;
coinex

ماهواره پارس 1 چه ویژگی هایی دارد؟ ؛ پرتاب پارس 1 از روسیه [+ویدئو]

ماهواره پارس 1 امروز از پایگاه فضایی مستقر در کشور روسیه پرتاب شد. این ماهواره از نوع ماهواره‌های تحقیقی – سنجشی است که توسط متخصصان ایرانی ساخته شده است.

امروز صبح ماهواره پارس 1 از پایگاه پرتاب وستوچنی روسیه به جو زمین پرتاب شد. تصاویر پرتاب این ماهواره پیشرفته ایرانی، در هم‌اکنون در فضی مجازی و رسانه‌های کشور وایرال شده و به موضوع اول خبرها بدل شده است.

می‌دانیم که ایران جزء 9 کشور جهان با توانایی پرتاب ماهواره است و به نظر می‌رسد که وزارت ارتباطات و سازمان فضایی کشور در این زمینه به بلوغ رسیده‌اند. اما لازم به ذکر است که بیشترین پرتاب ماهواره در ایران، در دولت سیزدهم تا به امروز رخ داده است. پرتاب امروز، دوازدهمین پرتاب ماهواره در این دولت است.

بیشتر بخوانید: اولین پست شبکه ایکس با اینترنت ماهواره ای استارلینک منتشر شد

ماهواره پارس 1 به فضاب پرتاب شد

امروز پنج‌شنبه ۱۰ اسفند، ماهواره پارس۱ توسط پرتابگر سایوز از پایگاه پرتاب وستوچنی روسیه به فضا پرتاب شد و در مدار خورشید آهنگ با ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر از سطح زمین تزریق شد.

پارس۱، ماهواره‌ای تحقیقاتی است که مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و آزمون آن در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده است.

لحظه جدا شدن کپسول حاوی ماهواره ایرانی پارس ۱

هم‌اکنون فیلمی از لحظه جدا شدن کپسول حاوی ماهواره پارس 1 منتشر شده است که در پایین مشاهده می‌کنید:

توضیحات وزیر ارتباطات درخصوص پرتاب ماهواره ایرانی پارس 1

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات درخصوص پرتاب ماهواره پارس یک گفت:

«صنعت فضایی کشور در مسیر پرشتاب خود به سمت جلو در حرکت است. این  دوازدهمین پرتاب ماهواره در دولت سیزدهم است . اتفاق امروز هدیه وزارت ارتباطات و متخصصین صنعت فضایی کشور به مردم عزیزمان بود.»

مشخصات و ویژگی های ماهواره پارس 1

این ماهواره ۱۳۴ کیلوگرمی، از سری ماهواره‌های تحقیقاتی – سنجشی پژوهشگاه فضایی ایران است و به منظور تصویربرداری کاربردی، توسعه بازار داده‌های سنجشی داخلی، و توسعه و آزمون فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های سنجشی عملیاتی بومی طراحی و تولید شده است.

این ماهواره دارای سه دوربین تصویربرداری است و اطلاعات منابع زمینی را در سه محدوده طیفی مرئی، فروسرخ موج کوتاه و فروسرخ گرمایی دریافت می‌کند.

دوربین طیف رنگی و فروسرخ موج کوتاه این ماهواره در کمتر از ۱۰۰ روز، ۹۵ درصد اراضی ایران را تصویربرداری می‌کند. همچنین، دوربین با طیف فروسرخ گرمایی با قابلیت تصویربرداری در شب قادر است، کل اراضی ایران را در کم‌تر از ۴۵ روز تصویربرداری نماید.

ماهواره پارس 1 به فضاب پرتاب شد

از دیگر مأموریت‌های این ماهواره می‌توان به آزمون مکانیزم پنل‌های خورشیدی بازشونده، آزمون اصلاح مدار با پیشرانش گاز سرد، آزمون عملکرد تعیین موقعیت ماهواره مستقل از GPS مبتنی بر روش موقعیت‌یابی بومی، آزمون عملکرد مجموعه تولید، تبدیل و توزیع توان در مدار با صفحات خورشیدی بازشونده و بردهای بومی، آزمون ارسال داده تصاویر با نرخ بالا در باند فرکانسی X، سنجش میزان تشعشعات فضایی در مدار با استفاده از محموله اندازه‌گیری میزان تشعشعات فضایی (دزیمتری) اشاره کرد.

فناوری‌های مورد استفاده در ماهواره پارس۱ شامل لینک ارتباط مخابراتی در باند فرکانسی V/UHF، لینک ارتباط مخابراتی طیف گسترده در باند فرکانسی S، لینک ارتباط مخابراتی در باند فرکانسی X، سنسور تعیین موقعیت GPS، سنسور تعیین موقعیت ODS، سنسور خورشید، سنسور ستاره، سنسور مغناطیس سنج، سنسور ژایروسکوپ، سنسورهای سنجش میزان تشعشعات فضا، لوله حرارتی، تجهیزات سخت‌افزاری و ساختارهای نرم‌افزاری مدیریت حالت‌های مختلف افزونگی و پنل‌های خورشیدی است. این فناوری‌ها مبنای فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های عملیاتی آینده کشور خواهد بود.

ماهواره پارس 1 به فضاب پرتاب شد

واکنش رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در خصوص پرتاب ماهواره پارس 1

حسن سالاریه٬ معاون وزیر ارتباطات و رئیس پژو هشگاه فضایی ایران در مراسم پوشش زنده پرتاب ماهواره پارس ۱ گفته بود: «ماهواره تحقیقاتی سنجشی پارس ۱ توسط پرتابگر سایوز از پایگاه پرتاب «وستوچنی» روسیه در مدار ۵۰۰ کیلومتری خورشید آهنگ تزریق شد.»

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران پس پرتاب موفقیت آمیز در خصوص پرتاب ماهواره پارس یک گفت:

در طول شبانه روز حدود ۳ بار امکان ارتباط با ماهواره را داریم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص پرتاب ماهواره پارس یک به جو زمین چیست؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    امید است با استفاده از ماهواره پارس 1جهاد کشاورزی در طرح الگوی کشت وزرع پاییزه غلات وچغندر گزارش جامعی در اختیار بگیرد وبیش از این شاهد تغییرکاربری زمینهای زراعی نباشیم مه ولات خراسان رضوی بدرود

    پاسخ