;
coinex

جرایم مرتبط با قمار و شرطبندی به روز شد

در آخرین جلسه کارگروه تعیین محتوای مجرمانه لیست مربوط به جرایم مرتبط با قمار و شرطبندی آنلاین به‌روزرسانی شده که مصادیق مجرمانه آن گسترش یافته است.

لیست مصادیق محتوای مجرمانه با موضوع جرایم مرتبط با قمار و شرطبندی و بخت‌آزمایی در فضای مجازی طی جلسه کارگروه تعیین محتوای مجرمانه به‌روزرسانی شد. لازم به ذکر است که مصادیق محتوای مجرمانه مورد توجه طی این جلسه مطابق با مواد 705 تا 711 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی است.

بیشتر بخوانید: قانون سنجش دینداری مردم در پلتفرم‌های آنلاین به زودی تصویب می‌شود!

به‌روزرسانی جرایم مرتبط با قمار و شرطبندی

مطابق با لیست به‌روزشده مصادیق محتوای مجرمانه، هرگونه قمار، شرط‌بندی یا بخت‌آزمایی در فضای مجازی جرم محسوب خواهد شد. البته به عقیده کارشناسان این حوزه، بهتر است به‌جای به‌روزرسانی چنین مصادیقی که شامل اصطلاحات تخصصی حقوقی است، مفاهیم آن برای مردم و کسب‌وکارها به‌صورت شفاف بیان شود. درواقع طبق این قانون، هرگونه قمار، شرط‌بندی یا بخت‌آزمایی در فضای مجازی جرم به‌حساب می‌آید. همچنین اداره هرگونه بستری در فضای مجازی جهت ارتکاب قمار، شرط‌ بندی و بخت‌آزمایی نیز جرم است.

«محمدجعفر نعناکار»، کارشناس حقوق فناوری، در خصوص به‌روزرسانی این فهرست بیان داشته است: «ماده 759 قانون مجازات اسلامی قمار را جرم دانسته است. به‌روزرسانی این فهرست صرفاً برای این است که برای بالابردن صراحت آن، مصادیقش در فضای مجازی را نیز بیان کنند.» وی ضمن اشاره به اینکه در بحث‌های حقوقی، جرم‌ها باید مصداقی باشند تا بتوان به آن‌ها رسیدگی کرد، ادامه داد: «به این دلیل که خیلی از این پلتفرم‌های فعال در حوزه کریپتوکارنسی و یا پلتفرم‌های حوزه پرداخت دارای آیکون‌های مشابه با بخت‌آزمایی هستند، مصداق‌هایش در این فهرست آمده است.»

جرایم مرتبط با قمار و شرطبندی

به زعم این کارشناس حقوق فناوری، این طیف از موضوعات بسیار پیچیده بوده که بهتر است به‌جای گسترش و تعمیم مصادیق مجرمانه، مفاهیم آن را با بیانی روشن و قابل درک برای مردم و کسب‌وکارها عنوان کنند. وی همچنین اعلام کرد که این موارد در خصوص کسب‌وکارها برای ربا و نزول نیز وجود دارد و چنانچه در این مورد نیز شفاف‌سازی شود، کسب‌وکارها هم می‌دانند به چه طریق کار خود را طراحی کرده و پیش ببرند.

فهرست به‌روزشده مصادیق محتوای مجرمانه جرایم مرتبط با قمار و شرطبندی به شرح زیر است:

«ن -1: هرگونه قمار، شرط‌بندی یا بخت‌آزمایی در فضای مجازی – وفق ماده 705

ن-2: دایر نمودن یا اداره (هرگونه بستری) در فضای مجازی برای ارتکاب قمار، شرط‌بندی و بخت‌آزمایی – وفق ماده 706

ن-3: تولید، معامله، عرضه و نگهداری ابزار مخصوص قمار شرط‌بندی و بخت‌آزمایی رایانه‌ای – وفق ماده 708

ن-4: قبول خدمت در فضای مجازی برای ارتکاب قمار، شرط‌بندی و بخت‌آزمایی – وفق بند 1 ماده 709

ن-5: کمک به دایرکننده یا اداره‌کننده (هرگونه بستری) در فضای مجازی برای ارتکاب قمار، شرط‌بندی و بخت‌آزمایی – وفق بند 1 ماده 709

ن-6: معاونت با اقداماتی از قبیل طراحی، ساخت، نگهداری، پشتیبانی یا راه‌اندازی در تأسیس، اداره یا دایر کردن مراکز قمار، شرط‌بندی و بخت‌آزمایی در فضای مجازی – وفق بند 1 ماده 709

ن-7: تبلیغ یا ترویج قمار، شرط‌بندی و بخت‌آزمایی در فضای مجازی یا تشویق یا دعوت افراد به آن به هر نحو – وفق بند 2 ماده 709

ن-۸: در اختیار قراردادن حساب بانکی، ابزار پذیرش، درگاه پرداخت الکترونیکی یا ابزار پرداخت الکترونیکی برای ارتکاب اعمال مجرمانه مذکور در مواد 705 تا 709 قانون مجازات اسلامی تعزیرات – وفق بند 3 ماده 709

ن- 9: عدم اطلاع فوری هریک از ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی یا خدمات پرداخت یا عملیات بانکداری الکترونیکی از قبیل بانک‌ها و کارورهای مخابراتی به مراجع قضایی پس از اطلاع از فعالیت مجرمانه موضوع مواد 705 تا 709 قانون مجازات تعزیرات در بستر ارائه خدمات خود – وفق ماده 711»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص به‌روزرسانی جرایم مرتبط با قمار و شرطبندی آنلاین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر