;
coinex

کاشت اولین تراشه نورالینک در مغز انسان ؛ تاریخ‌سازی ایلان ماسک با «تله‌پاتی»

ایلان ماسک بالاخره موفق به کاشت اولین تراشه نورالینک در مغز انسان شد. این تراشه از سمت دومین فرد ثروتمند جهان، «تله‌پاتی» نامگذاری شده است.

کاشت اولین تراشه نورالینک در مغز انسان بالاخره پس از ماه‌ها اخبار هیجان‌انگیر در این مورد، اتفاق افتاد. ایلان ماسک که هم‌‌اکنون دومین فرد ثروتمند جهان به حساب می‌آید، مالک و مؤسس شرکت نورالینک است و ایده ساخت تراشه برای کارگزاری در مغز انسان را مطرح کرد.

با استفاده از این تراشه پیشرفته می‌توان اندام بیمارهای فلج کامل را احیا کرد و کنترل مغز را بدست گرفت. البته این تنها موارد استفاده این تراشه نیست و در آینده گستره موارد بیشتری دریافت خواهد کرد.

ماسک پیش‌تر گفته بود که تا پایان سال 2023، تست انسانی تراشه را انجام خواهد داد. اگرچه با کمی تأخیر، اما این کار انجام و گفته شده که حال دریافت‌کننده روبه بهبودی است.

بیشتر بخوانید: نورالینک، استارتاپ ایلان ماسک 43 میلیون دلار سرمایه جدید جذب کرد

کاشت اولین تراشه نورالینک در مغز انسان

ماه‌ها پیش شرکت نورالینک اطلاعیه برای جذب داوطلب تست انسانی تراشه مغزی صادر کرد. هدف نخست این شرکت و مدیرعامل جنجالی‌اش، بیماری فلج 4 عضو و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)‌ یا آسیب نخاعی بود. پس از آن این شرکت توانست مجوز تست انسانی تراشه خود از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را کسب کند. چندی پیش ایلان ماسک اعلام کرد که آزمایش انسانی تراشه نورالینک را تا پایان سال 2023 انجام خواهد داد. اگرچه کمی تأخیر بوجود آمد، ولی حالا این آزمایش انجام و ظاهراً موفقیت‌آمیز بوده است.

ایلان ماسک در شبکه اجتماعی ایکس با انتشار پستی، اعلام کرد که روز گذشته اولین انسان تراشه مغزی نورالینک را دریافت کرده است. ظاهراً این عمل موفقیت‌آمیز بوده؛ چرا که به گفته مدیرعامل نورالینک، وضع سلامتی دریافت‌کننده تراشه رو به بهبود است:

«روز گذشته اولین انسان تراشه نورالینک را دریافت کرد و وضع این فرد به‌خوبی درحال بهبود است. نتایج اولیه تشخیص امیدوارکننده نورون اسپایک (Neuron Spike) را نشان می‌دهد.»

کاشت اولین تراشه نورالینک در مغز انسان

ماسک در پست دیگری اعلام کرد: «تصویر کنید استیون هاوکینگ بتواند سریع‌تر از تایپیست حرفه‌ای با دیگران ارتباط برقرار کند؛ این هدف ما در نورالینک است.»

ایلان ماسک هم‌زمان با اعلام خبر کاشت تراشه مغزی نورالینک روی مغز اولین انسان، اعلام کرد نام اولین محصول نورالینک «تله‌پاتی» است. به گفته ماسک، با این دستگاه می‌توانید کامپیوتر یا گوشی هوشمندتان را تنها از طریق فکرکردن کنترل کنید.

کاشت اولین تراشه نورالینک در مغز انسان
کاشت اولین تراشه نورالینک در مغز انسان

به گفته نورالینک، هدف اولیه واسط مغز و رایانه (BCI) این شرکت، دادن توانایی کنترل نشانگر ماوس یا کیبورد تنها از طریق افکار به داوطلبان است. طبق گزارشی که بلومبرگ در آبان‌ماه منتشر کرد، هزاران نفر برای دریافت تراشه مغزی نورالینک اعلام آمادگی کرده بودند؛ بااین‌وجود، افراد کمی برای اولین آزمایش بالینی تراشه مغزی ایلان ماسک انتخاب می‌شوند و روز گذشته هم اولین داوطلب آن را دریافت کرده است.

درحال‌حاضر ایلان ماسک جزئیاتی درباره نحوه جراحی و کاشت تراشه درون مغز انسان منتشر نکرده، بااین‌حال می‌گوید نتایج اولیه تشخیص امیدوارکننده نورون اسپایک را نشان می‌دهد.

کاشت تراشه نورالینک درون مغز انسان یک موفقیت بزرگ برای این شرکت و البته ایلان ماسک محسوب می‌شود. ماسک برنامه‌های زیادی برای نورالینک دارد و نه‌تنها می‌خواهد بیماران را درمان کند، بلکه می‌خواهد برای انسان‌ها تجربه گذشته خود و یا واقعیت‌های مختلف (مانند واقعیت‌های تخیلی) را هم فراهم کند.

بیشتر بخوانید:

به نظر می‌رسد که موفقیت بزرگی برای درمان برخی بیماری‌ها از جمله فلج اندام بوجود آمده است. دیدگاه شما چیست؟ آیا ایلان ماسک می‌تواند رویای درمان بیماری‌های فلج اندام، آسیب‌های نخاعی و غیره را به حقیقت بدل کند؟

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر