;
coinex

واکنش آمریکا به تمایل ایران برای فعالیت در قطب جنوب ؛ در جنوبگان جایی برای اقدامات نظامی نیست!

مدتی پیش فرمانده نیروی دریای ارتش کشور از تمایل ایران برای فعالیت در قطب جنوب خبر داد و حالا سخنگوی امور خارجه آمریکا به این اظهارات واکنش نشان داده است.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در جریان نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور انتشار یافته، در واکنش به پرسشی درباره اظهارات اخیر مقامات دفاعی ایران پیرامون تمایل ایران برای فعالیت در قطب جنوب ضمن تاکید بر اینکه چنین اقدامی فراتر از توانمندی‌های ایران است، عنوان داشت: «قطب جنوب باید یک منطقه بی‌خطر برای کاوش‌های مسالمت‌آمیز و تحقیقات علمی باقی بماند. آمریکا در عمل به تعهداتش نسبت به معاهده 1959 قطب جنوب ثابت‌قدم است. این معاهده ایجاد پایگاه‌های نظامی در منطقه قطب جنوب را منع می‌کند.»

بیشتر بخوانید: پایگاه دائمی ایران در قطب جنوب به زودی تاسیس می‌شود! [+ویدیو]

واکنش وزارت امور خارجه آمریکا به تمایل ایران برای فعالیت در قطب جنوب

اظهارات میلر به‌دنبال اظهارات «امیر دریادار شهرام ایرانی»، فرمانده نیروی دریایی ارتش در جلسه‌ای در دانشگاه صنعتی شریف درخصوص فعالیت‌های آتی نیروی دریایی ارتش مطرح شده که طی آن اعلام کرد: «بحث حضور در قطب جنوب هم یک حضور علمی است نه نظامی ولی چون ما تجربه و تجهیزات داریم، کمک می‌کنیم تا پایگاهی در قطب جنوب احداث شده و پرچم کشورمان در آنجا به اهتزاز درآید.»

ایرانی همچنین در ادامه این نشست افزود: «موقعیت قطب جنوب از چند بعد مهم است، یک بعد آن در حوزه نظامی است و بهترین مقر برای کنترل موشک‌های بالستیک است.»

تمایل ایران برای فعالیت در قطب جنوب

به همین جهت میلر در نشست خبری خود خاطرنشان کرد: «اگرچه ایران عضوی از این معاهده نیست، اما صریحا با هر گونه اقدامی برای تسلط نیروهای نظامی در قطب جنوب مخالفیم. فعالیت‌های نظامی نباید هیچ جایی در این محیط منحصر به فرد داشته باشند. چه ایران باشد، چه کسی دیگر.»

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا به تمایل ایران برای فعالیت در قطب جنوب چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر