;
coinex

جت مافوق صوت X-59 ناسا با سرعت 1.4 ماخ رونمایی شد؛ انقلابی جدید در هوانوردی [+ویدئو]

ناسا به تازگی از جت مافوق صوت X-59 با سرعت 1.4 ماخ رونمایی کرده است. به عقیده کارشناسان، این جت می‌تواند انقلابی جدید در هوانوردی بوجود آورد.

اداره ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (NASA) به تازگی جت مافوق صوت X-59 را رونمایی کرده که قادر است بدون اینکه صدایی وحشتناک و اذیت‌کننده داشته باشد، دیواره صوتی را بشکند.

این جت فعلاً در مراحل آزمایش است و اگر تست‌ها را با موفقیت به اتمام برساند، انقلابی جدید در جت‌های مافوق صوت و هوانوردی جهان ایجاد خواهد کرد. این جت می‌تواند با سرعت 1500 کیلومتر برساعت و در فاصله 16 کیلومتری پرواز کند. همانطور که گفتیم جت X-59 ناسا صدایی بسیار کم دارد و در هنگام پرواز صدایی مانند بستن درب اتومبیل دارد.

بیشتر بخوانید: هواپیمای مافوق صوت ناسا با کارکرد تجاری به زودی به بازار می‌آید؛ نیویورک تا لندن، 90 دقیقه!

جت مافوق صوت X-59 ناسا رونمایی شد

ناسا براساس پروژه Quesst (فناوری بی صدا سوپرسونیک) هواپیمای مافوق صوت X-59 را توسعه داده که در رنگ فیروزه‌ای تولید شده و 30 متر طول دارد. ناسا با این هواپیما، عصری جدید در پروازهای مافوق صوت ایجاد خواهد کرد. ضمناً پروازهای آزمایشی برای این جت در نظر گرفته شده است که به زودی انجام خواهد شد.

جت مافوق صوت X-59 ناسا رونمایی شد

پیتر کوئن، مدیر ناسا در مورد احیای این پروژه می‌گوید:

«ما قطعاً آماده‌ایم تا فصل جدیدی را در تاریخ پرواز‌های مافوق صوت، تعریف کنیم. هدف ما این است که ترددهای مسافرتی هوایی بر روی زمین را به میزان دو برابر سریع‌تر کنیم و در عین حال از روشی ایمن، پایدار و خیلی ساکت‌تر از قبل، استفاده کنیم.»

صدای انفجار  ناشی از شکسته شدن دیواره صوتی معمولاً در حالی ایجاد می‌شود که که سرعت جت و هواپیما بیشتر از سرعت صوت باشد. اما جت مافوق صوت جدید ناسا، طور طراحی شده که در زمان شکستن دیواره صوتی صدایی مهیب تولید نمی‌کند.

جت مافوق صوت X-59 ناسا رونمایی شد

پروازهای مافوق صوت بر فرار آسمان ایالات متحده فعلاً ممنوع است و این قانون توطس اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) وضع شده است.

گفتنی‌ست که این قانون به دلیل صلب آسایش و نگرانی شهروندان در اثر صدای شدید شکستن دیوار صوتی توسط هواپیماها وضع شده است.

اما جت مافوق صوت X-59 احتمالاً از این قاعده مستثنی خواهد شد چرا که عملیات شکست دیواره صوت بوسیله این هواپیما، صدایی در حد بستن درب اتومبیل دارد.

جت X-59 از سال 2016 درحال توسعه است و می‌تواند با سرعت حدود 1488 کیلومتر بر ساعت یا 1.4 ماخ پرواز کند. این جت تنها حدود 30 متر طول، 9 متر عرض و شکلی کشیده‌ای دارد که برای جلوگیری از برخورد امواج ایجادشده توسط پرواز مافوق صوت طراحی شده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما مخاطبین تکراتو درخصوص این جت مافوق صوت منحصر به فرد چیست؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر