;
coinex

گوگل پلی پروتکت حالا برنامه‌ها را پیش از نصب هم اسکن می‌کند

امکان اسکن برنامه‌ها پیش‌از نصب توسط ویژگی گوگل پلی پروتکت ممکن شد. این ویژگی به نوعی امنیت کاربر را در مواجه با بدافزارها تضمین می‌کند.

اخیراً بخش امنیتی بلاگ گوگل زمانی که کاربر سعی در نصب برنامه‌ای دارد به آن پیشنهاد می‌کند که برنامه مورد نظر را اسکن کند تا خیال کاربر از لحاظ عدم وجود حفره‌های امنیتی و بدافزارهای گوناگون راحت شود. نام این پروتکل امنیتی، گوگل پلی پروتکت است و می‌توان گفت که تا حد زیادی از ورود جاسوس‌افزارها به دیوایس کاربران اندرویدی جلوگیری می‌کند.

 


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


گوگل پلی پروتکت با هدف امنیت بیشتر کاربران بکار گرفته می‌شود

گوگل‌پلی‌ پروتکت، اسکنر بدافزار داخلی گوگل برای اندروید، از‌این‌پس هربار که کاربران نسبت به نصب برنامه‌ای خارج از گوگل‌‌پلی اقدام کنند، شروع به انجام اسکن بلادرنگ می‌کند. این ویژگی جدید امنیتی، اقدامی در راستای مقابله با افزایش روز‌به‌روز بدافزارها در برنامه‌های اندرویدیِ سایدلودشده، است.

آنطور که در بخش امنیتی بلاگ گوگل آمده، زمانی که کاربر گوشی اندرویدی سعی کند برنامه‌ای نا‌آشنا برای گوگل‌پلی پروتکت را نصب کند، اسکن برنامه به او توصیه می‌شود؛ سپس گوگل‌پلی پروتکت سیگنال‌های مهمِ برنامه را استخراج می‌کند و آن را برای بررسی‌های دقیق‌تر به سرور‌های گوگل می‌فرستد. پس از اتمام اسکن، نتیجه‌ امن بودن یا آسیب‌رسان بودن برنامه‌ مذکور به کاربر اطلاع داده می‌شود.

به گفته‌ غولِ موتورِ جست‌وجو، چنین اسکن بهبودیافته‌ای هنگام نصب، بهتر می‌تواند برنامه‌های پلی‌مورفیک را تشخیص دهد؛ این برنامه‌های آسیب‌زا با هدف عبور از سپر امنیتی اسکنرها، بارها تغییر شکل می‌دهند و ویژگی‌های خود را اصلاح می‌کنند.

گوگل پلی پروتکت حالا برنامه‌ها را پیش از نصب هم اسکن می‌کند
گوگل پلی پروتکت

روش‌های جدید اسکن با روش‌های سریع‌تر مثل اسکن فایل‌های تعریفی (Definition Files) که پیشتر توسط گوگل‌پلی پروتکت استفاده می‌شد، متفاوت است. اسکن‌های عمیق و در سطح کدِ نسخه‌ جدید حفاظ امنیتی گوگل، می‌تواند به مقابله با تهدیدهای نوظهور کمک کند.

با اینکه گوگل اسکن مذکور را به‌عنوان یک ویژگی اختیاری معرفی می‌کند، رابط کاربری به تصویر درآمده در اسکرین‌شات‌ها، گزینه‌ واضحی برای رد کردن اسکن را نشان نمی‌دهد.

تنها دو راه اسکن برنامه و به‌طور کل نصب نکردن آن در برابر کاربران قرار داده شده است؛ هرچند در تصاویر گزینه‌ای برای دیدن جزئیات بیشتر دیده می‌شود که شاید گزینه‌ رد کردن اسکن را پنهان کرده باشد.

نکته‌ دیگر اینکه به‌دلیل فرستاده شدن اطلاعات به گوگل، این اسکن در فرایند نصب برنامه‌ها از منابع متفرقه تأخیری کوتاه ایجاد خواهد کرد.

با توجه به نرخ بالاتر بدافزار‌ در نرم‌افزارهای سایدلودشده، تمرکز شرکت سازنده‌ اندروید بر این اپلیکیشن‌ها، منطقی است. بنابر گزارشی که سال ۲۰۱۸ منتشر شد، در حالی که تنها ۰٫۰۴ درصدِ برنامه‌های دانلود شده از گوگل‌پلی جزو برنامه‌های احتمالاً آسیب‌رسان طبقه‌بندی شده بودند، این نرخ برای برنامه‌های نصب شده از منابع متفرقه، به ۰٫۹۲ درصد می‌رسید؛ یعنی بیش از ۲۰ برابر. خود گوگل‌پلی هم قوانین آنچنان سفت‌و‌سختی ندارد، اما ترکیب همان قوانین شاید نصفه‌و‌نیمه با نمرات و بررسی‌های کاربران، از دنیای پر از آشوب اینترنت بهتر است.

گوگل پلی پروتکت حالا برنامه‌ها را پیش از نصب هم اسکن می‌کند
گوگل پلی پروتکت

ویژگی اسکن بلادرنگ گوگل‌پلی پروتکت ابتدا در هند، به‌عنوان یکی از منابع اصلی بدافزار‌ها در سال‌های اخیر، آزمایش می‌شود؛ اما گوگل گفته که کاربران مناطق دیگر نیز در ماه‌های آتی به آن دسترسی پیدا خواهند کرد.

گوگل اخیراً گوشی دو گوشی گوگل پیکسل ۸ و پیکسل ۸ پرو را با اندروید ۱۴ و تمرکز بیشتر بر امنیت عرضه کرد. پیکسل ۸ پرو به دست کارشناسان زومیت رسیده است و هم‌اکنون مشغول بررسی آن هستیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره اسکن برنامه‌ها پیش از نصب توسط گوگل پلی پروتکت چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: زومیت

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر