;
coinex

زنگ خطر بلاخره به صدا در آمد، آیا سلطنت آیفون به پایان می‌رسد؟

در پی کاهش ارزش سهام اپل، زنگ خطر برای اپل به صدا درآمده که گمان هایی از پایان سلطنت آیفون زده می‌شود و نوک پیکان تقصیر به سمت طراحی‌های تکراری و خسته‌کننده آیفون قرار گرفته است.

آیفون به مدت طولانی جواهر تاج کسب و کار اپل بوده است و هر سال میلیاردها دلار درآمد و سود به این شرکت می‌آورد. این شرکت همچنان تقاضای پایدار برای تلفن همراه خود را در بازارهای اصلی، از جمله چین که یکی از بازارهای سودآورترین تلفن همراه در جهان است، مشاهده می‌کند که نشان از سلطنت آیفون در بازار فعلی تلفن‌هاست.

با این حال، چالش‌هایی در افق دور برای آیفون وجود دارد؛ به‌طوری که بخشی از آن به خلاقیت شرکت اپل در طراحی گوشی برمی‌گردد. پیش‌بینی می‌شود که این موضوع تأثیر قابل توجهی بر سود کوپرتینویی‌ها در آینده خواهد داشت. موسسه مالی Barclays سهم اپل را به دلیل تقاضای کم برای خرید آیفون 15 در چین و ضعف مورد انتظار فروش آیفون 16 در سال 2024 کاهش داده است.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


آیا سلطنت آیفون رو به پایان است؟

بعد از این افت قیمت، سهام اپل تقریباً 4 درصد کاهش یافت که بزرگترین افتی است که از آگوست 2023 تجربه کرده است، این در حالیست که سهام تامین کنندگان اپل در آسیا مانند TSMC و فاکسکون نیز کاهش یافتند. سهام اپل دومین روز پیاپی خود را امروز با افت پشت سر گذاشته که نگرانی‌های بازار را در مورد چالش‌های قابل توجهی که در پیش روی شرکت قرار دارد، نشان می‌دهد.

درآمد اپل از آیفون‌ها در سال 2023 نسبت به سال 2022 در حدود 5 میلیارد دلار کاهش یافته است و این روند ممکن است ادامه یابد. لانگ، یکی از تحلیلگران موسسه Barclays انتظار دارد که این تقاضای کاهش یافته برای آیفون‌ها حتی پس از عرضه آیفون 16 در امسال نیز ادامه یابد، زیرا انتظار نمی‌رود مدل جدید در مقایسه با آیفون 15 ارتقاء‌های مهمی را به همراه داشته باشد.

سلطنت آیفون

حتی کسب و کار خدماتی که از طریق خدمات اشتراکی مختلف اپل میلیاردها دلار درآمد به دست می‌آورد، هم اکنون با چالش‌هایی روبه‌رو است. لانگ به این اشاره می‌کند که کسب و کار خدمات با مشکلات قابل توجهی در ماه‌های آینده مواجه خواهد شد، از جمله فشارهای فزاینده بر اپل برای اجازه دادن به توسعه‌دهندگان برای ارائه گزینه‌های پرداخت شخص ثالث که باعث تهدید قطعی 30 درصد اپل در فروشگاه اپل می‌شود است.

همچنین تهدیدی برای توافقنامه محرمانه اپل با گوگل نیز وجود دارد. شرکت جستجوی اینترنتی هر سال میلیاردها دلار به اپل می‌پردازد تا گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض در دستگاه‌های آن باقی بماند. وزارت دادگستری در پرونده مخالفت با رقابت در برابر گوگل ادامه می‌دهد و احتمال وجود دارد که گوگل از پرداخت به شرکت‌ها برای باقی ماندن به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض ممانعت کند. این باعث کاهش یک منبع کلیدی درآمد برای اپل خواهد شد.

با این حال، باید توجه داشت که چند سال دشوار برای تمام صنایع بوده است، اما می‌توان دید که چالش‌های اپل نیز نتیجه ترک این شرکت از نوآوری در تلفن‌های هوشمند است که ممکن است به سلطنت آیفون در بازار لطمه وارد کند. اپل تمرکز خود را بر رشد کسب و کار خدماتی خود قرار داده است که در سال 2023 به 85 میلیارد دلار رسیده است و دیگر به نظر نمی‌رسد که به همان اندازه در گذشته به تغییرات اساسی در آیفون اهمیت بدهد.

سلطنت آیفون

مشخص است که اپل در چند سال گذشته تقریباً هیچ تغییر طراحی اصلی در آیفون انجام نداده است. هر سال مدل‌های جدیدی را با تغییراتی ناچیز نسبت به نسل قبل عرضه می‌کند. هیچ نشانه‌ای نیست که اپل قصد داشته باشد با صنعتی که به سرعت از فاکتورهای جدید و نوآورانه مانند تلفن‌های قابل تاشو استقبال می‌کند، همگام شود.

برعکس، سامسونگ درک کرد که بازار تلفن‌های هوشمند پرچمدار و رده بالا، به نقطه اشباع رسیده است و باید کاری متفاوت انجام شود تا مشتریان دستگاه‌های منحصر به فردی برای انتخاب داشته باشند. این شرکت با استفاده از این مزیت که نخستین تولید‌کننده چنین تلفن‌هایی بود، تقریباً 80٪ از بازار تلفن‌های قابل تاشو جهان را در اختیار دارد. برخی از تولیدکنندگان چینی در حال تلاش برای رقابت با سامسونگ هستند، اما هنوز قادر به به‌چالش‌کشیدن این شرکت در همان مقیاس نیستند.

سلطنت آیفون

شاید صاحبان آیفون از بی‌تفاوتی اپل نسبت به طراحی آیفون‌ها خسته شده باشند. آنها هر سال آیفون خود را ارتقا می‌دهند، اما می‌بینند که ظاهرا آن شبیه به همان تلفنی است که در حال حاضر دارند. همچنین هیچ گزینه جدیدی از اپل در اختیارشان قرار نمی‌گیرد، بنابراین در سری آیفون این شرکت هیچ چیزی وجود ندارد که آنها را هیجان زده کند، اما به همان اندازه، رقیب اصلی یعنی سامسونگ، بر روی قدرتمند‌تر کردن گوشی‌های تاشو خود در تمامی زمینه ها به خصوص لولای صفحه نمایش تلاش می‌کند.

اپل به سمتی متفاوت برای شرط سخت‌افزاری جسورانه خود رفته است. عینک واقعیت ترکیبی Vision Pro به این معناست که هیچ تولیدکننده دیگری از دستگاه‌های تلفن همراه در حال حاضر چیز مشابهی تولید نمی‌کند. با این حال، این عینک فقط می‌تواند به عنوان یک دستگاه علاقه‌مندانه دسته‌بندی شود، زیرا قیمت آن 3499 دلار به معنی این است که تعداد زیادی از مشتریان عادی آن را خریداری نخواهند کرد. زمانی طول خواهد کشید تا Vision Pro، یا حداقل نسخه‌ای محدود‌تر شده از آن، به حدی در بازار راه یابد که بتواند چشمه درآمدی را که آیفون‌ها در حال ایجاد آن هستند، پر کند.

مسئله کاهش ارزش سهام شرکت اپل، مسئله‌ای نیست که بشود به راحتی دلیل اصلی آن را پیدا کرد؛ اما بسیاری معتقدند، یکی از دلایل اصلی این افت زیاد، سیاست‌های اتخاذی اپل در زمینه طراحی آیفون‌هاست که سال‌هاست هیچگونه تغییری و یا خلاقیتی در آن مشاهده نمی‌شود و سالانه، تنها نسخه‌ای مشابه با نسخه سال قبل به دست مشتریان می‌رسد.

سلطنت آیفون

البته از حق نگذریم، تیم طراحی محصول اپل، در زمان طراحی سری آیفون 14 پرو، دست‌به‌کار شدند و ناچ معروف آیفون را به جزیره پویا یا داینامیک آیلند تغییر دادند که آن هم در تمامی نسخه‌های آیفون 14 در دسترس نبود! و همین بهانه‌ای شد تا آیفونی به نام آیفون 15 وجود داشته باشد و بتوان، تمامی نسخه‌های آن را به این ناچ کپسولی شکل مجهز نمود. اما در کل، شواهد نشان می‌دهد که تکانه ارزش شرکت اپل به سمت کاهش است و به نظر می‌رسد که آیفون دیگر قادر به حفظ فروش در سطحی که قبلاً در حد نام آیفون بود، نیست. همین مسئله نشان می‌دهد، سلطنت آیفون ممکن است رو به پایان باشد و رقبایی همچون سامسونگ این جایگاه را از آن خود کنند.

اگر اپل می‌خواهد شانس خود را برای حفظ سلطنت آیفون در بازار تلفن هوشمند جهانی بهبود بخشد، باید بیشتر برجسته شود. این نیازمند بیش از حد تغییرات ظاهری کوچک و عدم وجود گزینه‌های جدید در خط تولید آیفون است که تنها مشتریان را ناراحت می‌کند، به ویژه زمانی که می‌بینند شرکت‌های دیگر مانند سامسونگ به مشتریان خود چه چیزی ارائه می‌دهند. اپل تنها می‌تواند اندکی اقدام کند تا مشتریان را در اکوسیستم خود نگه دارد.

iPhone 15 Pro Review - MacRumors

با توجه به سابقه‌ای که همه از شرکت اپل می‌دانند، شاید باور این مسئله که سلطنت آیفون به خطر افتاده برای برخی قابل باور نباشد؛ اما ممکن است روزی این اتفاق بیوفتد و کاربران به سمت اکوسیستم‌های رقبا مهاجرت کنند. به همین دلیل ما می‌بینیم سامسونگ بر تقویت اکوسیستم گلکسی تمرکز دارد و در چند سال گذشته پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی کرده است. سامسونگ بدون شک در اینجا فرصتی را حس می‌کند و قصد دارد از آن بیشترین استفاده را ببرد تا تعداد زیادی از مردم را از اپل به سمت خود جذب کند. آیا ورق بعد از سال‌ها برخواهد گشت؟ فقط زمان ثابت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد آینده گوشی‌های اپل چیست؟ آیا اپل می‌تواند سلطنت آیفون را در آینده بازار تلفن‌ها حفظ کند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: sammobile

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر