coinex
راهنمای خرید تکراتو

توانایی مردم در خرید نان هم کاهش یافت؛ بعد از گوشت و میوه، نوبت به نان رسید

باتوجه به تحلیل‌های ارائه‌شده در مورد قدرت خرید خانوار در ایران، توانایی مردم در خرید نان طی دو سال اخیر، به‌صورت میانگین 35 تا 40 درصد کاهش یافته است.

به گزارش تکراتو و به نقل از خبرگزاری مهر، مطابق با اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، هنگامی که در یک اقتصاد، تورم شکل گیرد و در نتیجه آن به‌طور سالانه، درآمد و هزینه خانوار افزایش یابد، تحلیل مبتنی‌بر افزایش قیمت اسمی، همراه با گمراهی‌های بزرگی است و تنها باید از زاویه قیمت‌های نسبی و تغییرات قدرت خرید خانوار تحلیل‌های خرد و کلان ارائه شود.

در حقیقت باید بررسی کرد که نرخ رشد درآمد در اقشار مختلف جامعه و نرخ رشد هزینه‌ها در کالا و خدمات مختلف، به چه میزان با یکدیگر تفاوت دارند و در پی آن قدرت خرید خانوار به‌منظور تأمین اقلام مختلف با چه تغییری روبرو شده است.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


کاهش توانایی مردم در خرید نان

طی دو سال عمر دولت سیزدهم، حداقل دستمزد در کشور حدود 100 درصد افزایش یافته و قیاس این امر با تغییرات هزینه پرداختی از جیب مردم جهت خرید نان در کارت‌خوان‌های هوشمند حاکی از کاهش توانایی مردم در خرید نان در دو سال اخیر به صورت میانگین به میزان 35 تا 40 درصد بوده است.

توانایی مردم در خرید نان

بر این اساس، در پایان دولت دوازدهم، قیمت متوسط یک کیلوگرم نان یارانه‌ای برابر با 80 درصد قیمت یک کیلوگرم گندم (نرخ وقت خرید تضمینی) بود و هم‌اکنون با گذشت دو سال از دولت سیزدهم، متوسط قیمت یک کیلوگرم نان یارانه‌ای در کشور، کمتر از 30 درصد قیمت یک کیلوگرم گندم (نرخ خرید تضمینی) بوده که نشان از کاهش نسبی قیمت نان و در نتیجه کاهش سهم هزینه نان در سبد معیشت مردم می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کاهش توانایی مردم در خرید نان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر