;
coinex

مایکروسافت و اینتل قرارداد همکاری جدیدی برای تولید تراشه اختصاصی امضا کردند

براساس گزارش‌های اخیر، مایکروسافت و اینتل قرارداد جدیدی به ارزش بیش از 15 میلیارد دلار امضا کرده‌اند که طی آن، تراشه‌های سفارشی غول ردموندی توسط اینتل تولید خواهد شد.

شرکت اینتل شرکت مایکروسافت را به عنوان مشتری برای کسب و کار تراشه‌های سفارشی خود جذب کرده است، که یک پیروزی کلیدی برای یک تلاش جاه طلبانه برای جاه طلبی تحت مدیریت پت گلسینگر، مدیر ارشد اجرایی است.

مایکروسافت قصد دارد از فناوری ساخت 18A اینتل برای ساخت تراشه‌ای که سازنده نرم‌افزار داخلی طراحی کرده است استفاده کند. آنها محصول را شناسایی نکردند، اما مایکروسافت اخیراً برنامه‌هایی را برای دو تراشه خانگی اعلام کرده است: یک پردازنده رایانه و یک شتاب‌دهنده هوش مصنوعی.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


قرارداد همکاری مابین مایکروسافت و اینتل برای تولید تراشه

اینتل به دنبال اثبات توانایی خود در بازار تراشه است، جایی که شرکت‌ها تراشه‌های سفارشی را برای مشتریان تولید می‌کنند. این یک تغییر بزرگ برای پیشگامان نیمه‌هادی است که زمانی پیشرفته ترین امکانات تولید تراشه در جهان را داشت و آنها را برای خود نگه می‌داشت. این روزها، اینتل در حال رقابت برای رسیدن به شرکت‌هایی مانند TSMC است که پیشتاز صنعت تراشه‌اند.

در همین حال، مایکروسافت به دنبال تامین پایداری از نیمه‌هادی‌ها برای تامین انرژی عملیات مرکز داده خود است؛ به ویژه با افزایش تقاضا برای هوش مصنوعی. همچنین طراحی تراشه‌های خود به مایکروسافت اجازه می‌دهد تا محصولات را مطابق با نیازهای خاص خود تنظیم کند.

مایکروسافت و اینتل

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در بیانیه‌ای گفت: «ما به یک منبع مطمئن از پیشرفته‌ترین، با کارایی بالا و با کیفیت‌ترین نیمه‌رساناها نیاز داریم. به همین دلیل است که ما برای کار با اینتل بسیار هیجان زده هستیم.

صنعت گسترده‌تر برای به دست آوردن سیلیکون پیشرفته به اندازه کافی تلاش کرده است؛ به ویژه تراشه‌های شتاب‌دهنده بسیار ارزشمند Nvidia Corp که به توسعه ربات‌های چت و سایر خدمات هوش مصنوعی کمک می‌کند.

برای اینتل، تامین یک مشتری بزرگ برای کسب و کار خود باید به سرمایه گذاران اطمینان دهد که پیشنهاد بازگشت Gelsinger همچنان در مسیر خود قرار دارد. طرح او شامل ایجاد عملیات کارخانه سازنده تراشه برای مدیریت بار افزایش یافته و همچنین بازیابی قدرت تکنولوژیکی اینتل است که زمانی غالب بود.

این شرکت به دنبال کمک به دولت‌های ایالات متحده و اروپا برای پرداخت هزینه‌ها است و حضور مایکروسافت ممکن است به این تلاش کمک کند. بلومبرگ هفته گذشته گزارش داد، اینتل با دولت بایدن برای دریافت بیش از 10 میلیارد دلار یارانه تحت قانون Chips And Science مذاکره کرده است.

مایکروسافت و رقبای محاسبات ابری Amazon.com Inc و Alphabet Inc. Google از بزرگترین خریداران تراشه‌های پیشرفته هستند که از آنها برای تامین انرژی مراکز داده خود استفاده می‌کنند. آنها به طور فزاینده ای به سمت استفاده از طرح‌های خود روی آورده اند؛ روندی که به اینتل در سودآورترین تجارتش آسیب رسانده است. این عمل برای مایکروسافت و دیگران می‌تواند به بازپس گیری حداقل بخشی از درآمد از دست رفته کمک کند.

مایکروسافت و اینتل

اکثر تولیدکنندگان به اصطلاح تراشه در واقع صاحب کارخانه نیستند و در عوض تولید خود را برون سپاری می‌کنند، عمدتاً به TSMC و شرکت سامسونگ الکترونیکس. اینتل در بازار تراشه بسیار عقب‌تر از هر دو شرکت است، اما قصد دارد حداقل تا پایان دهه از سامسونگ پیشی بگیرد. سال گذشته، اینتل کمتر از 1 میلیارد دلار از برون سپاری درآمد داشت، در حالی که تقریباً 70 میلیارد دلار در TSMC، که سهم بازار نزدیک به 60 درصد را دارد، داشت. طبق اطلاعات بلومبرگ، سامسونگ حدود 15 درصد از تجارت را در اختیار دارد.

گلسینگر همچنین قول داده است که تا سال 2025 دوباره بهترین فناوری تولید جهان را در اختیار خواهد داشت؛ جدول زمانی که همچنان در مسیر خود قرار دارد. اینتل همچنین محصول جدیدی دارد که از فرآیند 18A استفاده می‌کند و نشان می‌دهد که این فناوری برای پذیرش توسط مشتریان خارجی آماده است و یک رویکرد حتی پیشرفته‌تر به نام 14A را اعلام کرد.

شرکت مستقر در سانتا کلارا در کالیفرنیا نیز گروه‌های طراحی و محصولات خود را از بازوهای تولید و توسعه فرآیند اینتل جدا می‌کند. این یک تغییر اساسی دیگر است. در طول بیشتر تاریخ 55 ساله اینتل، چیدمان قدیمی به عنوان یک مزیت کلیدی مطرح شده بود: طراحان از نزدیک با تیم‌های تولید کار کردند تا مطمئن شوند که محصولات اینتل بهترین ترانزیستورها را در صنعت دارند.

اما رویکرد جدید کار با طراحان مشتریان خارجی را آسان‌تر می‌کند. به گفته استو پان، که بخش تولید را اداره می‌کند، این کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که اینتل نیازهای تولیدی خود را نسبت به مشتریان ترجیح نمی‌دهد.

پن گفت که مایکروسافت و اینتل جلسات جداگانه ای را با کارکنان برگزار خواهند کرد و سایر اقدامات لازم را برای حفظ تیم‌های تولیدی خود در کنار هم انجام خواهند داد. او گفت و برخلاف تولیدکنندگان متمرکز در شرق آسیا، اینتل می‌تواند شبکه کارخانه‌ای از نظر جغرافیایی متنوع را به مشتریان ارائه دهد. این به کاهش خطر مشکلات زنجیره تامین کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد همکاری مایکروسافت و اینتل برای تولید تراشه چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: bloomberg

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر