;
coinex

حذف سوخت های فسیلی تا سال 2050 از سیستم انرژی جهان

در گفتگوهای اقلیمی سازمان ملل، کشورها و شرکت‌های نفتی تعهد کرده‌اند که در زمینه حذف سوخت های فسیلی ، کاهش گازهای گلخانه‌ای و مهار گرمایش زمین، اقدامات گسترده‌ای انجام دهند.

بیش از 100 کشور نیز تعهد داده‌اند با حذف سوخت های فسیلی تا سال 2030 استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر را سه برابر افزایش دهند. حدود 50 شرکت نفت و گاز، از جمله شرکت بزرگ نفتی آرامکو عربستان، تصمیم گرفته‌اند که پس از سال 2050 دیگر گازهای گرمایشی را به اتمسفر زمین وارد نکنند. این تصمیم که انتقاداتی درستی نیز به آن شده، به مرحله تولید گاز مرتبط بوده و به سوزاندن سوخت‌های فسیلی مربوط نمی‌شود و تأثیر چندانی در مقابله با تغییرات آب و هوا نخواهد داشت.

در همایش کاپ 28 در دبی، کشورهای شرکت کننده تصریح کردند که از انرژی‌های نوین سه برابر بیشتر استفاده خواهند کرد. به این ترتیب انتظار می‌رود این تصمیم منجر به حذف سوخت‌های فسیلی شده و تا سال 2050 به طور کامل از سیستم انرژی جهان حذف شوند.


ادامه مطلب در ادمه

بیشتر بخوانید:


بیش از 100 کشور برای حذف سوخت های فسیلی و استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر متعهد شدند

حامیان این برنامه، از جمله اتحادیه اروپا و امارات متحده عربی، که میزبان کاپ 28 هستند، تمایل دارند این قول در توافق نهایی این اجلاس گنجانده شود. این امر به منظور امضای تقریباً تمام 200 کشور حاضر در کنفرانس است. گروه‌های اقلیمی با استقبال از این تصمیم بزرگ بیان داشتند: تعهداتی که از سوی شرکت‌های نفت و گاز ارائه شده، باید به واقعیت بپیوندد و این شرکت‌ها باید به واقعیت‌های زیست‌محیطی پایبند شوند. پروفسور بیل هِیر، که مدیر شرکت «کلایمت آنالیتیکس» و نویسنده چندین گزارش تغییرات اقلیمی سازمان ملل است، اظهار داشت: «واقعاً از این جنبه نگران هستم.»

او ادامه داد: «چالش واقعی برای صنعت نفت و گاز این است که به تدریج از استخراج نفت و گاز دست بردارند. هر گام دیگری در این زمینه واقعاً بی‌اهمیت است.»

فاتح بیرول، یکی از مقامات سازمان بین‌المللی انرژی (آی‌اِی‌ای) در خصوص حذف سوخت‌ های فسیلی بیان کرد:  فرآیند تولید سوخت‌های فسیلی باید تا سال 2030 به سرعت کاهش یابد؛ این بدان معناست که این هدف باید 20 سال زودتر از موعد قبلی آن انجام شود. این کاهش تصاعد تا 15 درصد از کل تصاعد جهانی را شامل می‌شود، حتی قبل از محاسبه گازهایی که ناشی از سوزاندن محصولات سوختی در وسایل نقلیه و خانه‌ها است. او با تاکید بر اینکه دوبی در حال صنعتی شدن است افزود: ««رو در روی واقعیت قرار گرفته… آیا شریک باقی جهان خواهد شد… یا به طرح‌های تجاری خود خواهد چسبید؟»

حذف سوخت های فسیلی
حذف سوخت های فسیلی

سلطان جابر، رئیس کاپ 28، در یک سخنرانی در جلسه امروز اعلام کرد که به وعده تازه‌ای که داده شده است که «کشورها و شرکت‌های بیشتری از بخش‌های بیشتری نسبت به هر زمان در گذشته، برای تحقق هدف مهم 1.5 درجه سانتیگراد صف آرایی کرده‌اند.»

در سال 2015، رهبران جهان در نشست اقلیمی پاریس قول دادند که میانگین دمای زمین نسبت به دوران قبل از صنعتی‌شدن، بیش از 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر نرود. این وعده به دلیل اینکه سوزاندن مقادیر زیادی از نفت، گاز و زغال سنگ، باعث تغییرات اقلیمی شده است، شده بود. با این حال، رهبران هنوز نتوانسته‌اند به توافق در مورد سرعت ترک این سوخت‌های فسیلی برسند.

جابر که قول روز شنبه را یک گام بزرگ در زمینه حذف سوخت های فسیلی می‌داند اظهار داشت: «درحالی که خیلی از شرکت‌های ملی نفت برای اولین بار اهداف صفر خالص تا 2050 را اتخاذ کرده‌اند، می‌دانم که آنها و دیگران می‌توانند و باید بیشتر تلاش کنند. ما می‌خواهیم کل این صنعت 1.5 درجه سانتیگراد را در دسترس نگاه دارد و حتی اهداف بلندتری برای کربن‌زدایی معین کند.»

امارات متحده عربی مدعی است که «منشور کربن‌زدایی» اقداماتی که منجر به اصلاحات کلان در مسائل تغییر اقلیم می‌شود را تسریع خواهد کرد، به خصوص اینکه شرکت‌های نفت و گازی که مسئول 40 درصد از تصاعد جهان هستند قول داده‌اند تا سال 2050 به صفر خالص برسند. رسیدن به صفر خالص به معنای این است که گازهای گلخانه‌ای بیشتری به اتمسفر اضافه نشود. این ادعا را کارول مافت، رئیس «مرکز قوانین بین‌المللی محیط زیست» هم تأیید کرده و گفته که تنها راه اصلاحات کلان در این زمینه، توقف کامل و دائمی تولید نفت و گاز است.

پنجاه شرکت، از جمله شرکت نفت ملی امارات متحده عربی، به تعهدات دوراندیشانه‌ای پایبند شده‌اند. آنها قول داده‌اند که تا سال 2030، تصاعد گاز متان که به صورت همزمان با تولید نفت و گاز منتشر می‌شود را به‌طور کامل متوقف خواهند کرد. متان از دی اکسید کربن کمتری در اتمسفر وجود دارد، اما اثر گرمایشی آن بسیار بیشتر است.

در یک گفت‌وگو، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، به این موضوع اشاره کرد و تأکید کرد که ترک سوخت‌های فسیلی باید به‌صورت سریع و مؤثر انجام شود تا دمای جهانی از 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر نرود.

تینا استایگ، فرستاده اقلیمی جزایر مارشال، که یکی از آسیب‌پذیرترین ملل در برابر تغییرات اقلیمی است، اظهار کرد که شتاب سریع نیاز به استفاده از انرژی‌های پاک دارد و او خواستار سه برابر شدن استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر شده‌اند. او تأکید کرد که این تنها نیمی از راه‌حل است و قول افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، نمی‌تواند از کشورهایی که همزمان به تولید سوخت‌های فسیلی ادامه می‌دهند حمایت کند.

ریاست امارات متحده عربی به دلیل اینکه یکی از ده کشور بزرگ تولیدکننده نفت و گاز در جهان است، برای حضور در این کنفرانس انتقاد شده است. سلطان جابر، رئیس کاپ 28 و رییس شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) است.

در روز سوم این کنفرانس، تعداد زیادی از رهبران به سخنرانی پرداختند. پاپ فرانسیس به دلیل بیماری خود قادر به حضور در کنفرانس نبود، اما در پیامی که در جلسه قرائت شد، اشاره کرد که استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، همراه با آموزش یک نحوه زندگی کمتر وابسته، اموری ضروری برای نجات جهان هستند.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی حذف سوخت های فسیلی چیست؟ به نظر چنین تصمیمی به سرانجام خواهد رسید. لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر