین شهیدش کردند امسال اون زیاد بودند که چیزهایی رو فهمیدندو جان به سلامت نبردند

    پاسخ

    این روسها نیستند که حیله گرند.این ماهستیم که خودمون رو به خواب زدیم وتاوقتی در مورد جنگنده وخودرو روشی که در موشک سازی بکار نرود،هیچ پیشرفتی نمیکنیم.روس وآمریکا به ما موشک ندادند.باکمک خدا خودمون گرفتیم وتوسعه دادیم.جالب اینه در مورد خودرو وجنگنده بهترینپایه پیشرفت از زمان شاه آماده بوده وهنوز اسیر آقازاده بازی و…هستیم.

    پاسخ

    روسها هیچ وقت این جنگنده رو به ایران نمیدهند.سردمداران ایران زمانی که واقع بینانه حکومت کنند بازی را برده اند.چه جوانان بیمثالی در این مملکتند که به کمتر از یکسال قادر به تولید جت جنگی بهتر از اف۱۶ هستند.روی پروژکوثر کمی کار شود میتوان جنگنده اف۲۰را ساخت که از اف ۱۶هم بهتر است،اما با تیراژ بالا.روسها شاید به ایران خط تولید موتور جنگنده بدهند که خود تحول بزرگی برای ایران است.اف۱۸ نیز بر پایه پلتفورم اف۵ است.اگرامثال شهید ستاری بی میدان بیایند.

    پاسخ

    بزک نمیر بهار میاد

    پاسخ

    هر وقت دادن و آمد.

    پاسخ

    AMIr نون خوردنشو نداره بفکر نسل های بعده مثلا جوونای الان که ماهستیم دل نداریم نباید ما خودروی ارزان باکیفیت روز سوار بشیم جوونای ایران زمین چیشون کمتر از جوونای کشورای حوزه خلیج فارس مردم زیر بار گرونی له شدن

    پاسخ

    کشورهای حوضه خلیج فارس؟
    اول که جمعیت بعضی از این کشورها به اندازه پر و خالی شدن چهار پنج بار استادیوم آزادیه! و اما کشورهای حوضه خلیج فارس:
    نوشتن بی فایده هستش!
    الان متوجه راه ساده تری شدم.
    شما درست میگی! خلاص

    پاسخ

    برو بابا گندشو درآوردین سال دیگه سال دیگه
    ابتدای سال آینده ؟
    ناامید کننده هست خبر خرید جنگنده همیشه همینه انتظار انتظار بیهوده مگه قراره مثل عربستان ۲٠٠ تا ۲٠٠ تا از هر جنگنده بخریم؟
    این بزرگنمایی نیست واقعا ۲٠٠ تا ۲٠٠ تا اف 16 اف 15 اف 18 ، تورنادو ، انواع اواکس و ترابری و هزار کوفت دیگه ، بعد نیم قرن قرار بود بیست تا جنگنده تحویل بگیریم، اون هم با این همه حسن روابط با روسیه و اون همه شریک0 شریک کردن، همش شده امروز فردا

    پاسخ

    انشاالله مید بهشون اگر جان سالم ازجنگ اوکراین به سلامت به درببرد وبتواند تولید کند

    پاسخ

    برو بابا گندشو درآوردین سال دیگه سال دیگه
    ابتدای سال آینده ؟
    ناامید کننده هست خبر خرید جنگنده همیشه همینه انتظار انتظار بیهوده مگه قراره مثل عربستان ۲٠٠ تا ۲٠٠ تا از هر جنگنده بخریم؟
    این بزرگنمایی نیست واقعا ۲٠٠ تا ۲٠٠ تا اف 16 اف 15 اف 18 ، تورنادو ، انواع اواکس و ترابری و هزار کوفت دیگه ، بعد نیم قرن قرار بود بیست تا جنگنده تحویل بگیریم، اون هم با این همه حسن روابط با روسیه و اون همه شریک0 شریک کردن، همش شده امروز فردا

    پاسخ

    البته عربستان فقط وارد کننده است،و کار کردن با این وسایل رو بلد نیستن.
    باید بگرده دنبال راننده که اینا رو برونه.

    پاسخ

    بله دوست من البته که صحیح هست نظر شما.
    این روزها برعکس همیشه تاریخ روابط اینطور نیست که روسیه نخواد بده این سوخو ۳۵ ها را فقط موضوع خیلی خیلی پیچیده شده هم در باره ارتباط این معامله با جنگ اوکراین هم خواسته های ایران، و ده ها مورد دیگه که سد راه خرید هست ارزون هم نیستن این جنگنده ها
    ای کاش میشد تولید در ایران بصورت مشترک با روسیه داشته باشیم اون هم جنگندهٔ دو کابین دو خلبان که معمولا دلخواه نیروی هوایی ایران هست سوخو ۳٠ اما با رادار و موتور پیشران و تسلیحاته سوخوی ۳۵.
    بماند که داشتن سوخو ۳۵ و یا سوخو۳٠ برعکس جنگنده های غربی مزیتی داره برای قطعات و خدماتی که میشه از دیگران گرفت هندوستان چند صد سوخو ۳٠ داره و تولید کننده هست. قطعات این جنگنده فراوان هست.انواعی ازخانوادهٔ این جنگنده به صورت
    انبوه تولید شدن و میشن در چین و هندوستان و حتی اندونزی.
    ساختن جنگنده های (نوین) در چین اساسا با همین سوخو ۲۷ و ۳٠ شروع شد که حالا به تولید نسل پنج رسیدن، سوخو۲۷، سوخو۳٠ و سوخو۳۵ برای ما ازهرجاشروع کنیم عالی هست تمرکز روی این جنگنده. خرید جدید جنگنده
    غربی دیگه میسر نیست، نمیشه درست توضیح داد اما مثلا به عنوان مثال اف ۱۶ های عراق و ونزوئلا زمین گیر هستن چون آمریکا اراده و هوس کرده به یکباره قطع کنه خدمات و به اینها، اصلا جالب نیست بعضی این جنگنده نوین سوخو۳۵ و داشتنش را کم میدونن در حالی که پاکستان کشور اتمی، از سوخو ۲۲ الگو میگیره با کمک چین مشترکا بعد ۳٠ سال جی ۱۷ تولید میکنه باافتخار صادر هم میکنه و ستون نیروی هواییشش شده
    خرید سوخو ۳۵ در این تعداد کم ایده آل نیست اما داشتنش برای ما ارزنده هست، ولی اگر تولید
    مشترک سوخو ۳٠ یا سوخو ۳۵داشته باشیم رویایی میشه

    پاسخ

    پایهٔ کار جی اف 17 پاکستان در حقیقت میگ های 21 بودن که اشتباها نوشتم سوخو 22 ببخشید

    پاسخ

    خخخ. نسل چهار پلاس هست. همچین هم خیلی پیشرفته نیست استاد کاغذ توالت درست کنی. روزنامه نگاری.

    پاسخ

    با توجه به بد عهدی های روسیه بعید است که بتوان جنگنده مدرن از آنها دریافت کرد

    پاسخ

    سلام خب این خیلی عالی شد دیگه کی وجود داره اینوری اشتباهی بیاد هیچی نداشتیم مثله سگ می‌ترسیدن اگه سوخو جان هم تشریف بیارن که شب اداری اینا رو کی درمان کنه منظورم همین روانهای آمریکایی و بقیه هستش…

    پاسخ

    یکی از بهترین جنگنده های دنیاست امیدواریم تعداد حداقل ۱۰۰فروند ازین جنگنده ها به ایران تحویل بشه و پروژه ساخت مشترک هم کلید بخوره

    پاسخ

    این روسها نیستند که حیله گرند.این ماهستیم که خودمون رو به خواب زدیم وتاوقتی در مورد جنگنده وخودرو روشی که در موشک سازی بکار نرود،هیچ پیشرفتی نمیکنیم.روس وآمریکا به ما موشک ندادند.باکمک خدا خودمون گرفتیم وتوسعه دادیم.جالب اینه در مورد خودرو وجنگنده بهترینپایه پیشرفت از زمان شاه آماده بوده وهنوز اسیر آقازاده بازی و…هستیم.

    پاسخ

    ۱۰۰فروند؟؟به حمهوری اسلامی؟اون محمدرضاشاه بود که قرارداد ۱۶۰فروند اف ۱۶ و ۱۴۰فروند اف ۱۴ وسوخت رسان بوینگ و اواکسی که امریکا به هیچ کشوری حتی متهدخودش اسرائیل هم نداد ولی به ایران داد رو ببندند ؟؟خیر همون ۱۸فروند رو هم نخواهد داد یا اگر هم بدهد زمانی که منسوخ بشود میدهد

    پاسخ

    روسیه هیچ وقت به ایران سوخو نمیده باید حالا که قدرت پهبادی ما مشخص شده ما هم هیچ پهبادی به روس ها ندیم و فروش برابر فروش بشه از روس ها ابی برای ایران گرم نمیشه با دوستان مروت با دشمنان مدارا

    پاسخ

    .. فعلأ که داره امروز فردا میکنه و میپیچونه ..

    پاسخ

    دراین دوران همه کشورها دنبال تکنولوژی بالا هستند باید صنایع هوایی خصوص نیروی هوایی بروز باشد اگر اف14 های زمان جنگ نبودند آسمان ایران امنیت نداشت آن هواپیماها هنوز دارند با فداکاری متخصصان ایرانی پرواز می‌کنند روسیه در صنعت هوایی خصوص جنگنده و ضد هوایی خوب عمل کرده سوخو 35 درنوع خودش پیشرفته است. از اول انقلاب تحریم‌های خرید جنگنده و صنعت هوایی این امر را بسمت کشورهایی سوق داد که از آنها درخواست تجهیزات و جنگنده کنیم.

    پاسخ

    نظر دوستان گرامی کاملا متین ،میخوام بگم نکنه مثل میگ۲۵ هایی باشه که روسیه مکار به عراق و سوریه فروخته بود؟؛ جریان این بود که زمانی میگ ۲۵ حرف اول وآخر جنگنده هارو تو منطقه میزد وسوریه وعراق هم که متحد شوروی بودن بدنبال خرید اون از ارباب بودن که بالاخره ارباب راضی شد بهشون بفروشه اما معلوم شد با امکانات بمراتب کمتر وصدالبته با سیستم رادار قدیمی بجای پیشرفته تحویل شدن!!! از روسها هیچی بعید نیست،اینو من نمی‌گم تاریخ ۲۰۰-۳۰۰ ساله ایران میگه!!!!

    پاسخ

    سلام، نه دوست عزیز اینگونه نیست. ایران همیشه از ابرقدرتهای زمانه ضربه خورده و ابرقدرتها هم همیشه به دنبال منافع خودشون حتی به قیمت آسیب به کشور مقابل بودن. اما الان دنیا بشدت عوض شده و دیگه همه دارن از دوران گذار به نظم چندقطبی جدید صحبت می کنن و بخاطر وجود دشمن مشترک ابرقدرتها مجبورن که به هم پیمانانشون امتیازات بیشتری بدن. همونطور که قبل انقلاب، آمریکا برای مقابله با شوروی اف 14 های پیشرفته خودش رو به ایران فروخت، الان هم روسیه برای جلب اعتماد و همکاریهای دو طرفه نظامی بیشتر با ایران دقیقا همون نسخه های مورد استفاده ی خودش رو به ایران میده و منطقی هم هست. دیگه صنعت ایران به درجه ای رسیده که نمیشه سرشو کلاه گذاشت و الان بحث اینه که بجای واردات صرف، خط مونتاژ این جنگنده ها هم به همراه جنگنده ها به ایران منتقل بشه و به نظر میرسه به نفع هر دو طرف هست. چراکه بخاطر درگیری روسیه با ناتو توان صادرات نظامیش بشدت کاهش پیدا کرده و همزمان نیاز به همکاری و واردات نظامی گسترده با متحدینش داره. تولید این جنگنده ها در ایران بشدت بر سرعت تولید اضافه میکنه و حتی میتونه مثل بازارهای غیرنظامی در دنیا دوباره از کشوری که توش ساخته میشه به کشور طراح آورده بشه. دقیقا همونطوری که قراره خط تولید پهبادهای ایران تو روسیه راه اندازی شه عمل متقابل اون در مورد جنگنده ها هم کاملا منطقی و مورد قبول به نظر میاد.

    در کل این شایعاتی که در مورد خیانت روسها به ایران همیشه منتشر میشه حتی در صورت واقعیت ده درصد خیانتهای غرب و بخصوص آمریکا در قبال ایران نیست. فرضا اگه بجای آمریکا روسیه میزد زیر برجام چه ها که در مورد روسیه گفته نمیشد!
    علتشم مشخصه، قدرت رسانه و پروپاگاندای غرب و علی الخصوص آمریکا بشدت قوی تر از دشمنانشون هست. و زمونه هم زمونه ی رسانه و درگیر کردن افکار عمومی هست.

    پاسخ

    جنگنده سوخو35ازواجبات است.ولی دولت مردان بایدیخرده هم به فکربیچاره قشرپاین جامعه باشندالان من 50سالم هنوزنتوانستیم ماشین خریداری کنم چراواقعاچراظلمی که درحق مردم میشه توهیچ جای دنیانیست توکدام کشورماشین راباقرعه کشی به مردم می فروشندبفکرمردم باشیدبزاریدبه خداوندخوش بیادپراید350میلیون ایاملت ایران سزاواراین همه ظلم است اقای میرسلیم مافیای خودروی داخلی جوابگوباش

    پاسخ

    بحث خودرو مربوط به وزارت صمته و هیچ ربطی به جنگنده و نهادهای نظامی نداره. خبر هم نوشته نظرتون در مورد واردات سوخو ۳۵ چیه نه خودرو! دشمنان ایران تا خبر خوبی مطرح میشه، سعی می‌کنن مردم رو با حاشیه‌سازی ناامید کنن. پس مردمی هم نیستی! در مورد آقای میرسلیم، شایعات ملاک نیست، به خصوص این شایعه کاملا غیرحرفه‌ای. مافیایی که شناسایی شده! این شایعات غالبا از طرف رقبای انتخاباتی یا طرف‌های زخم خورده مطرح میشه. به خصوص که ما احزاب فاسدی مثل افسادطلبان داریم که از هر دروغی برای پوشاندن ضعف‌های خود استفاده می‌کنند. پس بخش خودرو رو میذاریم کنار و به خبر می‌پردازیم. واردات سوخو ۳۵ بسیار مطلوبه. چون این جنگنده واقعا کم‌رقیبیه. این موفقیت نشانه همسویی بیش‌تر از قبل میان ایران و روسیه و شروع تشکیل یک اتحاد نظامیه. البته باید توسعه دانش و فناوری‌های داخلی متوقف نشه تا در بلندمدت بتونیم خودمون نیازمون رو تأمین کنیم که ان شاء الله، متوقف نمیشه.

    پاسخ

    اینکه واردات جنگنده اونم با کلی اب و تاب و قیمت چند برابر از دشمن قدیمی و دوست جدید کاره وزارت دفاعه شکی توش نیس منظور دوستمونم کلی بود ، سوالی که پیش میاد اینه که چرا وقتی شاه بهترین تجهیزاتو از امریکا میخرید ما بهش میگفتیم پول بیت المالوحروم میکنه که چی ولی حالا خودمون داریم با کلی خواهش التماس از روسیه همینو با باج میخریم و ثانین مردمی بودن به چاپلوسی کردنو حمایت که چی بگم حماقت از چارتا مفت خوره دوزاری که پول مملکتو میخورنو به ریشه منو امثال من میخندن نمیشه گفت مردمی بودن اینه که وقتی ظالم داره ظلم میکنه مظلوم داره ظلم میبینه سکوت نکنی طرفداری کردن که دیگه جای خود داره ،راجب اقای میرسلیم همینو بگم ایشون معترضین به وضعیت عصف بار کشورو خیانت کارو مجرم میدونن ولی پسر خودش که با مجاهدین خلق زدو بند داشته رو اعتقاد دارن که اقا مهدیشون فریب خورده، حالا میخای بگی معاند میخای بگی دشمن میتونیم مثل رهبراتون بگید خسوخاشاک یا ارازل اوباش فقط یه کاری کن بعدن روت بشه تو رویه دو سه نفر نگاه کنی

    پاسخ

    دقیقاً گرامی به خوب نقطه ای اشاره فرمودید👏
    به قول معروف کسی که خوابیده رو میشه از خواب بیدار کرد اما کسی رو که خودشو ب خواب زده سخته بیدار کردنش.متاسفانه زیادن کسانی که خودشون رو ب خواب زدن

    پاسخ

    اگه روسیه سوخو 35رو به ایران داد من اسمم رو عوض میکنم.جنگنده میده اونایی رو میده که از رده خارج شده

    پاسخ

    آماده شو که اسمتو بزاری کلثوم کاملیا

    پاسخ

    کلثوم اربابی،،😃😄😜

    دقیقاً گرامی به خوب نقطه ای اشاره فرمودید👏
    به قول معروف کسی که خوابیده رو میشه از خواب بیدار کرد اما کسی رو که خودشو ب خواب زده سخته بیدار کردنش.متاسفانه زیادن کسانی که خودشون رو ب خواب زدن

    ببین اح م ق خان امسال تو کند زدن به کشور این آقا یا خانم چی گفتش حرف حق زد حرفی دلسوزانه با خرید جنگنده موافق بود و حرف دلشو زد که یه ماشین با کیفیت اونم پولشو بدی کجای این اینحرف بده مردک عوضی خدا شمارو لعنت کنه انشالله چون خودتون همه چی دارید معلومه از لحن حرف زدنتون

    پاسخ

    اگر داد اسمت و بگذار عم قزی دور کلات قرمزی😂😂😂

    پاسخ

    خوب حالا اسمتو چی میخوای بزاری غزنفر قول مراد محمد قلی

    پاسخ

    کاشکی در کنار وارد کردن جنگنده های مدرن برای دفاع از کشور، کمی هم برای مردم کشورمان خودروهای مدرن اما ارزان وارد می کردید (کافی است عوارض و مالیات های ورود را بردارید) حتی در همان کشور روسیه هم خودروهای خوب، استاندارد و ارزان بسیار است که بدنبال بازار جهانی هستند. کمی هم بفکر مردم باشید.

    پاسخ

    تو هم کمی فکر کن. مسئول جنگنده مدرن با خودروی مدرن فرق داره‌. وزارت دفاع خودرو وارد کنه؟! ثانیا، واردات صرف ممکنه حال تو رو خوب کنه. اما حال نسل‌های بعد که شدن واردات‌چی و باید نفت و معدن بفروشن و کالا وارد کنن و اگر چیزی برای فروش نداشته باشن باید گدایی کنن خوب نخواهد بود و خب اونا بیش‌ترن و مهم‌تر. ثالثا، خودروی خوب از کجا وارد کنن وقتی نوکرای آمریکا از جمله ژاپنی که بعضیا نفهمیده سنگشو به سینه می‌زنن، قطعه خودروهای وارداتیش رو به دستور آمریکا به ایران نداد؟! یا پژو سیتروئنی که عین کلاهبردارا زد زیر قرارداد؟! وضعیت خودرو بده. اما نه به خاطر عدم واردات، به خاطر مجموعه‌ای از عوامل به خصوص تورم و نفوذ مفسدین در صنعت خودرو. ممکنه واردات برای کوتاه‌مدت خوب باشه. اما برای بلندمدت باید به فکر تحقیق و توسعه بود. در مورد ظلم، ظلم بده، اما مسئولین هم از مردمن و هم منتخب مردم. باید گفت ظلم‌ها در نهایت به ما و انتخاب امثال ما بر می‌گرده. کسانی که با لج‌بازی یا برای خوش‌رقصی برای آمریکا یا اهداف پستی مثل بی‌حجابی، به بدترین گزینه‌ها مثل کلیدساز رأی میدادن. ان شاء الله، ملت بیدار شن و به سوی خدا بازگردند تا خدای متعال، برکاتش رو به اون‌ها سرازیر بفرماید.

    پاسخ

    انشالله خداوند برکاتش رو با پراید برات حواله کنه

    پاسخ

    اگر هم ماشین با تکنولوژی بالا وارد شود ، شما توانایی خریدش را دارید ؟
    برای چی می خواهی تکنولوژی بالا بخرید ؟
    مثلا می خواهی بگویی که ماشین لاکچری و مدل بالا برای تفریح کردن دارید ؟

    هواپیما برای دفاع از مرزهای کشور واجب است و برای لاکچری بازی و میهمانی ها استفاده نمی شود .

    پاسخ

    اگر سابقه روسیه درمعامله تسلیحاتی رادرنظر بگیریم وکمکهایی که ایران درجنگ اوکراین به روسیه کرد وهز
    ینه زیادی برایران تحمیل کرد و همچنین حرکات اخیر روسیه درباره جزایر سه گانه وتوافق بااسراییل برای عدم انتقال تکنولوزی نطامی به ایران،به این نتیجه میرسیم باید ازکوچکترین کمک نطامی حتا ارسال یک فشنگ به روسیه جلوگیری کرد ودر عوض درمخافل بین المللی ازاوکراین پشتیبانی کرده وروسیه رو محکوم کنیم،اخر نامردی این کشور

    نون خوردن نداره غصه نسل بعد رو میخوره

    پاسخ

    درود بر علی عزیز
    حرفت کاملا حقه،خدا حفظت کنه کاک.

    پاسخ

    روسها از آمریکاییا بدترن، نباید به کشورای کمونیستی دل بست، به نظرم آمریکا قابل اعتماد تر از چین و روسیه است، سرنوشت جنگ روسیه و اوکراینو ایران با پهپاداش به نفع روسیه تغییر داد، تا قبل از اینکه پهپاد بخواد برسه دستشون داشتن تهدید حمله اتمی میکردن، دانش ساخت پهپادم بهشون دادیم مهندسامونم در اختیارشون گذاشتیم ولی نهایت وایسادن کنار دشمن ایران یعنی اسرائیل و جنگنده هایی که ایران تو این دوره به شدت بهشون نیاز داره رو بهمون ندادن… باز هم روس ها گذاشتن تو کاسه مون

    پاسخ

    اولا خدا خیلی وقته از ایران رفته،وضع کشور هم گواه حرفمه.
    دوم همه بدبختی هایی که داره سر مردم ایران میاد به خاطر دین و خدا خدا کردن یه عده است،!!
    کاش همه پیروان همه دین ها بفهمن که هیچ کس نمیدونه خدا چی میخواد،وقتی هم یه نفر میگه:من میدونم خدا چی میخواد،فقط جنگ و خون ریزی میشه.
    آخرین نمونه:گیر دادن به نوع لباس یه عده به دلایل دینی!!!
    حالا نمیگن شاید اون نفر دینش چیزه دیگه باشه،(لابد میگی چون دین رسمی ایرانه اونم باید و باید رعایت کنه)اصن دوست نداره حجاب و چادر رو.
    خود نفر بهتر از هرکسی میدونه که چی می خواد و چی نمیخواد!!!یکی حجاب دوست داره،یکی نداره،نباید با زور کسی رو باحجاب کرد،وقتی بفهمین باید به انتخابای بقیه احترام بزارین و انتخابای بقیه به هیچ کسی مربوط نمیشه،ایرانمون بهتر میشه.
    وقتی بفهمین نهی از منکر از پایه اشتباست.
    کتابای دینی که همه ایران یکی روی طاقچه گذاشتن،از پایه اشتباست و به درد الان نمیخوره،حرفاش پوسیده و قدیمی شده،دیگه کاربرد نداره.
    بفهمین همه مشکلات به خاطر تندروی در دینه،که ایرانمون رو به این حال و روز انداخته

    پاسخ

    این چرندیات چیه ؟
    فطرت و غریزه انسان مگر عوض شده ؟
    شما می خواهید بدون دین زندگی کنید ولی حق ندارید قوانین هر کشوری که در انجا هستید را نقض نمایید .
    اجداد شما مگر با چشمهایشان غذا می خوردند که الان شما با دهانتان غذا می خورید ؟

    افراد بدون دین الهی ، سردرگم زندگی و پوچی هستند و اکثرا به خودکشی ایمان بیشتری دارند .

    پاسخ

    به اندازه کوپنت نظر بده ترس یا ،،،،،،در خودکشی تأثیر داره نه دین .
    من خودکشی نکردم خیلی با ایمانم ؟
    بروبابا چرت پرت نگو

    ما با این دین ویران شدیم

    رفتارهای متناقض مسئولین در گفتار و کردارشان مردم را در همه زمینه ها بی اعتماد کرده.
    بعثی وقتها آدم شک میکنه اونها در جبهه مردمند یا دشمن.
    عملکردشان دقیقا همان چیزی است دشمنان ایران انتظار دارند.

    خب مگه الان این کشور با اسلام ناب محمدی و دین اداره نمیشه پس چرا کثافت از همه جاش داره میباره چرا این همه بدبختی داره چرا مسئولینی که خدا خدا و اسلام اسلام میکنن و تو حرف زدناشون خودشونو واسه دین خفه میکنن از مجلسی بگیر تا آخوند و فرمانده سپاه و … همه خانواده و بچه هاشون تو آمریک و اروپا هستن بدون حجاب نه عزیز من دین فقط برای آدمای احمق هست مثل تو که سواری بگیرن از امثال شما و خرتون کنن تا به اهداف خودشون برسن

    قوانین آن کشور مردم آن کشور تعیین میکنن مگر. مملکت ارث پدر مسعولین است. مردم تعیین کننده سرنوشت خود هستند یک زمانی در رفاع آسایش بهترین ماشینها بهترین جنگنده ها رو داشتیم الان باید دست به دامان روسیه و کمونیستهای نامرد و دزد دروغ گو باشیم که چی شود. ناگفته نماند که مسعولین غیر ایرانی بر ما حکومت میکنند و کشور مستعمره روسیه و چین شده.

    مرد حسابی الآن یهودی اصل راببینید زنانشان صورتشان هم معلوم نیست .این به دین ربط نداره به کسانی ربط داره که دین را اجرا می کنند.
    اگر حرف های این کتاب را گوش می دادیم الآن وضعمون این نبود .آره هرچیزی را به چیز دیگه ربط نده

    پاسخ

    یعنی چه هیچ کجای دنیا

    پاسخ

    احسنت و درود بر شما
    متاسفانه در گذشته من جز کسانی بودم که خیلی با حرف های امثال شما بشدت مشکل داشتم
    اما بعد از مطالعات بسیار و تحقیقات فراوان
    متوجه شدم که چقدر افراد جاهل و نادان مثل من زیاد هستن، و ای کاش زودتر می‌فهمیدم که در گمراهی نباشم، متاسفانه خیلی ها در بلاتکلیفی و دروغ دارند زندگی میکنند که به نظر خودشون راه کاملا درست و حقیقت رو در پیش گرفتند، و خودشون رو با اصطلاحات پوچ و بی معنی مثل بهشت و جهنم گرفتار کردند…

    پاسخ

    زنده‌باد علی آقا سخنان شما مانند سخنان علی (ع) میماند احسنت

    پاسخ

    حرفات شبیه حرفای میرسلیم هست، ، واردات ممنوع هست ، قیمتش چرا غیر منصفانه هست، کیفیتش چرا روز به روز پایین‌تر میاد، خودرو فروشش رقابتی هست قابل تحریم نیست، مردم خودشون وارد می کنند، اینجا بندرعباس مردم دور از چشم پلیس وارد می کنند.

    پاسخ

    روسیه عمرا به شما جنگنده بده چون نمیخواد تواضن قدرت هوای بهم بخوره مخصوصا در برابر اسراییل و اعراب حتما عربها با داشتن جنگنده های پر قدرت از نظر فیزیکی دست بالا داشته باشن ولی از نظر تجربه استفاده در ماموریتهای سخت رو ندارن چون منگی نداشته و کلا در تسخیر تصمیمات دولغرب هستند ولی روس ها بارها ثابت کردن که شریک قابل اعتمادی نیستند

    پاسخ

    ما نان شب نداریم بخوریم پراید اسباب بازی شده 340میلیون بیکاری وتورم بیداد می‌کند عربستان و امارات و کویت… با همین مقدار نفت ما دارند عشق می‌کنند بعد مادلمون به سوخو35 خوشه اگرسیاست درست و متعادل داشتیم الان اف35میخریدیم التماس هم می‌کردند بفروشند تا کی انزوا

    پاسخ

    کما فی سابق که روسیه ایران را سر کار میگذاشته، الان هم تحویل هواپیما پیشرفته و مخصوصا تکنولوژی ساخت و نگهداریش را در اختیارمان قرار نخواهد داد. آینده صحت این پیش بینی را روشن خواهد کرد

    پاسخ

    این تفکر عصر حجر امثال شما باعث بدبختی و دربدری این مردم شده ما تافته ای جدا بافته از سایر ملل دنیا شدیم بغیر از کره شمالی خدا ازتون نگذره

    پاسخ

    روسیه عمرا به شما جنگنده بده چون نمیخواد تواضن قدرت هوای بهم بخوره مخصوصا در برابر اسراییل و اعراب حتما عربها با داشتن جنگنده های پر قدرت از نظر فیزیکی دست بالا داشته باشن ولی از نظر تجربه استفاده در ماموریتهای سخت رو ندارن چون منگی نداشته و کلا در تسخیر تصمیمات دولغرب هستند ولی روس ها بارها ثابت کردن که شریک قابل اعتمادی نیستند

    پاسخ

    حاجی تا کی میخایی از این روسیه ی خبیث دوری کنی
    والله روسیه برای ایران دوست نیست
    و نخواهد شد
    این روسیه بود که پدافند اس۳۰۰رو۹سال به تعویق انداخت
    روسیه بد که پرونده ی هسته ای ایران رو دوباره به سازمان ملل ارجاع کرد
    روسیه بود که پدافند هوایی درسوریه رو خاموش و چراغ سبز بمباران اسراییل برای نیروهای ایرانی بود
    روسیه بود که از نام غلط خلیج ع ر ب ی استفاده کرد
    روسیه بود که با ترکیه در جنگ قره باغ فیلم بازی کردن فقط برای قطع کردن مرز ایران و ارمنستان و از آن به اروپا که الحمدالله نشد
    روسیه بود که خط انتقال انرژی به اروپا که این طرح برای ایران بود رو دزدید
    روسیه بود که قرار داد ۲۰ساله نفتی با ایران بست اما به این قیمت که قیمت نفت استخراجی رو خودش بگه
    تا کی میخوایی الکی دل خوش کنید به رس های خنجر از پشت زن تا کی؟؟؟
    والله روس ها ایران رو سنگر خودشون کردن در مقابل غرب یعنی اینم مشخص نیست
    چرا ایران برای حفظ منافع خودش چرخشی به طرف غرب نمیکنه
    از لحاظ دارو .مواد اولیه.لوازم خودرو .هواپیما
    و ووووووو که از روس ها سره
    اگر ایران بتونه خودش تولید کنه که بهتر
    اما وقتی علمشو نداره چرا با غرب همکاری نمیکنه
    ایران به این وضع افتاده فقط داره با دو کشور گشنه رابطه برقرار میکنه اونم کیا
    چین و روسیه
    خدایا مسئولمونو بیدار کن یا عوض کن
    آمین…

    دوست عزیز امریکا با اون همه تنوع خودرو ازتمام کشورها طبق استاندارد کشورش واردات دارد نمیشود به این تفکر ودید مردم را از خودروها و وسایل دنیا محروم کرد درمورد انتخابات فرمودید مسعولین از مردم هستند وبعد به همان‌مسعول ایراد میگیرید که تناقض در گفته های شما هست مسیول مردمی ان است که دغدغه مردم رادارد نه انکه تنهابرای منافع خود شده مسئول ونتوانی درفاصله ۵۰ متری ان هم رد بشوی مردم برسرلجبازی شخصی را انتخاب نمیکنند گزینه های مناسبی وجود ندارد همان هایی که چهل واندی سال است در راس هستند تنها جابجا میشوند واکر درجایگاه خود کارایی داشتند وضعیت این چنین نبود وانتخاب بین بد وبد تراست شمانگاهی به انتخاب خودتان داشته باشید و واقع بین ببینید گزینه های شما متاسفانه کم کاری وندانم کاریهایشان بیشتر است ولی نمیخواهید ونمیتوانید واقعیات راببینید
    بحث قطعات خودرو هیچ سرمایه گذاری در کشوری با ریسک بالا وبدون قانون حاظر به سرمایه گذاری نیست وشما که سنگ روسیه رابه سینه میزنید ایا وعده های خلاف وهزینه های تحمیلی چند برابری نیروگاه بوشهر برای شما کافی نیست ازاد راه تهران شمال توسط چین برایتان کافی نیست مشگل نداشتن تعامل با دنیاست تعامل کنی دنیا برای پروژه های اقتصادی صف میکشه یک نگاه به هاشیه خلیج فارس داشته باشید

    پاسخ

    بگو ببینم آقای رییسی چه گلی به سر مملکت زده؟؟؟؟؟

    پاسخ

    اصلاح طلب و اصولگرا نداریم. همه جزوی از انقلاب هستن..
    (خامنه‌ای و نماز جمعه ۸۸)
    کلیدسازها و خائنین و اشخاصی که واس آمریکا خوش رقصی میکنن و ….. همه واس همین انقلاب هستن. پس الکی دنبال مقصر خارجی نباشید.

    پاسخ

    دوست عزیز مشکل مملکت اینه این روزا همه شدن کارشناس مثل شما اول اینکه وقتی کالای بی کیفت تولید میکنن به قیمت نجومی میفروشن بن های دولتی میگیرن و دوسال دیگه تحویل میدن نمیگن اقتصاد ملی میگن لیبرالیسم افراطی یعنی شما صدتا زن هستید ولی من تنها پسر این شهرم بخوای نخوای

    پاسخ

    دوست عزیز مشکل مملکت اینه که همه این روزا شدن کارشناس مثل شما اما هیچی نمیدونن وقتی تولید داخل کیفیت نداره امنیت جانی نداره هزاران نفر اعضای خانوادشون از دست میدن و به قیمت نجومی به فروش میرسه و دوسال دیگه تحویل میدن نمیگن تولید اقتدار ملی میگن لیبرالیسم افراطی یعنی شماها صد تن زن هستید ولی من تها پسر این شهرم چه بخوای چه نخوای وقتی رقابت نباشه همین میشه باید واردات انجام بشه تا زمانی که کیفت خودروسازان به جهانی بشه وقتی هم بهشون بن خرید قطعات دادید بهشون بازار فروش دادید بهشون اجازه قیمت گذاری دلبخواهی دادین و اجازه تخلف در کیفیت دادین و سپر امنیتیشون شدید چه انتظاری داری همینه میگن خواستی بخر نخواستی بمیر ولی وقتی واردات انجام بشه هیچ انسان سالمی نمیاد بنز چهار صد ملیونی ول کنه پراید بخره اگه هم کسی باشه ناقص الخلقه هس تولید داخل باید رقابت کنه تا رشد کنه درست تولید داخل خوبه اما با کیفیتش نه بی کیفیت گرفتی عزیز

    پاسخ

    دقیقا معلومه یه روان پریش مواجب بگیر عرزشی بی عرضه هستی که دیپلمم نداره…سنگ یه آخوند بی سوادو به سینه میزنی که کمر مردمو تو دوسال شکسته…آخه حزب اللهی بی سواد حداقل یه جو وجدان داشته باش …سگ روحانی شرف داره به رییس بی سوادت…احمق

    پاسخ

    قدرت نظامی جایی به درد میخورد که شما اول قدرت اقتصادی داشته باشید.با اقتصاد ورشکسته موشک و پهپاد داشتن فایده ندارد.چراکه که معمولا نیروی نظامی برای حفاظت از منافع اقتصادی به کار می رود.کشورهای روسیه و کره شمالی با اقتصادی ضعیف دارای نیروی نظامی مؤثری هستند اما این نیروی نظامی توجیه اقتصادی ندارد.ضمن اینکه جنگ روسیه با اوکراین و آمریکا با ویتنام نشان داد که ابرقدرتهای نظامی هم در محاسبات خود دچار اشتباه می شوند.بنابراین اقتصاد قدرتمند همیشه برنده است اما نیروی نظامی قدرتمند لزوما همیشه برنده نیست.

    پاسخ

    دقیقا درست میفرمایید. ابزار آلات و سلاح زمانی بدرد میخوره که مردم آن کشور دولت و مسولان دوست داشته باشند نه 90درصد مردم شب و روز دعا میکنن خدا مسولان سربه نیست کنه خداشاهده این مردمی که طی حداقل چهار پنج سال اخیر بنده دیدم اگر روزی سربازهای دشمنان پاشون بزاران تو کشور مردم براشون طاق نصرت میبندن زیر پاشون قربانی می‌کشند

    پاسخ

    شکم گرسنه سوخو نمیخاد

    پاسخ

    بیا برو دلواپس….خسته شدیم از این همه ادعای کمالاتتون.تنها احمق ها سعی در منزوی کردنه یک کشور دارن.ژاپن با اون تکنولوژی بازم میاد با بقیه کشورا همکاری میکنه بعد تویه دلواپس شرق گرا میای میگی خودمون تولید کنیم؟تعداد کشته های جاده ای از تعداد کشته های جنگ هشت ساله بیشتره.جمع کن برو واسه خودت زندگی کن.ما دوست داریم با دنیا ارتباط داشته باشیم

    پاسخ

    همون حسن کلید ساز نبود الآن ایران وضعیت اش ازسومالی بدتر بود راستی یادتان هست توصداوسیما هرروز می‌گفت اگه روحانی یه ساعت زودتر کنار بره همه چیز بهتر میشه خدا وکیلی یادتان هست می گفتین سید محرومین بیاد همه چیز تو بازار ارزون میشه وقتی سید محرومین اومد روغن بیستوهشت هزار تومانی یهو شدصدوسیزده هزار تومان فقط خدا کنه یادتان ماند باشد

    پاسخ

    هم فکران میرسلیم کم نیستند

    پاسخ

    علی آقا، پس به نظر شما کار درست این هست که مثل چهل و چهار سال گذشته، صنعت خودروسازی بطور دربست در انحصار همین دو خودروساز داخلی باشد تا بازهم مثل سابق، خودروهای بی کیفیت و بنجلشون رو به چندین برابر قیمت و با قرعه کشی به مردم بفروشن!؟! اینجوری نسلهای بعدی ما دیگه با مشکی مواجه نمیشن!؟ بعدش، یجوری میگی تقصیر خود مردم هست که رفتن به کلیدساز رای دادن، انگار همه چیز قبل از حسن کلیدساز اوکی بوده بعد ایشون که انتخاب شدن، همه چی خراب شده!؟ اوضاع قبل از اون رو دیده بودیم، خرابکاری حسن رو هم دیدیم، گندکاری بیسواد شش کلاسه رو هم‌ که داریم به وضوح میبینیم و‌ با همه وجود حسش میکنیم. اما شماها اینهمه مشکل و گرفتاری که مردم دارند رو نمیبینید و اگر هم‌ببینید، براتون اهمیتی نداره! فقط تو این توهم هستید که خانومها حجاب رو رعایت نمیکنن و مردم میخوان لخت بشن!

    پاسخ

    گمان نکنم متوهم تر از شما وجود داشته باشه البته دوحالت داره یا متوهم و کم سوادی یا اینکه دستت توی جیب ملته داری از رانتش به ازای فروختن وجدان حرفهای میزنی که اسکرین شاتش تو فیش حقوقی ات تاثیر داره

    پاسخ

    اگر متخصصین و نخبه های ایرانی و دلسوز سعی در بومی کردن تکنولوژی کاهش مصرف خودرو و بهینه سازی قطعات خودرور باشند ، کشورهای دیگر خواهان خرید از ایران هستند .

    پاسخ

    این مردک روس حتی حاضر نشد پسزده مصر را به ایران بدهد.ذلت تاکی؟آنوقت به این کشور پهپاد میدهید وخود ومملکت را تا خرخره در بدبختی فرو میبرید؟؟دادن پهپاد به روسیه اشتباه بود ولی الان فرصتی فراهم شده که هم این اشتباه جبران شود هم ایران به نفعی عظیم برسد .البته با سیاست نه حماقت.پوتین وهر که ایران را خر فرض کند هم ادب میشود.نیم نگاه هی به تایوان با قابلیت ساخت وفروش جنگنده ای که در ایران زیرساخت دارد.یا حتی ساخت مشترک وسریع با پاکستان.البته باسیاست نه حماقت.

    پاسخ

    اگر سابقه روسیه درمعامله تسلیحاتی رادرنظر بگیریم وکمکهایی که ایران درجنگ اوکراین به روسیه کرد وهز
    ینه زیادی برایران تحمیل کرد و همچنین حرکات اخیر روسیه درباره جزایر سه گانه وتوافق بااسراییل برای عدم انتقال تکنولوزی نطامی به ایران،به این نتیجه میرسیم باید ازکوچکترین کمک نطامی حتا ارسال یک فشنگ به روسیه جلوگیری کرد ودر عوض درمخافل بین المللی ازاوکراین پشتیبانی کرده وروسیه رو محکوم کنیم،اخر نامردی این کشور

    پاسخ

    منتفی شد یا طبق عادت پلید روسها به خیانت هواپیما نمیدن مثل موشکهای از رده خارج اس ۳۰۰ دوازده سال دیگه میدن خخخخخ

    پاسخ

    مانان نداریم سوخو بدرد آدم بیکار تحصیل کرده شرمنده زن وبچه نان و آب نمیشوذ

    پاسخ