;
coinex

ویژگی های ناو شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری ؛ ناوهای جدید نیروی دریایی سپاه [+فیلم]

امروز دو ناو جدید به نیروی دریایی سپاه پاسداران ملحق شد. در این مطلب قصد داریم به ویژگی های ناو شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری بپردازیم.

صبح امروز دوشنبه، 30 بهمن 1402 در یک مراسم ویژه دو ناو قدرتمند از کلاس شهید سلیمانی، به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اضافه شد. هردو این ناوها از نوع اقیانوس‌پیما هستند که با ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد توسعه داده شده‌اند.

گفتنی‌ست که با الحاق این دو ناو، رسماً اولین ناوتیپ سنگین نیروی دریایی سپاه تشکیل شده است که این موضوع دست بالاتر ایران در آبهای دوردست را تضمین می‌کند. در اینجا بد نیست نگاهی به مشخصات و ویژگی های ناو شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری و همچنین ناو شهید سلیمانی بیندازیم.

بیشتر بخوانید: ویژگی سامانه های موشکی آرمان و پدافند آذرخش ؛ عملیات پدافندی و شلیک آرمان و آذرخش [+فیلم]

ویژگی های ناو شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری

سردار سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ در آیین الحاق ق دو ناو شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری به نیروی دریایی سپاه با تبریک ایام شعبانیه دستور الحاق این دو شناور از کلاس اقیانوس‌پیمای شهید سلیمانی را با تکرا ذکر یا صاحب‌الزمان (عج) به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابلاغ کرد.

با الحاق دو ناو شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری در به نیروی دریایی سپاه، بطور رسمی اولین ناوتیپ سنگین نیروی دریایی سپاه تشکیل می‌شود.

این شناور از نخستین ناوشکن‌های سنگین نیروی دریایی سپاه است؛ ناوشکنی در کلاس شهید سلیمانی که به دست متخصصان داخلی کشور و نیروی دریایی سپاه ساخته شده است و به دلیل طراحی زاویه‌دار آن از جمله شناورهای رادار گریز محسوب‌ می‌شود.

سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، با بیان اینکه این شناورها می‌توانند همپایی با شناورهای نفتکش و تجاری داشته باشند، گفت: «این دو شناور با ظاهری متفاوت و خطوط پرشمار زاویه دار شناسا گریز هستند، به گونه‌ای که در رادار دشمن سطح مقطع آن بسیار کوچک‌تر از واقعیت نشان داده می‌شود.»

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود:

پاستفاده عمده از آلومینیوم و آلیاژهای غیر فولادی در بدنه ناو، مجهز بودن به سیلوهای عمود پرتاب موشک‌های پدافندی نواب و کروز ضد کشتی صیاد، مجهز به پرتابگر راکت‌های فریبنده چف و فلر جوشن برای منحرف کردن موشک‌های دشمن با ۲۴ خشاب و قابلیت حمل یک بالگرد رزمی مسلح تا اتمام مأموریت از دیگر ویژگی‌های این شناورها است.

ویژگی های ناو شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری

ویژگی های ناو شهید سلیمانی

ناو شهید سلیمانی که توسط سپاه پاسداران و وزارت دفاع تولید شده است، نخستین بار در شهریورماه 1401 توسط رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح در بندرعباس رونمایی شد.

ویژگی های ناو شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری

ناو سردار سلیمانی دارای ویژگی‌های منحصر‌به فردی است که توانایی نظامی ایران در آبهای خلیج فارس را دو چندان می‌کند. ویژگی‌های این ناو عبارتنداز:

  • طراحی زاویه‌دار برای به حداقل رساندن سطح مقطع راداری
  • استفاده عمده از آلومنیوم و آلیاژهای غیرفولادی در بدنه ناو
  • تجهیز ناو به سیلوهای عمود پرتاب موشک‌های پدافندی و ضد کشتی برای اولین بار در ایران
  • تجهیز به موشک‌های کروز تا برد ۷۰۰ کیلومتر و بالاتر
  • قابلیت حمل ۳ شناور سبک موشک‌انداز در آشیانه زیر پد شناور
  • تجهیز به پرتابگر موشک‌های فریبنده (چف و فلر) جوشن برای منحرف کردن موشک‌های دشمن با ۲۴ خشاب

ویژگی های ناو شهید صیاد شیرازی

شناور شهید صیاد شیرازی رادارگریز و از کلاس شهید سلیمانی است که چندی پیش نیز شناور ابومهدی‌المهندس از این کلاس رونمایی و به نیروی دریایی سپاه الحاق شد.

این ناو اقیانوسپ‌یما از نوع بدنه کاتاماران و با سرعت 45 گره و با موشک‌های متعدد آفندی و پدافندی است. همچنین شناور شهید صیاد شیرازی مجهز به سامانه موشک پدافندی عمود پرتاب نواب و موشک کروز صیاد با برد 700 کیلومتر هستند.

این ناو قابلیت حمل 3 شناور سبک موشک‌انداز و یک بالگرد رزمی مسلح را دارد. این شناور سپاه دارای 67 متر طول و 20 متر عرض و 600 تن وزن با 4 موتور هستند.

لازم به ذکر است که شناور شهید صیاد شیرازی مجهز به موشک‌های پدافندی برد بلند صیاد و موشک پدافندی نواب است.

شناور صیاد شیرازی همچنین دارای قابلیت 5 هزار 500 مایل دریانوردی است.

ویژگی های ناو شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری
ویژگی های ناو شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری

ویژگی های ناو شهید باقری

شناور شهید باقری در مرکز تخصصی شناوری ندسا در بوشهر ساخته شده است. ویژگی‌های این شناور در همه بخش‌ها با شناور صیاد شیرازی یکسان است.

ویژگی های ناو شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری
ویژگی های ناو شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری

شناور شهید باقری مجهزبه بالگرد، موشک و پهپاد است که توانایی این شناور را به شدت بالا می‌برد. این ناو به طوری ساخته شده که توانایی جای‌دهی به 60 فروند پهپاد را دارد.

با الحاق این شناورها به ناوگان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توان رزمی این نیرو بسیار بالاتر خواهد رفت و نیروی دریایی کشور دست بالاتر را در آب‌های دور دست خواهد داشت.

واکنش سردار باقری به روند سریع تولید ناو توسط سپاه پاسداران

رییس ستادکل نیروهای مسلح در آیین الحاق دو ناو صیاد شیرازی و شهید باقری به نیروی دریایی سپاه گفت: «امروز افتخار می‌کنیم که شناورهای ارزشمندی با فناوری روز دنیا در ایران عزیز طراحی و ساخته شد و به کارگیری می‌شود.»

وی گفت:

سرعت تولید شناور در نیروی دریایی سپاه با توجه به امکانات، تقریبا کم نظیر است.

سرلشگر باقری ادامه داد: «ارتش متجاوز آمریکا به ظاهر منطقه را به قدری ترک کرد اما بلافاصله با بهانه های گوناگون به اشکال دیگر در منطقه حضور پیدا کرد.»

وی گفت:

حادثه بزرگ و عملیات قهرمانانه ۱۵ مهر ماه مجاهدان فلسطینی باعث شد که آمریکا مجدد در مدیترانه و دریای سرخ در غرب اقیانوس هند حضور پیدا کند.

ویژگی های ناو شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری
ویژگی های ناو شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری

سرلشگر باقری افزود: «بازدارندگی دفاعی جمهوری اسلامی ایران سپر پایداری برای امنیت ملی و دفاع ملی ما ایجاد کرده است اما نیروهای مسلح مکلف‌اند کوچک ترین تهدید را کاملا جدی تلقی کرده و خود را برای شرایط آماده کنند.»

رییس ستادکل نیروهای مسلح در ادامه بیان کرد:

حادثه غزه،حادثه بزرگی است و تاریخ جدید را برای منطقه و جهان رقم زده است.

وی گفت: «سرنوشت این جنگ کاملاً روشن است، شکست بی‌نظیر و ترمیم ناپذیر رژیم صهیونیستی از مردم مظلوم غزه و هیچ قدرتی نمی‌تواند سرنوشت این جنگ را تغییر دهد.»

سرلشگر باقری افزود:

صهیونیست‌ها شکستی خورده‌اند که قابل جبران نیست اما با کشتار مردم بی‌گناه و بی‌دفاع می‌خواهند این شکست را جبران کنند که امکان‌پذیر نیست. این جبهه دو طرف دارد،جبهه حقی که مردم مظلوم فلسطین و حامیان او در یک سوی این جبهه قرار دارند و در سوی دیگر جبهه صهیونیست‌های جنایت کار قرار دارند و آمریکا و اروپای دروغگویی که حقیقت کلملت بی‌معنای حقوق بشر را نمایان کردند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درخصوص تجهیز نیروی دریایی سپاه به ناوهای صیاد شیرازی و شهید باقری چیست؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر