;
coinex

سطح یخ در قطب جنوب به کمترین میزان در تاریخ رسیده است

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند که سطح یخ در قطب جنوب به کمترین حد خود در تاریخ رسیده است. این موضوع قطعاً می‌تواند یک هشدار اقلیمی بزرگ محسوب شود.

مرکز ملی داده‌های برف و یخ آمریکا به تازگی هشدار داده است که سطح یخ در قطب جنوب به کمترین میزان خود در طول تاریخ رسیده است. پیش‌تر دانشمندان علت این امر را گرم شدن دمای جهان عنوان کردند، اما در تحقیقات جدیدی مشخص شده که این بحران دلیل دیگری دارد. دانشمندان می‌گویند که یخ‌های عظیم قطب جنوب نقش بسیار زیادی در تنظیم دما در نیم‌کره جنوبی دارند.

بیشتر بخوانید: تابستان امسال به عنوان گرمترین تابستان در 120 هزار سال گذشته ثبت شد!

سطح یخ در قطب جنوب به کمترین میزان در تاریخ رسیده است

به‌ گزارش BBC، «والتر مه‌یر» که در مرکز ملی داده‌های برف و یخ به نظارت بر سطح یخ دریا می‌پردازد، می‌گوید:

سطح فعلی بسیار متفاوت از هر چیزی است که دیده بودیم و شرایط تقریباً بُهت‌آور است.

یخی که در سطح اقیانوس منجمد جنوبی شناور است، درحال‌حاضر به کمتر از 17 میلیون کیلومتر مربع رسیده. این یعنی سطح یخ‌ها نسبت به میانگین ماه سپتامبر حدود 1.5 میلیون کیلومتر مربع کمتر شده و بسیار پایین‌تر از کمترین رکوردها در طول زمستان‌های قبلی است. گفتنی است که چون جنوبگان در نیم‌کره جنوبی وجود دارد، در زمستان به‌سر می‌برد.

سطح یخ در قطب جنوب به کمترین میزان در تاریخ رسیده است

دکتر مه‌یر امید ندارد که سطح یخ‌ها به‌طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. دانشمندان درحال‌حاضر در تلاشند تا تمام عوامل مؤثر در این کاهش قابل‌توجه سطح یخ‌ها را شناسایی کنند.

کاهش چشمگیر سطح یخ‌های جنوبگان نگران‌کننده است

متخصصان قطب می‌گویند: «یک جنوبگان ناپایدار می‌تواند پیامدهای عظیمی را برای جهان به‌دنبال داشته باشد؛ چرا که یخ‌های بزرگ این سرزمین و اطراف آن نقش مهمی را در تنظیم دمای سیاره ایفا می‌کنند.»

سطح یخ در قطب جنوب به کمترین میزان در تاریخ رسیده است

دکتر «کرولین هولمز» از British Antarctic Survey توضیح می‌دهد:

تأثیر کاهش یخ دریا احتمالاً در هنگام ورود جنوبگان به تابستان آشکار خواهد شد. این پیش‌بینی وجود دارد که در تابستان جنوبگان شاهد چرخه‌های توقف‌ناپذیر ذوب یخ‌ها باشیم.

با توجه به اینکه یخ‌ها با رنگ سفید خود مقدار زیادی از نور خورشید را بازتاب می‌دهند، ذوب‌شدن آن‌ها رنگ تیره اقیانوس‌ها را آشکار می‌کند که موجب جذب بیشتر نور و گرما می‌شود؛ درنتیجه یخ‌های بیشتری آب می‌شوند.

پروفسور «مارتین سیگرت»، یخچال‌شناس دانشگاه اکستر می‌گوید: «آیا ما درحال بیدارکردن غول جنوبگان هستیم؟ او باور دارد که تغییرات این منطقه می‌تواند فاجعه‌ای تمام‌عیار را برای جهان به‌همراه داشته باشد.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کاهش سطح یخ در قطب جنوب چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر