coinex
راهنمای خرید تکراتو

رونمایی از جاذبه ای طبیعی سرسبز و بکر در طبیعت شمال ایران

مهم نیست که در تعطیلات یا روزهای آخر هفته راهی کدام خطه از شمال می‌شوید! هر کدام از شهرهای سرسبز شمالی زیبایی‌های خاص خودشان را دارند. حتی چندان هم مهم نیست که کدام فصل را برای سفر به این شهرها انتخاب می‌کنید! شمال همیشه خدا آب و هوای مطلوبی دارد و طبیعتش در اغلب ماه‌های سال دیدنی و نفس گیر است. ضمن آنکه در هر زمانی از سال پیدا کردن ویلا در شمال تقریبا شبیه آبِ خوردن است و به راحتی می‌توان گزینه‌های مختلفی برای مشاهده، رزرو و اجاره سوئیت در آن پیدا کرد.

ماسال، بهشت سبز ایران

اگر از اهالی مازندران، گلستان و استان‌های شمال غرب کشور نیستید، پس نزدیک‌ترین و بهترین منطقه برای اقامت شما استان گیلان خواهد بود. استانی با ییلاق‌های سرسبز، آب و هوای پاک، آبشارهای پر آب و جنگل‌های پر از مه که هر گوشه‌اش دیدنی و جذاب است! اغراق نیست اگر بگوییم که در میان تمام شهرهای سرسبز گیلان، ماسال حال و هوای دیگری دارد.

این شهر آنقدر زیبا است که بسیاری آن را بهشت روی زمین معرفی می‌کنند! البته که دلیلش هم کاملا منطقی است. تپه‌های مه گرفته ماسال و کلبه‌های رنگارنگی که روی آنها ساخته شده‌اند، تنها یکی از صدها منظره از طبیعت بکر این ناحیه به شمار می‌روند.

ماسال یکی از شهرهای کوچک گیلان است که در شمال غربی رشت قرار دارد. این شهر تا تهران حدود ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد و رانندگی به آن از پایتخت چیزی حدود پنج ساعت طول می‌کشد. در سال‌های اخیر این شهر به یکی از توریستی‌ترین مناطق شمال تبدیل شده است؛ به همین دلیل در آن گزینه‌های هیجان انگیزی برای پیدا کردن اقامتگاه یا ویلا ماسال وجود دارد. تا جایی که می‌توان با کمک گرفتن از پلتفرم‌های رزرو اقامتگاه و یا حتی با مراجعه حضوری در شهر، نسبت به اجاره ویلا ماسال اقدام کرد.

بد نیست که بدانید ماسال بعد از رودبار، دومین شهر مرتفع استان گیلان شناخته می‌شود. به همین دلیل است که ییلاقات آن در میان گردشگران طرفداران بسیاری دارند. تا جایی که هر سال مسافران از سایر نقاط کشور برای گذراندن یک تعطیلات آرام و به ‌دور از شلوغی، به ییلاقات ماسال پناه می‌آورند!

اقامت در رویایی‌ترین نقطه ماسال، ییلاق اولسبلنگاه

بعد از عبور از ماسال، از طریق یک جاده پرپیچ‌و‌خم به ییلاقات شهر می‌رسید که در آن‌ها دنیایی از شگفتی وجود دارد. یکی از محبوب‌ترین این ییلاقات اولسبلنگاه است که بر فراز آن می‌توان منظره شهرهای اطراف را در میان ابرهای سفید مشاهده کرد.

اقامت در رویایی‌ترین نقطه ماسال، ییلاق اولسبلنگاه

این ییلاق به دلیل بارش برف و باران در ماه‌های سرد سال تقریبا خالی از سکنه می‌شود. با این حال آب و هوای اینجا آنقدر خوب است که در بهار و تابستان ساکنان بومی روستا دوباره برای گذراندن زندگی به آن برمی گردند. جالب است که بدانید کلبه‌های کوچک این ییلاق همچنان بافت قدیمی خود را حفظ کرده‌اند و بعضی از آنها به عنوان اقامتگاه‌های موقتی به مسافران و علاقه‌مندان اجاره داده می‌شوند.

سفر به رشت، شهر غذاهای ترش

رشت از دیگر شهرهای محبوب گیلان است که به جز طبیعت بکر و سرسبز، با مردمان مهمان نواز، روشنفکر و فرهیخته‌اش شناخته می‌شود. گرچه در این شهر خوش آب و هوا جاذبه‌های طبیعی بسیاری وجود دارد، اما پیشنهاد ما به شما این است که در این سفر بیشتر از آثار تاریخی آن بازدید کنید و سری به یادگارهای که از گذشته به جا مانده بزنید!

یکی از این آثار تاریخی، خانه‌ای ویلایی و قدیمی است که در حیاط پرنور و باصفایش، درخت‌های سرسبز با شکوفه‌های صورتی جا خوش کرده‌اند. این خانه بزرگ و باصفا از دوران قاجار و از زمان پادشاهی ناصرالدین‌شاه به یادگار مانده و با وجود تغییراتی که در طول زمان به خود دیده، هنوز هم اصالت خود را حفظ کرده است.

مورخان نقل کرده‌اند که خانه ابریشمی به یکی از افسران کلانتری رشت به نام حاج میر اسماعیل حاکمی تعلق داشته است. با گذشت زمان این خانه به شخصی به نام حاج میرزا احمد ابریشمی فروخته شده و از آن پس این بنا با نام خانه ابریشمی شناخته می‌شود.

خانه ابریشمی رشت ۲ هزار متر وسعت دارد و از ۲ طبقه و ۸ اتاق کوچک و بزرگ تشکیل شده است. یک حوض پر آب و بزرگ هم درست در وسط حیاط خانه وجود دارد که نسبت به دیگر حوض‌های خانگی عمیق‌تر است. نقش و نگار دیواره‌ها و پنجره‌های چوبی این خانه، حال و هوای متفاوتی را به اینجا بخشیده‌اند تا جایی که به محض ورود به آن به اصالت این سازه دلنشین پی خواهید برد.

خانه ابریشمی در حوالی میدان بسیج و در خیابان مطهری واقع شده است. یکی از محله‌های نسبتا قدیمی شهر که در آن گزینه‌های متعددی برای رزرو سوئیت در رشت وجود دارد. البته که می‌توان در نقاط ساحلی و خلوت‌تر شهر هم برای رزرو و اجاره ویلا رشت اقدام کرد و بعد از آن گشت و گذار در خیابان‌های مرکزی شهر را آغاز نمود.

موزه رشت، چرخی در دل تاریخ

رشت در کنار خانه‌های قدیمی جذابش، موزه‌های هیجان انگیزی هم برای بازدید دارد که یکی از محبوب‌ترین آنها، موزه اصلی شهر است. این موزه به دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی تقسیم می‌شود. در بخش مردم‌شناسی، صحنه‌های بازسازی شده از زندگی مردم قدیم رشت و تندیس‌های بومی گیلان به چشم می‌آیند و در قسمت باستان‌شناسی موزه، اشیا و آثار  کشف شده در نقاط مختلف گیلان به ویژه تپه‌های مارلیک رودبار، تالش، دیلمان و … نگهداری می‌شوند.

موزه رشت، چرخی در دل تاریخ

یک گورستان باستانی و مجموعه‌ای از سنگ قبرهای قدیمی هم در این بخش دیده می‌شود که در سال‌های مختلف مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

/

پایان رپورتاژ

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر