;
coinex

جوانترین و پیرترین استان‌های ایران کدامند؟

سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت ضمن اشاره به آمار سالمندان کشور، جوانترین و پیرترین استان‌های ایران را اعلام کرد.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، دکتر «صابر جباری»، سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در جریان نشست خبری روز جهانی قلب و هفته ملی سالمندی، در مقام بیان وضعیت سالمندی و امید به زندگی در ایران عنوان داشت: «کشور ما به سرعت در حال حرکت به سمت سالخوردگی جمعیت است که این موضوع وابسته به افزایش امید به زندگی است؛ چنانچه امید به زندگی از 57 سال در اوایل انقلاب اکنون در مردان به 76 سال و در زنان به 78 سال رسیده است‌. از طرفی کاهش نرخ باروری هم ما را در لبه پرتگاه سالخوردگی جمعیت قرار داده است و جزو نقاط ضعف کشور ما محسوب می‌شود.»

بیشتر بخوانید: شمار سالمندان ایران ظرف 20 سال دوبرابر می‌شود

جوانترین و پیرترین استان‌های ایران

جباری در مورد آمار جهانی سالمندی نیز بیان داشت: «بر اساس آمار تمام کشورهای دنیا به سمت سالمندی پیش می‌روند و سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی می‌کند که در سال 2050 جمعیت سالمندان دنیا به 2 میلیارد نفر برسد و در کشور ما هم اگر به همین منوال پیش برویم و از جوانی جمعیت غفلت کنیم، در سال 1430 حدود 30 میلیون نفر از جمعیت سالخورده خواهند بود که بین 25 تا 30 درصد از جمعیت را شامل می‌شوند. با غفلت از جوانی جمعیت متاسفانه نمی‌توانیم تکریم از سالمندی را هم رقم بزنیم.»

جوانترین و پیرترین استان‌های ایران

وی همچنین درباره جوانترین و پیرترین استان‌های ایران اظهار داشت: «اکنون در ایران بر اساس درصد جمعیت سالمندان؛ گیلان، مازندران، تهران، اصفهان و البرز سالمندترین استان‌های کشور هستند. از نظر تعداد جمعیت سالمندان نیز استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس بیشترین تعداد سالمند را دارند. همچنین استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد از نظر درصد جمعیت جوان‌ترین استان‌ها هستند.»

وی ضمن اشاره به روبرویی با مشکل افزایش تعداد سالمندان در بحران سالمندی، خاطرنشان کرد: «کاهش ابعاد خانواده، افزایش زوجین نابارور و افزایش سالمندان با تجرد قطعی از عوامل این بحران است. اکنون حدود 4 میلیون نفر از جوانان ما در سن 31 تا 39 سال مجرد هستند و اگر ازدواج نکنند سالمندان تنها خواهند بود. بحث افزایش زنان سالمند بیوه را هم داریم که چالش‌های مختلفی در نظام نگهداری دارد.»

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص جوانترین و پیرترین استان‌های ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر