coinex
راهنمای خرید تکراتو

تلسکوپ فضایی هابل با اصلاح مشکل ژیروسکوپ بار دیگر فعال شد

تلسکوپ فضایی هابل که از چند ماه پیش در یکی از ژیروسکوپ‌هایش اختلال ایجاد شده بود اکنون این مشکل را رفع کرده و با سه ژیروسکوپ فعال به کار خود ادامه می‌دهد.

تلسکوپ فضایی هابل که نام خود را از کیهان شناسی به نام ادوین هابل گرفته است در سال 1990 توسط شاتل دیسکاوری در مدار گردش قرار گرفت. اولین بار در 28 آبان، یکی از سه ژیروسکوپ این تلسکوپ فضایی دچار مشکل شد که باعث شد چندین هفته در حالت safe mode بماند.  اما اکنون با رفع این مشکل دوباره فعالیت خود را از سر گرفته است.

بیشتر بخوانید: روز سه‌شنبه نادرترین پدیده نجومی به وقوع می‌پیوندد

بر اساس گزارش ناسا بروز مشکل در یکی از سه ژیروسکوپ هابل آن را در حالت safe mode نگه داشته بود گرچه این تلسکوپ با یک ژیروسکوپ هم قابل هدایت است اما این کار رصدخانه را عقب می‌اندازد چرا که هدایت آن بدون سه ژیروسکوپ کار زمان‌بری محسوب می‌شود. هابل یکی از برنامه‌های مشترک ناسا و سازمان فضایی اروپا بوده که اکنون برای انجام ماموریت‌های خود در دسترس قرار گرفته است.

تلسکوپ فضایی هابل
تلسکوپ فضایی هابل

گرچه طی سال‌های اخیر رقیبی با عنوان جیمز وب برای هابل پیدا شده اما با این حال هنوز هم وجود این تلسکوپ فضایی ضروری است. چرا که جیمز وب و هابل در دو طول موج متفاوت فعالیت می‌کنند و هر کدام اطلاعات مختلفی را در اختیار اخترشناسان می گذارند. تلسکوپ فضایی هابل در طول موج مرئی که با چشم انسان قابل رویت است به  طول موج‌های فرابنفش و مادون قرمز دسترسی دارد که باعث می‌شود هابل بتواند اجرام کیهانی مانند سحابی‌ها و یا کهکشان‌های نزدیک را ثبت کند. در مقابل جیمز وب با دسترسی به طول موج مادون قرمز نزدیک و مادون قرمز میانی قابلیت ثبت کهکشان‌های دورتر را در اختیار اخترشناسان می‌گذارد.

نور کهکشان‌های دورتر به دلیل فاصله زیاد از قسمت مرئی طیف نور به قسمت مادون قرمز منتقل می‌شود که ثبت آنها بر عهده جیمز وب بوده و نور آنها فراتر از طول موج‌های‌ است که هابل قابلیت دیدن آنها را دارد.

گرچه هابل اولین تلسکوپ فضایی ساخته شده نیست ولی یکی از بزرگترین و پرکاربردترین آنها به حساب می‌آید و حتی برخی آن را مهم‌ترین ابزار ساخته شده در کل تاریخ علم به حساب می‌آورند به هر حال اکنون دو ابزار این تلسکوپ فضایی در دسترس هستند اما طی چند هفته آینده سایر اعضای آن آنلاین شده و توسط سه ژیروسکوپ خود هدایت می‌شود.

ناسا در یک به‌روزرسانی نوشت: «دو دوربین اصلی هابل، دوربین میدان گسترده 3 و دوربین پیشرفته برای بررسی‌ها، از روز جمعه مشاهدات علمی را از سر گرفته‌اند.» قدم بعدی ناسا بازگرداندن طیف‌نگار منشأ کیهانی و طیف‌نگار تصویربرداری تلسکوپ فضایی در اواخر دسامبر 2023 است.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی قابلیت‌های تلسکوپ فضایی هابل چیست؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار نجوم را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر