;
coinex

استخدام هکر توسط دولت چین ؛ اهداف پروژه سایبری چین چیست؟

افشای اطلاعات یک شرکت امنیتی نشان از استخدام هکر توسط دولت چین دارد. ظاهراً دولت چین تاکنون هزاران و یا شاید میلیون‌ها پوند هزینه کرده است. اما به چه علت؟
گیت‌هاب، میزبان بیش از 500 فایل فاش شده از شرکت چینی I-Soon است که گفته شده دولت چین در آن نقش داشته است. ظاهراً دولتمردان بخش امنیتی چین برای اینکه بتوانند اطلاعاتی را در رابطه با اهداف خود به خصوص دولت‌های خارجی بدست آورند، هزاران و یا شاید میلیون‌ها پوند تاکنون برای استخدام هکر خرج کرده‌اند. حال موضوع استخدام هکر توسط دولت چین فاش شده و باید دید که واکنش‌ها به این موضوع چگونه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: گروه هکری عدالت علی مدعی هک سیستم های قوه قضاییه شد ؛ دادگستری تهران تکذیب کرد

استخدام هکر توسط دولت چین

بیش از 500 فایل لورفته از شرکت چینی I-Soon در وب‌سایت Github قرار گرفته است. طبق این فایل‌ها، برخی از اهداف هکرهای چینی، ناتو و وزارت خارجه بریتانیا هستند. همچنین این افشاگری تلاش دولت چین برای استخدام هکرها را برملا می‌کند که رئیس سرویس‌های امنیتی بریتانیا آن را یک چالش «عظیم» برای این کشور خوانده است.

فایل‌های مذکور که شامل ترکیبی از آرشیو چت‌ها، کاتالوگ و نمونه داده شرکت‌ها می‌شود، وسعت عملیات‌های جمع‌آوری اطلاعات چین را نشان می‌دهد. براین‌اساس، به‌نظر می‌رسد که I-Soon با یک شرکت هکر چینی دیگر به نام Chengdu 404 نیز همکاری داشته است که هکرهای آن توسط وزارت دادگستری ایالات‌متحده به‌دلیل حمله به شرکت‌های آمریکایی متهم شده‌اند.

استخدام هکر توسط دولت چین

از دیگر اهداف اشاره‌شده در فایل‌های I-Soon می‌توان به مرکز پژوهشی Chatham House که همچنین «مؤسسه سلطنتی روابط بین‌المللی» نام دارد و دفاتر بهداشت عمومی و وزارت امور خارجه کشورهای «اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا» (شامل مواردی مانند اندونزی، مالزی و فیلیپین) اشاره کرد.

به‌نظر می‌رسد که برخی از این داده‌ها براساس مشخصات خاصی توسط هکرها جمع‌آوری شده‌اند، اما مواردی نیز وجود دارد که در آن‌ها به قراردادهای خاص با یک دفتر امنیت عمومی در چین برای جمع‌آوری نوعی از داده‌ها اشاره شده است.

علاوه‌براین، سرویس‌های I-Soon با هزینه‌های متنوعی نیز برای مشتریان ارائه می‌شود. به عنوان مثال، اداره امنیت عمومی شهری استان «شاندونگ» برای دسترسی به صندوق ایمیل 10 هدف خود به مدت یک سال، نزدیک به 44000 پوند هزینه کرده است.

البته مواردی نیز وجود دارد که در آن هدف هکرها از جمع‌آوری اطلاعات چندان مشخص نیست. «آلن وودوارد»، کارشناس حوزه امنیت رایانه دانشگاه ساری انگلستان در این رابطه می‌گوید: «دولت چین اساساً تا جایی که می‌تواند داده جمع‌آوری می‌کند. آن‌ها می‌خواهند تا حدی که می‌توانند [درباره رقبای خود] اطلاعات مفید داشته باشند.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص استخدام هکر توسط دولت چین چیست؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر