coinex
راهنمای خرید تکراتو

علت تغییر سیاست اپل برای تراشه‌های آیفون چیست؟

اپل سیاست تراشه‌های آیفون را تغییر خواهد داد و دیگر از پردازنده‌های نسل قبل برای مدل‌های معمولی آیفون‌های جدید استفاده نخواهد کرد؛ اما علت این تصمیم چیست؟

وقتی سری آیفون 14 رونمایی شد، مشتریان نسبت به تصمیم اپل برای تجهیز آیفون 14 پرو با چیپست جدید A16 بایونیک و همزمان ورود آیفون 14 به صحنه با چیپست قدیمی A15 بایونیک (که برای آیفون 13 پرو استفاده شده بود) سردرگم شدند. امسال، آیفون 15 پرو با چیپست 3 نانومتری A17 پرو عرضه شد که قول داده شد عملکرد قابل توجهی، به خصوص در زمینه GPU داشته باشد. با این حال، آیفون 15 و 15 پلاس با تراشه A16 پرو 4 نانومتری آیفون 14 پرو عرضه شدند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


تراشه‌های آیفون در نسخه‌های مختلف یکپارچه می‌شوند

اطلاعات اولیه نشریه‌های خبری نشان می‌دهد که این تجزیه‌شدگی ( استفاده پراکنده از چیپست‌های متفاوت برای نسخه‌های مختلف آیفون) در هنگام رونمایی از آیفون 16 و 16 پرو در آخر سال 2024 به نسبت کاهش می‌یابد. البته، کاهش یافته ولی احتمالاً کاملاً از بین نمی‌رود.

به طور خلاصه، شایعات نشان می‌دهند که آیفون 16 و 16 پرو هر دو با چیپست هوشمند A18 سه نانومتری به بازار می‌آیند. با این حال، تراشه‌های آیفون 16 و 16 پلاس ممکن است کمی متفاوت‌تر باشد، زیرا شایعات به A18 پرو برای آیفون 16 پرو و A18 بایونیک برای آیفون 16 اشاره کرده‌اند. اگرچه ممکن است یکی را پرو و دیگری را بایونیک نام بگذارند، اما تفاوت‌ها تا حدی قابل اغماض باشد؛ مانند A15 بایونیک در آیفون 13 پرو و آیفون 13، جایی که نسخه پرو دارای یک هسته GPU اضافی برای عملکرد گرافیکی سریع‌تر است.

تراشه‌های آیفون

خبر مهم این است که هر دو تراشه A18 به عملیات ساخت با استفاده از فرآیند جدید 3 نانومتری ساخته می‌شوند، بنابراین نباید تفاوت چشم‌گیری در عملکرد و کارایی بین A18 پرو و A18 بایونیک وجود داشته باشد. البته، باز هم ممکن است اپل تفاوت‌هایی را برای تمایز بین تراشه‌های آیفون ایجاد کند.

پیشتر، اپل همیشه این تجزیه‌شدگی نسخه‌های مختلف گوشی‌های اندرویدی را پیش می‌کشید و آن را مورد تمسخر قرار می‌داد؛ اما این رویه چند سالیست که اپل هم دچار آن شده است. نه تنها خط تولید آیفون اپل به 4 مدل متمایز تقسیم شده است (با نادیده‌گرفتن SE)، بلکه وجود ویژگی‌های عملکردی و دوربین متفاوت باعث پیچیده شدن موضوع‌ها شده است. اگر این تفاوت‌گذاری به سمت بیشتر شدن پیش برود، ممکن است اپل در وضعیتی مشکل قرار بگیرد.

تراشه‌های آیفون

برای مثال، تفاوت بیشتر در مدل‌های آیفون می‌تواند برای مصرف‌کنندگان سخت باشد تا بهترین مدل را برای خود انتخاب کنند. همچنین، امکان دارد که کاربران را به اکتشاف و مقایسه ویژگی‌ها، مشخصات و مدل‌ها و غیره متعدد معرفی کند و این روند ممکن است آن‌ها را با محصولات جایگزین در بازار آشنا سازد. معلوم نیست آیا این نتیجه‌ای است که اپل از آن راضی است یا خیر.

اما تولید مدل‌های سخت‌افزاری متفاوت برای اپل نیز مشکل‌ساز است. هر تفاوت کوچکی باید هنگام توسعه نرم‌افزار iOS تا حدی در نظر گرفته شود. بیایید فراموش نکنیم که کشتی سخت‌افزار-نرم‌افزاری تماماً متکی بر همکاری محکم بین سخت‌افزار و نرم‌افزار می‌باشد. همانطور که نمونه‌های سخت‌افزار تنوع پیدا می‌کند، این قدرت به طور طبیعی آسیب خواهد دید.

تراشه‌های آیفون

توسعه‌دهندگان نیز باید ساعات اضافی به منظور بهینه‌سازی نرم‌افزار خود برای مدل‌های مختلف آیفون صرف کنند که می‌تواند منابعی را که می‌توانست برای کار طراحی یا توسعه قابلیت‌های جدید استفاده شوند به باد برود. و بیشتر از همه، کمترین تفاوت بین مدل‌های آیفون به طور طبیعی منجر به تجربه کاربری یکپارچه‌تری خواهد شد که این امر به طور کلی امری خوب است. زیرا، اگر این تجزیه‌شدگی ادامه یابد، ممکن است برای آیفون‌های پرو اپلیکیشن‌هایی وجود داشته باشد که بر روی آیفون‌های معمولی پشتیبانی نمی‌شوند.

مسلماً چنین نتیجه‌ای بسیار ناخوشایند است. برای مثال، بازی‌های سطح بالایی مانند رزیدنت اویل Village فقط بر روی آیفون 15 پرو پشتیبانی می‌شوند، اما آیفون 15 چنین تجربه‌ای را به کاربران ارائه نخواهد داد.

چنین مرزهای باریکی مسلما به تجربه بد کاربری برای کاربران آیفون منجر خواهد شد، اما شایعات فعلی نشان می‌دهد خط تولید آیفون 16 با تراشه A18 سه نانومتری ساخته شده‌اند، حتی اگر تفاوت کمی داشته باشند، باعث می‌شود این تفاوت بین نسخه‌های مختلف برای چندین سال متوالی، رفته رفته کاهش یابد و حتی به صفر برسد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد اتخاذ سیاست جدید اپل برای تراشه‌های آیفون چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: PhoneArena

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر