;
coinex

بزرگترین کوه منجمد جهان به حرکت افتاد

بزرگترین کوه منجمد جهان به نام (A23a) با مساحت 3900 کیلومتر مربع که 35 سال است در جای خود ثابت مانده اکنون با یک میلیارد تن یخی که در خود جای داده، حرکت می‌کند.

کشتی‌هایی که این روزها در آب‌های سرد نزدیک به قطب جنوب تردد می‌کنند، باید به دلیل حرکت بزرگ‌ترین کوه یخ جهان به سمت آب‌های اقیانوسی، مرتب حواسشان به صفحه رادارشان باشد
. این کوه یخ که دهه‌ها یکجا مانده بود، اکنون در حال حرکت است؛ به همین دلیل، کشتی‌ها باید از نزدیکی این کوه یخ و حرکت آن آگاه باشند تا احتمال هرگونه خطراتی برای آن‌ها به حداقل برسد.
این کوه منجمد به نام “A23a” با مساحتی بالغ بر ۳۹۰۰ کیلومتر مربع، حاوی حجم بیش از یک میلیارد تن یخ است. این کوه یخی به مدت حدود ۳۵ سال به صورت ثابت در مکان خود قرار داشت بدون آنکه حتی یک بار جابجا شود.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


حرکت بزرگترین کوه منجمد جهان

کوه یخ ” A23a ” همیشه بزرگ‌ترین کوه یخی نبوده، زیرا در گذشته کوه‌های یخی بزرگتری وجود داشته‌اند. به عنوان مثال، در سال 2021، کوه یخی به نام “ای-۷۶” (A76) که در دریای ودل سرگردان شده بود، بعد از اتصال به ساحل این عنوان را به خود اختصاص داد. اما بعد از مدتی، این کوه یخی به اندازه کوه‌های یخ کوچک‌تر تبدیل شد و در نتیجه ” A23a ” به عنوان بزرگترین کوه یخی شناخته شد.

تاریخچه نام “A22” به سال 1986 بازمی‌گردد زمانی که لبه جلویی از رشته‌کوه یخی “فیلکنر” شکسته شد و سه کوه یخ بزرگ با نام‌های “ای۲۲” (A22)، “ای۲۳” (A23) و “ای۲۴” (A24) شکل گرفتند. در اواخر سال 1991، کوه یخی با نام “A22” به طور جداگانه شناخته شد که در حال حاضر همان کوه یخی است که پیش‌تر به آن اشاره شد.

بزرگترین کوه منجمد جهان
حرکت بزرگترین کوه منجمد جهان

تصور کنید که اگر این کوه‌های یخی انسان بودند، هزار سال از عمر آن می‌گذشت. این کوه یخ بیشتر از نصف عمر خود را در زمین سپری کرده بود و به یک ساحل ماسه‌ای در آب‌های کم‌عمق چسبیده بود. اما تحت تاثیر جریان‌های آبی، باد و عوامل دیگر، کوه یخ سست شده و به تدریج آزاد وشروع به حرکت کرده است. در سال 2020، کوه یخی به نام “آیسبرگ A68a” از سواحل جزیره جورجیا جنوبی جدا شد و به سمت دریاهای عمیق‌تر در حال حرکت بود. این حرکت در سال 2022 به سرعت تسریع یافت. دانشمندان معتقدند که حرکت این آیسبرگ به سمت شمال و هوای گرم‌تر احتمالا باعث ذوب و تکه تکه شدن آن خواهد شد.
اکثر کوه‌های یخی که از دریای ودل در اقیانوس جنوبی سراسر جهان بیرون می‌آیند، به سمت شمال شرقی آمریکای جنوبی حرکت می‌کنند.اگر این اتفاق برای این کوه یخ بیفتد، ممکن است که به سمت جزیره جورجیای جنوبی در اقیانوس اطلس جنوبی که محل زیستگاه پنگوئن‌ها و فوک‌ها است، حرکت کند و در نهایت در ساحل آنجا متوقف شود. از طرفی، دیگر کوه‌های یخ، مانند کوه‌های یخ همسانش، خطی مستقیم‌تر را پی گرفته و به سمت شمال و سرانجام به سواحل جزایر فالکلند حرکت کرده‌اند.

بزرگترین کوه منجمد جهان
به گفته دانشمندان، این کوه یخ احتمالاً بیشتر از سایر کوه‌های یخی مشابه خود، دوام می‌آورد. دلیل این ادعا این است که این کوه از منطقه سردتر قطب جنوب تشکیل شده و به دلیل بارش‌های سنگین برف، ضخامت آن به طور تقریبی به۴۰۰ متر می‌رسد. اگر کوه‌یخی در آب‌های کم‌عمق و گرم‌تر گیر نکند و به صورت ساکن در سقوط نباشد، ممکن است به سمت جنوب آفریقا و اقیانوس هند حرکت کند. حتی این کوه‌یخ ممکن است مسیرش را به سمت اقیانوس آرام و سواحل شیلی ادامه دهد و به دور زمین سفر کند. برخی از کوه‌های یخ بزرگتر این عمل را در گذشته انجام داده‌اند.

کوه‌های یخ عظیم مانند این کوه یخ، زمانی که در حال حرکت هستند، بر روی کف دریا سایه ایجاد کرده و به آن فشار وارد می‌کند. این عمل باعث تخریب اکوسیستم‌های دریایی می‌شود، زیرا حیات زیادی که در ته اقیانوس‌ها و دریاها وجود دارد، به‌صورت کامل تحت تأثیر قرار می‌گیرند. این واقعیت نشان دهنده‌ی تخریب ویرایش اکوسیستم‌ها است و به‌طور مستقیم به تحقق تخریب سیستم اکولوژیک می‌انجامد.
این حرکت کوه یخ ممکن است اثرات مثبتی هم برای زندگی در اقیانوس داشته باشد. این بخش از اقیانوس جنوبی معمولا به لحاظ مواد مغذی فقیر بوده و ممکن است با ریختن مواد غذایی که از قطب جنوب به آنجا منتقل می‌شود، باعث رشد جمعیت پلانکتون‌ها شود.

بزرگترین کوه منجمد جهان
بزرگترین کوه منجمد جهان

بهرحال، حرکت و آب شدن بزرگترین کوه منجمد جهان نشان از تغییرات آب و هوایی دارد که در سطوح یخ دریا و دماهای اطراف قطب جنوب رخ داده است. گزارش رصدخانه زمین ناسا که در فوریه سال ۲۰۲۳منتشر شد، حاکی از این بود که مقدار یخ دریا در اطراف قطب جنوب به کمترین مقدار مشاهده شده از زمان شروع ثبت داده‌های ماهواره‌ای در سال ۱۹۷۹ رسیده است. با این حال، محققان بر اساس آنچه که از رصدخانه‌ای به دست آمده، معتقدند که به طور کلی، مقدار یخ دریا در قطب جنوبی در چند دهه اخیر تغییر چشمگیری نداشته و این زمینه بیشتر به آب شدن یخ دریا در قطب شمالی مرتبط می‌شود.

دانشمندان تأکید می‌کنند که هر چند این واقعه در هر صورت به طور مستقیم منجر به تغییرات در آب و هوا نمی‌شود، اما آگاه سازی عموم مردم درباره آن می‌تواند کمک شایانی به فهم و شناخت وضعیت خطرناک قطب جنوب کند. به عبارت دیگر، فهمیدن اینکه قطب جنوب در دیگر نقاط جهان به سرعت یخ‌های خود را از دست می‌دهد، می‌تواند مردم را ترغیب کند که به دنبال راه حلی برای این موضوع باشد و این مسئله را به عنوان یک مشکل بسیار جدی‌تر از آنچه فرض می‌شود در نظر بگیرند.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی حرکت بزرگترین کوه منجمد جهان چیست؟ شما تا چه حد به اکوسیستم محل زندگی خود اهمیت می‌دهید؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر