;
coinex

ثبت تصویری حیرت‌انگیز از قمر مشتری توسط فضاپیمای جونو [+عکس]

به‌تازگی فضاپیمای جونو تصویری حیرت‌انگیز از قمر مشتری به ثبت رسانده که جزئیاتی حیرت‌آور از فعال‌ترین جسم آتشفشانی منظومه شمسی ارائه می‌کند.

از هنگامی که فضاپیمای جونو در سال 2016 به مدار مشتری دست یافت، تصاویر و داده‌هایی بی‌نظیر از بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی و قمرهای فراوان آن ارائه کرده است. هم‌اکنون نیز به‌تازگی جونو تصویری حیرت‌انگیز از قمر مشتری به نام آیو (Io) در مجموعه خود ثبت کرده است. در این راستا این فضاپیما تصاویری از سطح آتشین قمر آیو به‌ثبت رسانده که صدها آتشفشان و میدان‌های جاری گدازه را نمایان می‌سازد. این ماهواره در حقیقت دو ستون دود آتشفشانی فعال را هم ثبت کرده است.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


ثبت تصویری حیرت‌انگیز از قمر مشتری

ناسا این تصاویر را به‌عنوان بهترین تصاویر آیو در 20 سال اخیر قلمداد می‌کند؛ از زمانی که فضاپیمای افسانه‌ای گالیله نخستین تصویر نزدیک را از آیو به زمین فرستاد. ناسا یکی از این تصاویر را طی یک پست شبکه اجتماعی ایکس به‌اشتراک گذاشته است.

آیو از نظر آتشفشانی فعال‌ترین جسم منظومه شمسی به‌شمار می‌آید. جونو در تاریخ 15 اکتبر (23 مهر) از فاصله 11,500 کیلومتری سطح این قمر عبور کرد. این تصاویر جدید جزییات جدیدی را از قطب شمال آیو نمایان خواهند کرد. در این قطب، کوه‌هایی غیرآتشفشانی با ارتفاع 6,700 متر وجود دارند.

تصویری حیرت‌انگیز از قمر مشتری

آیو پنجمین قمر نزدیک به مشتری و از ماه بزرگ‌تر است. این قمر رنگارنگ و زخم‌وزیلی بین کشش گرانشی قوی مشتری و قمرهای اروپا و گانیمد درگیر شده است. این اندرکنش‌های گرانشی داخل این قمر را گرم ساخته و آتشفشان‌های فراوان آن را فراهم آورده است.

براساس اعلام ناسا، جونو در ماه‌های دسامبر و فوریه پیش رو مجدداً از کنار قمر آیو عبور می‌کند. این بدان معنا است که باید در انتظار تصاویر و جزئیات تازه‌تری در آینده نزدیک باشیم. زیرا صرفاً یک گذر برای ثبت تمام شگفتی‌های این قمر کفایت نمی‌کند. با مشاهده آیو در عبورهای متوالی، امکان مشاهده تنوع آتشفشان‌های این قمر فراهم می‌شود. همینطور اطلاعاتی درباره فواصل زمانی‌ فوران آن‌ها، میزان نور و گرما، نوع گروه‌های آتشفشانی و تغییر شکل جریان‌های گدازه آن ارائه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ثبت تصویری حیرت‌انگیز از قمر مشتری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر